Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 44 år, 185cm, 82kg. Røyker ikke og har drevet regelmessig mosjon siden tenårene. Min far fikk sitt første innfarkt da han var 50. Mor fikk infarkt da hun var 75.

Har hatt sporadiske rytmeforstyrrelser siden jeg var i 20-årene, men det har aldri vart lenger enn 6 måneder. Fikk det også sjekket med 24-timers EKG et par ganger og det ble diagnostisert som "vanlige (ufarlige?) hjerterytme-forstyrrelser.

De siste 18 månedene har jeg imidlertid vært sterkt plaget. Initensiteten og varigheten på "anfallene" har variert, men tendensen er helt klar: Intensiteten øker (kraftigere, mer "usystematiske"forstyrrelser)

og varigheten øker. I begynnelsen var det 1-2 timer på kvelden hvor jeg følte meg skikkelig dårlig, nå varer anfallene 1-2 uker. Det føles også som om jeg får en ny forstyrrelse midt i en arythmi (det føles som om hjertet "bobler" - som en kjele med kokende vann).

Også i de "lettere" periodene er det ikke mer enn 5-6 påfølgende, normale, regelmessige slag.

Jeg har alltid hatt litt høyt blodtrykk (vanlig: 150/85 - det verste: 190/100). Nå er det imidlertid snudd og blitt lavt. Når jeg sitter på kontorpulten (og føler meg ok) ligger det rundt 110/70.

Jeg har målt trykket under noen av de verste anfallene og fått verdier rundt 90/50. Under slike anfall føler jeg meg også meget uvel. Det kjennes som om hele "systemet" er iferd med å stoppe opp ....

En får følelsen av å skulle svime av enten du står, sitter eller ligger. Men jeg har ikke svimt av enda.

Jeg føler også stadig oftere smerter i forbindelse med disse arythmiene. I begynnelsen føltes det som en slags ømhet rundt hjertet (kunne var noen timer). I det siste har det vært en mer kortvarig, kraftig. stikkende smerte i forbindelse med en voldsom arythmi.

Jeg har store problemer med å få sove om kvelden og våkner ofte om natten.

Kan også nevne at jeg stort sett har følt meg OK ved fysiske anstrengelser (ingen smerter), men at jeg alltid får en meget kraftig arythmi når pulsen er på vei ned mot normalen.

Jeg har vært hos et par leger (en hjerte-spesialist og en spesialist i indre-medisin) det siste året, men begge har diagostisert dette som "vanlige" forstyrrelser. Det ble tatt 24-timers EKG, ultralyd og belastnings-EKG.

Det ble også konstatert at blodtrykket sank da jeg reiste meg opp.

Det ble forsøkt med Zelozok (50 og 100 mg) for å dempe symptomene, men det førte bare til at blodtrykket ble enda lavere og hvilepulsen sank ned mot 40. (Under siste legesjekk målte de en puls på 34 under EKG-sjekken. Dette var etter at jeg var tatt av Zelosok).

Håper dette er nok bakgrunnsinnformasjon til at du kan svare på følgende spørsmål:

1. Ut fra det jeg har lest om "vanlige" rytme-forstyrrelser så er det en viss systematikk i disse. Jeg kan ikke se at dette stemmer med den beskrivelsen jeg har gjort av mine symptomer over.

Er du enig i diagnosen som er gjort?

2. Ingen har kunnet forklare meg hvorfor jeg plutselig har fått så lavt blodtrykk. Ut fra det jeg har lest er dette ikke relatert til "vanlige" rytmeforstyrrelser. Legene sier bare at det er "bedre med lavt trykk enn høyt trykk ...".

Kan du forklare denne nedgangen i blodtrykket?

3. Jeg har heller ikke sett noe sted at det er smerter relatert til de såklate "vanlig" rytmeforstyrrelser. Kan du forklare dette? (Jeg kan garantere at det ikke er psykisk)

4. Jeg har flere venner som har fått diagnosen "vanlig" arythmi. De har imidlertid blitt symptomfrie v.h.a. Zelosok. Hvorfor hjalp ikke dette på meg?

5.Bør jeg søke lege igjen? I såfall hvilke undersøkelser bør jeg kreve?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98191-rytmeforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Helsten2.

Det du beskriver av symptomer gir umiddelbart mistanke om at du har rikelig med ekstraslag (ekstrasystoli) i perioder. Hvis man måler blodtrykket i slike perioder vil man kunne få lave verdier for ekstraslagene, idet slagvolumet ut fra hjertet er lite for disse slagene. Forøvrig skulle ikke ditt blodtrykk ha så meget med de symptomene å gjøre.

Det er ikke nødvendigvis noen systematikk ved rytmeforstyrrelser, men det er avhengig av hvilke rytmevariasjoner vi snakker om. Hvis du har fått beskjed om at dette ikke er noe å ta på vei for, går jeg ut fra at vi snakker om ekstrasystoli. Hvis det ellers ikke er holdepunkt for reell hjertesykdom forøvrig, er det ikke noen objektiv grunn til å behandle slike ekstraslag. Imidlertid vil den enkeltes subjektive besvær være avgjørende for om man skal intervenere. Vi har alle ekstraslag i løpet av et normalt døgn. Noen av oss kan ha flere tusen slike slag uten å merke noe, mens andre kan ha et par stykker og registrere hvert eneste et.

