Gå til innhold

Ustabil menstruasjon


1981Jente

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 21 år som har et STORT problem: Mensen uteblir i opptil 1/2år! Fikk mensen for ca 7 år siden og den kom ca hver 2.mnd i begynnelsen.. men nå tar det mellom 3-4 mnd mellom hver gang jeg får den! De 2-3 siste årene har jeg kun hatt det mellom 2 og 5 ganger på 1 helt år! (Skulle jo normalt hatt det 1 gang pr mnd, altså ca 12ganger i året!) I 2002 hadde jeg det kun 2 ganger..

Dette bekymrer meg bare mer og mer.. hva er årsaken til dette?? Er det noen som kjenner seg igjen som går igjennom det samme eller evnt. har vært plaget med det men fått ordnet det på noen måte? Vil GJERNE høre fra dere! :)

*klem*

PS: Jeg trener ikke masse og er ikke på slanker`n heller, så jeg vet det ikke er derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ustabil!

Hei!!

Jeg hadde samme "problem" som deg tidligere. Jeg hadde faktisk opphold på hele 2 år fra mensen. Men egentlig bekymret det meg ikke så mye. Og legen min sa at det var ikke noe gale i og for seg, men når jeg en gang ville ønske å bli gravid kunne det jo bli det...

Men så begynnte jeg på p-piller, og da ble jo mensen regelmessig (pga de).

Da jeg sluttet på pillen ett år, var mensen sånn noenlunde. Og så begynte jeg på igjen. Gikk på pillen i 4 1/2 år, før jeg sluttet igjen nå i desember. Nå er mensen sånn noenlunde regelmessig, kommer iallefall ca. hver mnd.

Hva som gjør dette vet jeg altså ikke. Jeg har alltid vært litt tynn (men det er det jo mange som er, ikke noe syltynn altså..).

Men kanskje det har med alder å gjøre, det at det er mer stabilisert nå? Er du veldig "travel". Jeg levde ett veldig travelt liv tidligere..

Vet ikke om du ble så klok av alt dette, men dersom du ikke ønsker å bli gravid, så ville iallefall jeg tatt "livet med ro", ikke bekymre deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være flere årsaker. En av dem kan være Polycystisk Ovariesyndrom (PCO eller PCOS).

Da er det flere cyster på eggstokkene. Det er eggene som skulle løsne hver måned som blir kapslet inn. Disse produserer mannlige kjønnshormoner og kan gjøre at mange med PCO har økt kroppsbehåring blant annet.

Når eggene blir kapslet inn klarer de ikke å løsne, og man får ingen eggløsning og heller ingen menstruasjon.

Diagnose får man ved å gå til allmennlege eller gynekolog som tar endel blodprøver og evt. en innvendig ultralyd.

Behandlingen av PCO er, om man ikke har barneønske, P-piller. Har man barneønske og sliter med å bli gravid prøver man ofte med eggløsningsstimulerende medikamenter. Andre prøver prøverør. Andre blir opererte.

Det står mye på DOL's sider om PCO hvis du søker i med søkefunksjonen øverst til høyre på siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal komme deg til legen og få tatt en del blodprøver, bl.a. av hormonene dine. Det kan være forskjellige tilstander som sørger for at menstruasjonen er så uregelmessig.

Det var den hos meg også, hadde blødninger med alt fra 14 dager til flere måneder i mellom, + at de varte opptil 16 dager av gangen. Det viste seg etter mange år at årsaken var en sykdom som heter hypothyreose, en kronisk sykdom som betyr at man har for lavt stoffskifte. Dette er en sykdom som man i de fleste tilfeller kan avsløre ved hjelp av blodprøver og du kan lese mer om den på hjemmesiden min: http://home.online.no/~smidtlie

Det finnes helt sikkert andre sykdommer også som forårsaker kluss med mensen, så ta deg en tur til legen.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...