Gå til innhold

psykolog vs psykoterapeut


Gjest vurderica

Anbefalte innlegg

Gjest vurderica

Hei!

Er det noen som har erfaring med begge deler?

Hva fungerte best for deg?

Hva synes du forskjellen mellom behandlere/-metode går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

meningsløs

Psykoterapi er samtaleterapi og kan utføres av psykologer, ikke bare psykoterapeuter. Nå vet jeg ikke om jeg har helt rett (rett på meg hvis jeg tar feil!), men kan ikke alle egentlig utføre psykoterapi...? Psykolog er en beskyttet tittel, det vil si at det er ulovlig å kalle seg psykolog hvis ikke en har profesjonsutdannelse i psykologi. En psykoterapeut bør ikke være en person med en spesiell, fastlagt utdannelse...?

Som sagt, det er mulig jeg tar feil. :-) Men hvis jeg har rett, burde det vel være best å gå til en psykolog, en som har en bakgrunn du med sikkerhet vet hvordan er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykolog er en beskyttet tittel. Den som er psykolog har et 6-årig embetsstudium bak seg. En psykologspesialist har i tillegg ca 5 års spesialisering.

Psykoterapeut er ingen beskyttet tittel. Hvermansen kan kalle seg psykoterapeut og begynne å prate med folk.

Psykiatere og psykologer kan spesialisere seg innen ulike former for psykoterapi. Da bruker de begge titlene som f.eks. "Psykologspesialist, spesialist i gruppepsykoterapi".

Personer som kaller seg psykoterapeuter uten å nevne hvilken grunnutdannelse de har, skal en være svært skeptiske til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mini maxi

Hvis jeg ville kunne jeg leid meg et kontor, tatt med alle bøkene mine om psykologi, psykiatri, etikk og mellommenneskelige relasjoner og annet relevant stoff og satt dem i bokylla.

Og begynt å kalle meg psykoterapeut og ta betalt for å snakke med folk i en snau time. Jeg får alltid høre at jeg skulle vært psykolog, siden folk søler det er så godt å prate med meg, så det er ikke umulig at jeg kunne fått suksess.

Psykoterapeut er altså ikke så mye å stole på utdannelsesmessig som psykolog eller psykiater.

MEN så var det den kjemien da, og empatien og medmenneskeligheter. Den har kanskje jeg og enkelte psykoterapeuter MER av enn høyt utdannede fagfolk.

Så hva som alltid er best er vel et spørsmål om rette person - rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vurderica

Psykoterapi er samtaleterapi og kan utføres av psykologer, ikke bare psykoterapeuter. Nå vet jeg ikke om jeg har helt rett (rett på meg hvis jeg tar feil!), men kan ikke alle egentlig utføre psykoterapi...? Psykolog er en beskyttet tittel, det vil si at det er ulovlig å kalle seg psykolog hvis ikke en har profesjonsutdannelse i psykologi. En psykoterapeut bør ikke være en person med en spesiell, fastlagt utdannelse...?

Som sagt, det er mulig jeg tar feil. :-) Men hvis jeg har rett, burde det vel være best å gå til en psykolog, en som har en bakgrunn du med sikkerhet vet hvordan er..

Takker for svar.

Nå finnes det utdanning for å bli psykoterapeut. Den går over tre, fire år. Inneholder både teori og praksis. Jeg tror det er mer praksis i terapi (og selvutvikling!) hos en terapeut enn psykol./psykiater. Så, så lenge jeg får se eksamenspapirer så er jeg fornøyd.

Eller så er jeg helt enig med dem som sier at det avhenger mye av kjemien.

Nå er bare problemet at jeg ikke har råd til å oppsøke ørten samtalepartnere før jeg finner en med gjensidig kjemi :). Men, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

Takker for svar.

Nå finnes det utdanning for å bli psykoterapeut. Den går over tre, fire år. Inneholder både teori og praksis. Jeg tror det er mer praksis i terapi (og selvutvikling!) hos en terapeut enn psykol./psykiater. Så, så lenge jeg får se eksamenspapirer så er jeg fornøyd.

Eller så er jeg helt enig med dem som sier at det avhenger mye av kjemien.

Nå er bare problemet at jeg ikke har råd til å oppsøke ørten samtalepartnere før jeg finner en med gjensidig kjemi :). Men, men.

Et stort dilemma ja! Ikke moro å betale i hundrevis av kroner hvis ikke 'varen' blir levert.

Da er det tross alt ikke så ille å møte en lite flink terapeut hvis vedkommende har trygdeavtale. Det eneste du taper da er tiden du bruker på det. Hvis du ikke er så uheldig at h*n gjør vondt verre da. DET hender jo også, men det er ingen reell klagerett på slike tjenester. Om du vil kontakte Fylkeslegen, så er det værsågod slit deg ut og bli enda mer psyk og utslitt enn du er. Nei, en får bite tennene sammen og isteden få det ut her på DOL. (Du får trøste deg med at du får betalt for å 'ta imot', NHD!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vurderica

Et stort dilemma ja! Ikke moro å betale i hundrevis av kroner hvis ikke 'varen' blir levert.

