Gå til innhold

gule prikker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Her er et spørsmål jeg tidligere har besvar som kanskje kan være av interesse:

"Gul i øyekroken

Hvorfor blir man gul i øyekroken av for høyt kolesterol, og hvordan kan man bli kvitt dette?

Gule flekker i øyekroken, såkalte xantelasmer, kan skyldes høyt innhold av fettstoffer i blodet, deriblant kolesterol. Flekkene skyldes at fettoverskuddet samler seg i huden. Xantelasmer forekommer også hos personer uten forstyrrelser i fettstoffskiftet, og man kan faktisk påvise høy kolesterol hos færre en femti prosent. Det er vanligvis enkelt for en lege å skjære vekk en xantelasme dersom den oppleves som et kosmetisk problem."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9797-gule-prikker/#findComment-46470
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

"Gul i øyekroken

Hvorfor blir man gul i øyekroken av for høyt kolesterol, og hvordan kan man bli kvitt dette?

Gule flekker i øyekroken, såkalte xantelasmer, kan skyldes høyt innhold av fettstoffer i blodet, deriblant kolesterol. Flekkene skyldes at fettoverskuddet samler seg i huden. Xantelasmer forekommer også hos personer uten forstyrrelser i fettstoffskiftet, og man kan faktisk påvise høy kolesterol hos færre en femti prosent. Det er vanligvis enkelt for en lege å skjære vekk en xantelasme dersom den oppleves som et kosmetisk problem."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9797-gule-prikker/#findComment-53346
Del på andre sider

"Gul i øyekroken

takk for svar, men prikkene er jo så små at de ikke er noe kosmetisk problem. Det burde jo finnes en anen måte enn å skjære de bort. Mines at min mor, når jeg var mindre, stakk noen av de bort med en nål. Hvordan er dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9797-gule-prikker/#findComment-46962
Del på andre sider

"Gul i øyekroken

takk for svar, men prikkene er jo så små at de ikke er noe kosmetisk problem. Det burde jo finnes en anen måte enn å skjære de bort. Mines at min mor, når jeg var mindre, stakk noen av de bort med en nål. Hvordan er dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9797-gule-prikker/#findComment-53838
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...