leslie Skrevet 15. november 2000 Del Skrevet 15. november 2000 For to år siden fikk jeg endocarditt på aortaklaffen. Behandlingen gikk bra, og etterpå byttet jeg hele klaffen. Jeg fikk hele tiden høre at jeg var heldig som fikk betennelsen før jeg var klaffeoperert, da det tydeligvis var mye verre å behandle hvis man hadde en kunstig klaff. Jeg er stort sett frisk og rask nå, men må innrømme at jeg har en liten angst i bakhodet for at jeg skal få en ny betennelse. Er det så umulig å behandle som jeg har forstått ? Eller kommer det kanskje an på hva slags bakterie/virus som setter seg på klaffen ? Jeg fikk faktisk inntrykk av at jeg var så godt som død hvis dette hendte, så jeg håper jeg har misforstått noe. Jeg har en mekanisk klaff. Hilsen Leslie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9812-endocarditt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
leslie Skrevet 15. november 2000 Forfatter Del Skrevet 15. november 2000 For to år siden fikk jeg endocarditt på aortaklaffen. Behandlingen gikk bra, og etterpå byttet jeg hele klaffen. Jeg fikk hele tiden høre at jeg var heldig som fikk betennelsen før jeg var klaffeoperert, da det tydeligvis var mye verre å behandle hvis man hadde en kunstig klaff. Jeg er stort sett frisk og rask nå, men må innrømme at jeg har en liten angst i bakhodet for at jeg skal få en ny betennelse. Er det så umulig å behandle som jeg har forstått ? Eller kommer det kanskje an på hva slags bakterie/virus som setter seg på klaffen ? Jeg fikk faktisk inntrykk av at jeg var så godt som død hvis dette hendte, så jeg håper jeg har misforstått noe. Jeg har en mekanisk klaff. Hilsen Leslie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9812-endocarditt/#findComment-52057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Svar til Leslie. Siden du nå har klaffeoperasjonen to år bak deg, vil du være trygg for at den opprinnelige infeksjonen ikke vil blusse opp igjen. En infeksjon omkring en kunstig ventil er en meget alvorlig tilstand som er vanskelig å behandle. Det i noen grad avhengig av hvilket bakterium som forårsaker infeksjonen, men uansett type vil tilstanden være farlig. Det er ikke noen grunn for deg til å frykte en ny infeksjon nå. Din sjanse for å få slik komplikasjon er ikke særlig større enn normalbefolkningens. Du skal passe på at du får antibioticaprofylakse (forebyggende Penicillin-lignende medikament) hvis du får andre infeksjoner (infiserte sår, verkebyll, ørebetennelse, etc.) av bakteriell karakter, eller hvis du skal trekke tenner eller få tannbehandling som medfører blødning, må få innført kateter i urinblæren, etc. Si alltid fra at du har en kunstig hjerteklaff hvis noen skal utføre et medisinsk inngrep på deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9812-endocarditt/#findComment-46925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Svar til Leslie. Siden du nå har klaffeoperasjonen to år bak deg, vil du være trygg for at den opprinnelige infeksjonen ikke vil blusse opp igjen. En infeksjon omkring en kunstig ventil er en meget alvorlig tilstand som er vanskelig å behandle. Det i noen grad avhengig av hvilket bakterium som forårsaker infeksjonen, men uansett type vil tilstanden være farlig. Det er ikke noen grunn for deg til å frykte en ny infeksjon nå. Din sjanse for å få slik komplikasjon er ikke særlig større enn normalbefolkningens. Du skal passe på at du får antibioticaprofylakse (forebyggende Penicillin-lignende medikament) hvis du får andre infeksjoner (infiserte sår, verkebyll, ørebetennelse, etc.) av bakteriell karakter, eller hvis du skal trekke tenner eller få tannbehandling som medfører blødning, må få innført kateter i urinblæren, etc. Si alltid fra at du har en kunstig hjerteklaff hvis noen skal utføre et medisinsk inngrep på deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9812-endocarditt/#findComment-53801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.