Gå til innhold

mens-syklus-forandringer?


Gjest Kattarin

Anbefalte innlegg

Gjest Kattarin

Hei. Jeg er i begynnelsen av 30 årene, har fått 3 barn, og det er 5 år siden jeg fikk den siste. Jeg har i de siste årene hatt veldig regelmessig mens. Men nå sist, så fikk jeg mensen igjen allerede etter 2 uker. Skjønte ikke hva det var, trodde det bare var brun utflod (varte i 5-6 dager), men da jeg ikke fikk mensen deretter, tenkte jeg at det må ha vært mensen jeg hadde. Har brukt primolut et par ganger det siste halvåret for å utsette mensen litt i forb. med turer, men det er et par mnd siden sist.

Jeg hadde uregelmessige og små blødninger før jeg ble gravid med førstemann, men nå har de vært regelmessige og store i de siste årene. De har vart i 9 dager, og har vært store blødninger. Er det en sjans for at jeg holder på å gå tilbake til det "gamle" nå som jeg ikke har født noen barn de siste årene? eller er det hormonforandringer det kan skyldes? Har også skiftet partner i det siste, og lurer på om det kan innvirke på syklus og hormoner.

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Kattarin

Først må du sjekke at du ikke er gravid (du forteller ikke noe om evt prevensjon). Primolut brukt for lenge siden, betyr ikke noe nå. Partnerskifte bteyr ikke noe for syklus. Det kan være hormonforstyrrelser av samme type som du sannsynligvis tidligere har hatt med uregelmessig eggløsning, evt manglende eggløsning. Hvis du fortsetter med slike bødningsuregelmessigheter, bør du søke lege.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...