Gå til innhold

Privat psykolog i Oslo/Akershus


Gjest Lage

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Tornerose

    21

  • meningsløs

    21

  • Zelig

    3

  • Kvinna

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Synne24

Mens jeg har deg her... Jeg har spurt rundt ganske mye om yrkesmuligheter etter psykologistudiet, men jeg har liksom aldri fått noe godt svar fra noen... Det virker nesten som om folk er litt usikre, det er jo også forståelig siden det blir ny reform til høsten.

Men derfor spør jeg deg: Kan du nevne noen typiske jobber man kan få ved å ta bachelor-/master-grad i psykologi (eller mellomfag, som er det gamle)? Det er ikke sikkert at det er så lett for deg å svare på heller, da.. .-)

Hvilken ny reform? Hvor har du fått vite det fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer PSY120 som også tar et semester, og med exphil og exfac blir det altså 6,5 år tilsammen. Jeg studerer faktisk psykologi så jeg tror jeg vet dette rimelig bra.

PSY 120 er ikke nødvendig for å komme inn på profesjonsstudiet ved UiO.

Det er PSY110 karakteren + ex-fac karakter som gjelder som optaksgrunnlag, mens ex-phil må være bestått, og om man står likt med noen "vinner" den med best ex.phil karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSY 120 er ikke nødvendig for å komme inn på profesjonsstudiet ved UiO.

Det er PSY110 karakteren + ex-fac karakter som gjelder som optaksgrunnlag, mens ex-phil må være bestått, og om man står likt med noen "vinner" den med best ex.phil karakter.

Dette vet vi allerede, og ex phil er ingen nødvendighet, man kan få fritak noe jeg har,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet vi allerede, og ex phil er ingen nødvendighet, man kan få fritak noe jeg har,

Hei Tornerose -bare lurer på en praktisk ting, kom du rett inn på 2.avdeling ved UiO på grunnlag av bacheloren din fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tornerose -bare lurer på en praktisk ting, kom du rett inn på 2.avdeling ved UiO på grunnlag av bacheloren din fra England?

Spørs hva du mener med rett inn, jeg fikk innpass uten problemer, men det var kø der også. Men selve godkjenningen av min tidligere utdannelse i England var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva du mener med rett inn, jeg fikk innpass uten problemer, men det var kø der også. Men selve godkjenningen av min tidligere utdannelse i England var ikke noe problem.

Det jeg lurte på var om du har fått godskrevet noe av utdanningen din fra England slik at du kunne beynne noen semestre over 1. semester her i Norge, eller om du begynte på 1.semester? Synes du skrev noe om at du ikke hadde vært her så lenge, men at du begynner på 2.avd. til høsten.

Er bare nysgjerrig, siden jeg trodde de var så restriktive på innpassing fra utlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurte på var om du har fått godskrevet noe av utdanningen din fra England slik at du kunne beynne noen semestre over 1. semester her i Norge, eller om du begynte på 1.semester? Synes du skrev noe om at du ikke hadde vært her så lenge, men at du begynner på 2.avd. til høsten.

Er bare nysgjerrig, siden jeg trodde de var så restriktive på innpassing fra utlandet :)

Ja, mine tre år i England talte som 3 år i Norge, så jeg har hoppet over de første årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mine tre år i England talte som 3 år i Norge, så jeg har hoppet over de første årene.

Okei -det var bra at de er såpass fornuftige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei -det var bra at de er såpass fornuftige :)

Ja, jeg måtte legge ved en haug med informasjon, ikke nok med en oversikt over hvilke fag jeg hadde tatt, men også en (offisiell) beskrivelse av fagene og hvilke bøker vi hadde lest og jeg måtte legge ved en kopi av den store oppgaven vi skrev siste året, ble en _tykk_ konvolutt! Så det er en rimelig individuell vurdering, har man hatt de fagene og lært det samme som man lærer i Norge så er det ikke noe problem, men alle universiteter legger jo opp fagene ulikt. Jeg tok også en BSc grad (Bachelor of Science) som er vanskeligere enn en BA (Bachelor of Arts), og fikk vite før jeg begynte i England at en BA sannsynligvis ikke ville bli akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet vi allerede, og ex phil er ingen nødvendighet, man kan få fritak noe jeg har,

Hehe...sorry at jeg snakka i tråden deres da;-)

Gadd ikke å lese hele...og svarte etter å ha lest de fire-fem øverste....selvfølgelig dumt *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Hvilken ny reform? Hvor har du fått vite det fra??

Jeg vet dette fordi jeg studerer ved Universitetet i Oslo... Til høsten vil det ikke lenger være mulig å ta grunnfag, mellomfag og hovedfag, men bachelor- og mastergrader. Noen universiteter og høyskoler har innført dette internasjonale systemet allerede, mens andre innfører det snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne24

Jeg vet dette fordi jeg studerer ved Universitetet i Oslo... Til høsten vil det ikke lenger være mulig å ta grunnfag, mellomfag og hovedfag, men bachelor- og mastergrader. Noen universiteter og høyskoler har innført dette internasjonale systemet allerede, mens andre innfører det snart..

Hm. Okey....

Hva vil forskjellen på det nye og det gamle systemet være da? Jeg mener, inntaksplasser osv? Hittil så har det jo vært svært vanskelig å komme videre fra grunnfag til mellomfag.

Takknemlig for svar....

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

meningsløs

Hm. Okey....

Hva vil forskjellen på det nye og det gamle systemet være da? Jeg mener, inntaksplasser osv? Hittil så har det jo vært svært vanskelig å komme videre fra grunnfag til mellomfag.

Takknemlig for svar....