Jeg kan ikke ta stilling til hva som foreligger hos deg så lenge jeg ikke har sett dine Holter-utskrifter, EKG, eller undersøkt deg. Jeg merker meg at du har fått gjennomført et AEKG (arbeidsbelastning) uten at den viste noe galt.

Du har en viss familiær belastning for det vi kaller koronar hjertesykdom (begge foreldre fikk infarkt). Du skriver ikke noe om eventuelle andre "risikofaktorer" for slik sykdom bortsett fra at du tidligere hadde høyt blodtrykk (kolesterol, overvekt, etc.) Det faktum at din følelse av rytmeforstyrrelse kommer samtidig med smerter er litt betenkelig, og bør nok revurderes. Du anfører at det ikke er psykiske årsaker til denne følelsen.

At du ikke blir symptomfri på betablokker (Selozoc) behøver ikke å bety noe. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder effekten av slike stoff.

Ta dette opp med din lege og be om en revurdering av situasjonen. Det er godt mulig at konklusjonen er riktig, og at det ikke er holdepunkt for organisk hjertesykdom hos deg. Prøv å få en ny gjennomgang av de funn som er gjort. Din "blodtrykksnormalisering" er vanskelig å forklare, med mindre noe har skjedd i din sentrale sirkulasjon, hvilket det altså ikke skal være holdepunkt for. Vi ser slike blodtrykks-svingninger av og til, men det er et godt stykke fra jevnt 150-190/100 til 110/70. Skulle jeg foreslå nye undersøkelser, måtte det bli å få gjentatt arbeidsbelastningen (maksimal), og evt. få gjort en scintigrafi av hjertet (isotopundersøkelse). I tillegg kunne man gjøre en ny Holter-monitorering for å detektere hvorvidt det er tegn på oxygen-mangel i hjertekuskulatur i de perioder rytmeforstyrrelsene opptrer. Husk at sensitiviteten ved de fleste av disse testene maksimalt er 80 % (dvs. at hver 4.-5. undersøkelse kan være falsk negativ). Rådfør deg med din lege. Hvis du tåler trening (store doser ?) som du anfører, er sannsynligheten for at du feiler noe alvorlig ganske liten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98191-rytmeforstyrrelser/#findComment-555847
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Går det fint ?

Jeg er mann, 39 år. Var før dette i god fysisk form.BT ved siste måling: 120/80

Har slitt med et problem som likner ditt tilfelle siden mars. Dette er diagnostisert som ventrikkulær ekstrasystoli. Ufarlig sier legene, men det er ikke lett å huske på dette når det ikke er følbar puls i inntil 15 sekunder og uvelhet/svimmelhet holder på og sende deg i bakken.Dette skremmer vettet av meg! I perioder føler jeg meg mer eller mindre konstant dårlig, i og med at for hvert 3 hjerteslag så kommer et ekstraslag. I korte intervaller føler jeg meg helt ok, da er pulsrytmen fin og normal. De verste periodene er dog når jeg får følelsen av å "dø" -når ekstraslagene kommer i lange sykluser (5-15 sekunder)(det kommer bare ekstraslag). Smerter: Jeg har periodiske smerter, det kjennes ut som smertene kommer fra under/bak hjertet på venstre side. Smerten er ikke skarp/stikkende, mer hul/dump smerte som kommer som lyn fra klar himmel og forsvinner som en murrende kløe. Jeg har under tiden funnet ut at større måltider er å unngå, da dette utløser masse ekstraslag- periodisk. Jeg har vært utredet på offentlig sykehus med utallige EKG + Arbeids EKG, 2 ultalydskontroller på hjertet, 24 timers monitorering, stoffskifteprøver o.s.v. Alt er i orden. Har stort venstre hjertekammer. noe legen sier kommer av all løpingen min. Jeg skal nå videre på indremedisinsk undersøkelse, snart. Jeg klarer liksom ikke slå meg til ro med at dette skal være hverdagen min fremover. Det hadde vært fint å kunne ta på seg ryggsekk og stikke på fjelltur med samboer og barn, men jeg får meg liksom ikke til å gjøre dette i min nåværende tilstand,da ekstraslagene i perioder slår meg helt ut.. En venn av meg som er lege på Haukeland, ringte forleden og anbefalte meg utredning hos hjertespesialist. Videre bør jeg få vurdert Ablasjon (kverke ekstra elektriske signaler fra hjertekammer) på bakgrunn av alder/grad av invalidisering.Dette utføres i dag i stor stil på Haukeland. Finner de ingenting på indremedisinsk undersøkelse, så takker jeg ja til hans løsning.

Lykke til videre !

STILL ALIVE :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98191-rytmeforstyrrelser/#findComment-681392
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har funnet hjelp. Om enn i en annen retning enn først antatt. Sjekk ut disse to nettstedene i nevnte rekkefølge: http://www.anxman.org/404.asp?404;http://www.anxman.org/anxiety_symptoms.asp og www.panic-anxiety.com Det kan virke frekt å foreslå dette, men arytmien min er kurert...

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98191-rytmeforstyrrelser/#findComment-708173
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...