Gå til innhold

bekymret for samboer

Anbefalte innlegg

Min samboer på 43 år har i løpet av det siste året hatt

lungebetennelse 2-3 ganger (mykoplasma). Virker nå som han er i ferd med å få dette igjen.

Han hoster fryktelig, en slags hul hoste langt innenfra.

Det er bare 1 måneds tid siden han ble behandlet for lungebetennelse med antibiotika.

Han er i dårlig form. Røyker, drikker 2-3 øl hver kveld, jobber altfor mye og er litt overvektig. Ikke noen særlig bra kombinasjon som jeg ser det.

Han tok ct av lungene for under et år siden uten annet funn enn lungebetennelse.

Det jeg lurer på er om røykingen hans kan være årsak til gjentagne lungebetennelser, og kan det ligge en slags kronisk lungesykdom bak hyppig betennelser?

Hvordan skal jeg få ham til å skjønne at han må legge om stilen.

problemet er også at han ikke har fast lege men flyr til forskjellig legesentret osv. når han blir syk.

Da får han jo heller ikke den oppfølgingen han trenger.

Hvordan får man motivert han til å slutte å røyke og evt. skaffe seg en fast lege?

Føler at jeg har prøvd det meste uten hell.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9795-bekymret-for-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer på 43 år har i løpet av det siste året hatt

lungebetennelse 2-3 ganger (mykoplasma). Virker nå som han er i ferd med å få dette igjen.

Han hoster fryktelig, en slags hul hoste langt innenfra.

Det er bare 1 måneds tid siden han ble behandlet for lungebetennelse med antibiotika.

Han er i dårlig form. Røyker, drikker 2-3 øl hver kveld, jobber altfor mye og er litt overvektig. Ikke noen særlig bra kombinasjon som jeg ser det.

Han tok ct av lungene for under et år siden uten annet funn enn lungebetennelse.

Det jeg lurer på er om røykingen hans kan være årsak til gjentagne lungebetennelser, og kan det ligge en slags kronisk lungesykdom bak hyppig betennelser?

Hvordan skal jeg få ham til å skjønne at han må legge om stilen.

problemet er også at han ikke har fast lege men flyr til forskjellig legesentret osv. når han blir syk.

Da får han jo heller ikke den oppfølgingen han trenger.

Hvordan får man motivert han til å slutte å røyke og evt. skaffe seg en fast lege?

Føler at jeg har prøvd det meste uten hell.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9795-bekymret-for-samboer/#findComment-51984
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Som du sier, så er vel det å slutte å røyke det aller viktigste for ham. Når han hoster og er tungpusten, dårlig form og flere lungebetennelser, så kan det godt bety at dette er en begynnende røykpåført lungesykdom.

Blir han bedre av antibiotika?

Du må prøve å få ham til å forstå at det viktige her er å slutte å røyke samt å holde seg til kun en lege. Det blir helt umulig å forholde seg til sykdommen både for ham og alle legene når han oppsøker forskjellige.

For å kunne stille en diagnose, må han ta lungefunksjonsprøver, dvs pusteprøver for å se hvordan hans lungekapasitet er. Dette er enkle prøver, men det er ikke alle allmennpraktikere som tar dem. I så fall må han henvises til en lungelege.

Mht røykingen så er det å slutte å røyke den beste behandling noen kan gi. Når man slutter, så er røyken fort ute av kroppen slik at den gjør ikke mer skade enn den allerede kan ha gjort. Man vil etter en tid merke forandringer mht luktesans, hjerterytme, hoste, slimdannelse osv.

Først må du få ham til kun en lege, som igjen evt henviser til lungelege. Når dette er gjort, skal jeg gi deg råd videre. Det er ikke lurt å ta for mye på en gang!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9795-bekymret-for-samboer/#findComment-45565
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Som du sier, så er vel det å slutte å røyke det aller viktigste for ham. Når han hoster og er tungpusten, dårlig form og flere lungebetennelser, så kan det godt bety at dette er en begynnende røykpåført lungesykdom.

Blir han bedre av antibiotika?

Du må prøve å få ham til å forstå at det viktige her er å slutte å røyke samt å holde seg til kun en lege. Det blir helt umulig å forholde seg til sykdommen både for ham og alle legene når han oppsøker forskjellige.

For å kunne stille en diagnose, må han ta lungefunksjonsprøver, dvs pusteprøver for å se hvordan hans lungekapasitet er. Dette er enkle prøver, men det er ikke alle allmennpraktikere som tar dem. I så fall må han henvises til en lungelege.

Mht røykingen så er det å slutte å røyke den beste behandling noen kan gi. Når man slutter, så er røyken fort ute av kroppen slik at den gjør ikke mer skade enn den allerede kan ha gjort. Man vil etter en tid merke forandringer mht luktesans, hjerterytme, hoste, slimdannelse osv.

Først må du få ham til kun en lege, som igjen evt henviser til lungelege. Når dette er gjort, skal jeg gi deg råd videre. Det er ikke lurt å ta for mye på en gang!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9795-bekymret-for-samboer/#findComment-52441
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...