Da er det tross alt ikke så ille å møte en lite flink terapeut hvis vedkommende har trygdeavtale. Det eneste du taper da er tiden du bruker på det. Hvis du ikke er så uheldig at h*n gjør vondt verre da. DET hender jo også, men det er ingen reell klagerett på slike tjenester. Om du vil kontakte Fylkeslegen, så er det værsågod slit deg ut og bli enda mer psyk og utslitt enn du er. Nei, en får bite tennene sammen og isteden få det ut her på DOL. (Du får trøste deg med at du får betalt for å 'ta imot', NHD!)

Ja, det har du rett i: trygdeavtale. Men det har ikke psykoterapeutene.

Iallefall, jeg hadde aldri kommet til å klage på behander selv om jeg ikke fikk fremgang eller følte at det virket mot sin hensikt. Fordi jeg aldri kan tenke meg at det var behandlers hensikt. Har troen på at de gjør sitt beste.

Takk ellers for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

Ja, det har du rett i: trygdeavtale. Men det har ikke psykoterapeutene.

Iallefall, jeg hadde aldri kommet til å klage på behander selv om jeg ikke fikk fremgang eller følte at det virket mot sin hensikt. Fordi jeg aldri kan tenke meg at det var behandlers hensikt. Har troen på at de gjør sitt beste.

Takk ellers for svar!

Der er jeg nok veldig uenig med deg.Jeg synes en har klagerett på alt en betaler for.

Det hjelper ikke at den som leverer varen har de beste hensikter og gjør så godt vedkommende kan, hvis du ikke får uttelling for pengene.

Pga sakens vanskelige og spesielle karakter så slipper jo psykologer/psykiatere

stort sett unna klagemål.

Men hadde du syntes det var ok at du brukte en håndverker på badet, betalte 50000,' og så ble det både stygt og ikke vanntett. Ville du ikke klaget da heller? Selv om denne håndverkeren var veldig hyggelig, hadde de beste intensjoner om å gjøre en god jobb og attpåtil gjorde så godt han kunne.

Hvis ikke en psykolog/psykiater kan stilles til faglig ansvar så kan heller ikke en håndverker.

Det er ikke slik det fungerer nå for tiden. For en generasjon siden så sto folk med lua i handa og var fornøyd med alt innenfor helsevesenet. Slik er det heldigvis ikke mer.

På sikt får en håpe at det får som følge at kvaliteten på tjenestene blir høynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vurderica

Der er jeg nok veldig uenig med deg.Jeg synes en har klagerett på alt en betaler for.

Det hjelper ikke at den som leverer varen har de beste hensikter og gjør så godt vedkommende kan, hvis du ikke får uttelling for pengene.

Pga sakens vanskelige og spesielle karakter så slipper jo psykologer/psykiatere

stort sett unna klagemål.

Men hadde du syntes det var ok at du brukte en håndverker på badet, betalte 50000,' og så ble det både stygt og ikke vanntett. Ville du ikke klaget da heller? Selv om denne håndverkeren var veldig hyggelig, hadde de beste intensjoner om å gjøre en god jobb og attpåtil gjorde så godt han kunne.

Hvis ikke en psykolog/psykiater kan stilles til faglig ansvar så kan heller ikke en håndverker.

Det er ikke slik det fungerer nå for tiden. For en generasjon siden så sto folk med lua i handa og var fornøyd med alt innenfor helsevesenet. Slik er det heldigvis ikke mer.

På sikt får en håpe at det får som følge at kvaliteten på tjenestene blir høynet.

Jeg er uenig der, du.

Fordi i motsetning til håndverkeren, så har den psykisk syke også et ansvar for å bli frisk.

Et menneske, en terapeut, kan ikke stå til ansvar for en annes helbred. Men han kan hjelpe til, og ha det som "profesjon" uten at man krever erstatning hvis den syke ikke blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

Jeg er uenig der, du.

Fordi i motsetning til håndverkeren, så har den psykisk syke også et ansvar for å bli frisk.

Et menneske, en terapeut, kan ikke stå til ansvar for en annes helbred. Men han kan hjelpe til, og ha det som "profesjon" uten at man krever erstatning hvis den syke ikke blir frisk.

Så det MÅ være synilg i dine øyne for å ha rett til å klage? Ikke rart det fortsatt er så vanskelig å være psykisk syk her i landet? Synes det ikke har du ikke rett til å klage! Det er jo det du sier!

Det er jo helt alment akseptert å ha rett til å klage ved feil behandling av fysisk sykdom og feil ved operasjoner. Går du imot denne retten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vurderica

Jeg er uenig der, du.

Fordi i motsetning til håndverkeren, så har den psykisk syke også et ansvar for å bli frisk.

Et menneske, en terapeut, kan ikke stå til ansvar for en annes helbred. Men han kan hjelpe til, og ha det som "profesjon" uten at man krever erstatning hvis den syke ikke blir frisk.

Du, jeg må nesten vise til mitt forrige innlegg. Der finner du svaret på ditt første spørsmål.

Spm 2 finner jeg irrelevant å svare på i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vurderica

Så det MÅ være synilg i dine øyne for å ha rett til å klage? Ikke rart det fortsatt er så vanskelig å være psykisk syk her i landet? Synes det ikke har du ikke rett til å klage! Det er jo det du sier!

Det er jo helt alment akseptert å ha rett til å klage ved feil behandling av fysisk sykdom og feil ved operasjoner. Går du imot denne retten også?

Du, jeg må nesten vise til mitt forrige innlegg. Der finner du svaret på ditt første spørsmål.

Spm 2 finner jeg irrelevant å svare på i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...