Gå til innhold

smitter sopp?


mia81

Anbefalte innlegg

hei..

jeg leser her på sidene..

et sted har du skrevet at sopp ikke smitter mellom partene..mens en annen leser har skrevet at det gjør det..

hva stemmer? det burde jo være ditt råd ikke sant?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei..

jeg leser her på sidene..

et sted har du skrevet at sopp ikke smitter mellom partene..mens en annen leser har skrevet at det gjør det..

hva stemmer? det burde jo være ditt råd ikke sant?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hei! selv om sopp ikke er en overførbar kjønnsykdom, er det ikke dermed sagt at det ikke smitter!

Sopp er ikke noe kjønnsykdom, men det smitter! Hvis jeg har hatt sex med typen mens jeg har hatt sopp, har han fått det et par dager eller dagen etterpå. Sånn har hendt mange ganger. Jeg har oxo hørt med gynekologen min, og hun sa at partnern må oxo ha behandling (smøre seg med canesten) mens jeg har sopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hei! selv om sopp ikke er en overførbar kjønnsykdom, er det ikke dermed sagt at det ikke smitter!

Sopp er ikke noe kjønnsykdom, men det smitter! Hvis jeg har hatt sex med typen mens jeg har hatt sopp, har han fått det et par dager eller dagen etterpå. Sånn har hendt mange ganger. Jeg har oxo hørt med gynekologen min, og hun sa at partnern må oxo ha behandling (smøre seg med canesten) mens jeg har sopp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Om partnerbehandling av sopp.

I informasjon om dette forum står:

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du

benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin.

Det er skrevet fordi jeg ikke steller med den slags problemer i min praksis. Likevel kommer det en rekke spørsmål inn som skulle ha vært lagt på annet forum. Jeg har derfor søkt informasjon på kilder som jeg vet er meget seriøse:

1. Veilederen i gynekologi som er laget av og for norske gynekologer. Der står at partner bare skal behandles ved symptomer.

2. Metodebok for "Klinikk for seksuell opplysning". Der står at partner hverken skal undersøkes eller behandles.

Jeg anser det som mer tungtveiende hva kompetente fagpersoner skriver i bøker utfra vitenskapelig dokumentasjon, enn hva enkelte leger mener og hva pasienter kan ha opplevet. Men selvsagt, hvis noen har erfaring som tyder i annen retning, så må man forholde seg til det: å behandle og ta evt forholdsregler.

Din erfaring er altså ikke den vanlige, og det endrer ikke noe ved den generelle holdning: at partner bare behandles ved symptomer.

Takk, Pricilla, for at du tar spørsmålet opp, så vi får avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Om partnerbehandling av sopp.

I informasjon om dette forum står:

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du

benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin.

Det er skrevet fordi jeg ikke steller med den slags problemer i min praksis. Likevel kommer det en rekke spørsmål inn som skulle ha vært lagt på annet forum. Jeg har derfor søkt informasjon på kilder som jeg vet er meget seriøse:

1. Veilederen i gynekologi som er laget av og for norske gynekologer. Der står at partner bare skal behandles ved symptomer.

2. Metodebok for "Klinikk for seksuell opplysning". Der står at partner hverken skal undersøkes eller behandles.

Jeg anser det som mer tungtveiende hva kompetente fagpersoner skriver i bøker utfra vitenskapelig dokumentasjon, enn hva enkelte leger mener og hva pasienter kan ha opplevet. Men selvsagt, hvis noen har erfaring som tyder i annen retning, så må man forholde seg til det: å behandle og ta evt forholdsregler.

Din erfaring er altså ikke den vanlige, og det endrer ikke noe ved den generelle holdning: at partner bare behandles ved symptomer.

Takk, Pricilla, for at du tar spørsmålet opp, så vi får avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...