:o)

Da tenker du kun på hvordan det nye systemet vil påvirke faget psykologi?

At det har vært så vanskelig å komme inn på mellomfag fra grunnfag vet jeg helt ærlig ikke noe om... Trodde egentlig ikke at det var så vanskelig, jeg. :-) Det er ikke heller å komme inn på profesjonsstudiet du mener er så hardt? Det stemmer i hvert fall.

Tilbake til reformen: Profesjonsutdanningen i psykologi vil fortsette som normalt, mens mellomfag og grunnfag går ut. I stedet vil det som sagt bli bachelor (3 år) og master (2 år). Antall inntaksplasser er jeg ikke sikker på.. (Det er ikke sikkert at dette i det hele tatt er klargjort enda.) Hvor hardt det blir å komme inn, er i hvert fall uklart, siden universitetet ikke vet hvor mange som kommer til å søke seg inn.

I det hele tatt, det er mye som er uklart og forvirrende! :-) Hvis det er noe mer du lurer på, er det bare å spørre. Jeg skal i hvert fall prøve å svare så godt jeg kan.

En ting til jeg glemte å skrive: Siden grunnfag går ut (dvs. kursene PSY 110 og PSY 120), vil det bli forandring i hvordan man kommer seg inn på profesjonsstudiet. Det vil ikke lenger være karakteren på ex.fac. og PSY 110 som teller, men den såkalte årsenheten i psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne24

Da tenker du kun på hvordan det nye systemet vil påvirke faget psykologi?

At det har vært så vanskelig å komme inn på mellomfag fra grunnfag vet jeg helt ærlig ikke noe om... Trodde egentlig ikke at det var så vanskelig, jeg. :-) Det er ikke heller å komme inn på profesjonsstudiet du mener er så hardt? Det stemmer i hvert fall.

Tilbake til reformen: Profesjonsutdanningen i psykologi vil fortsette som normalt, mens mellomfag og grunnfag går ut. I stedet vil det som sagt bli bachelor (3 år) og master (2 år). Antall inntaksplasser er jeg ikke sikker på.. (Det er ikke sikkert at dette i det hele tatt er klargjort enda.) Hvor hardt det blir å komme inn, er i hvert fall uklart, siden universitetet ikke vet hvor mange som kommer til å søke seg inn.

I det hele tatt, det er mye som er uklart og forvirrende! :-) Hvis det er noe mer du lurer på, er det bare å spørre. Jeg skal i hvert fall prøve å svare så godt jeg kan.

En ting til jeg glemte å skrive: Siden grunnfag går ut (dvs. kursene PSY 110 og PSY 120), vil det bli forandring i hvordan man kommer seg inn på profesjonsstudiet. Det vil ikke lenger være karakteren på ex.fac. og PSY 110 som teller, men den såkalte årsenheten i psykologi.

Oj, her var det mye nyttig info jeg ikke visste om!!! Jeg simpelthen DØR etter å jobbe som psykolog. Det er drømmen med stor D. I og med at jeg bor 5 timer (med bil)fra universitetet er det vanskelig for meg å få med meg all ny informasjon. Takk!

Hva mente du med det siste? årsenhet? Og hva er "vitsen" med master og bachelrgrad i psykologi? Man kan vel ikke jobbe som psykolog av den grunn? Eller?

Supertakknemlig for svar!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Oj, her var det mye nyttig info jeg ikke visste om!!! Jeg simpelthen DØR etter å jobbe som psykolog. Det er drømmen med stor D. I og med at jeg bor 5 timer (med bil)fra universitetet er det vanskelig for meg å få med meg all ny informasjon. Takk!

Hva mente du med det siste? årsenhet? Og hva er "vitsen" med master og bachelrgrad i psykologi? Man kan vel ikke jobbe som psykolog av den grunn? Eller?

Supertakknemlig for svar!

:o)

Nei, det stemmer at man ikke kan få psykologtittel av å ta bachelor- eller mastergrad i psykologi. Da blir det mer rådgiverjobber, jobber innen f.eks. PP-tjenesten eller man kan jobbe på sykehus med forskjellige ting o.l. Man kan få jobber som man får bruk for psykologien, men man kan altså ikke kalle seg psykolog..

Med årsenheten mener jeg det man må ta FØR man kan komme inn på profesjonsstudiet. Psykologi er jo åpent studium til å begynne med. Årsenheten i psykologi består av (er ikke helt sikker) litt grunnleggende psykologi, litt psykologi-historie og litt forberedende (enten ex.phil. eller ex.fac). Jeg innbiller meg at det nesten er det samme som det jeg tar nå (PSY 110 og ex.fac.), men at de bare kaller det noe annet. Ex.phil. og ex.fac. blir forresten mindre (dvs at man får færre vekttall/studiepoeng for dem) fra og med høsten. Hvordan eksamenskarakteren din på årsenheten blir, avhenger av om du kan komme inn på profesjonsstudiet.

Dette ble også litt surr, men som sagt så er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningsløs

Oj, her var det mye nyttig info jeg ikke visste om!!! Jeg simpelthen DØR etter å jobbe som psykolog. Det er drømmen med stor D. I og med at jeg bor 5 timer (med bil)fra universitetet er det vanskelig for meg å få med meg all ny informasjon. Takk!

Hva mente du med det siste? årsenhet? Og hva er "vitsen" med master og bachelrgrad i psykologi? Man kan vel ikke jobbe som psykolog av den grunn? Eller?

Supertakknemlig for svar!

:o)

Forresten, jeg tok litt feil når det gjelder årsenheten! Dette er emnene du må igjennom:

http://www.uio.no/studier/program/psyk-ettaar/oppbygging-gjennomforing.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...