Teo1365380494 Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Hei! Jeg har en diagnose på dyreallergi og bjørkepollen, samt "lett" astma. Er medisinert med "Flutide" (100 mikrog) dose mot astma. Har muligens vokset astmaen av meg, da jeg har vært uten medisin i uker uten at jeg har merket noe av det. "Kestine" bruker jeg kun i pollensesongen. Har nylig avlagt blodprøve for testing av dyreallergi, fikk utslag på flere dyr, men "0" utslag på hund. Denne test grunnet sterkt ønske om å anskaffe meg fuglehund. Har ved flere besøk i et hjem med fem voksne fuglehunder vært i nær kontakt med disse hundene. "Mye "hund" i dette hjemmet da de bor inne og oppholder seg i soafer o.l. Har ikke kjent på noen reaksjon i omgang med disse hundene. Men to av disse hundene har nå fått valper, i nylig omgang med disse valpene på valperommene så fikk jeg raskt reaksjon med tett og rennende nese. Inne på stua igjen med tett omgang med de voksne hundene så "avreagerte" jeg, og reaksjonen avtok. Er en smule betenkt og forvirret da jeg i utg. punktet har bestilt en av disse valpene... Her trenger jeg gode og ærlige forslag på hva jeg skal gjøre! En avbestilling sitter langt inne...Går det an å reagere KUN på valpepels? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98315-allergi-mot-valpepels/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Kjære Teo Det er ikke uvanlig å reagere sterkere på valper enn på voksne hunder. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det er slik - det har vært foreslått at valper slikker mer og det sitter endel allergener i spyttet, men jeg tror ikke det er hele forklaringen. Det kan selvfølgelig gå greit hvis du får en valp i huset, men du risikerer at allergien blir verre. På den annen side, voksne mennesker med litt dyreallergi og pollenallergi klarer seg ofte forbausende bra med en hund i huset. Problemet er bare at du kan risikere at du er av dem som vil komme til å reagere sterkere. Jeg kan ikke råde deg til det ene eller det andre, bare fortelle deg at på den ene siden kan det gå bra, på den andre siden løper du en risiko. Hvis du skaffer deg valp så hold den langt unna soverommet ditt hvis det er mulig. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98315-allergi-mot-valpepels/#findComment-556687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 Kjære Teo Det er ikke uvanlig å reagere sterkere på valper enn på voksne hunder. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det er slik - det har vært foreslått at valper slikker mer og det sitter endel allergener i spyttet, men jeg tror ikke det er hele forklaringen. Det kan selvfølgelig gå greit hvis du får en valp i huset, men du risikerer at allergien blir verre. På den annen side, voksne mennesker med litt dyreallergi og pollenallergi klarer seg ofte forbausende bra med en hund i huset. Problemet er bare at du kan risikere at du er av dem som vil komme til å reagere sterkere. Jeg kan ikke råde deg til det ene eller det andre, bare fortelle deg at på den ene siden kan det gå bra, på den andre siden løper du en risiko. Hvis du skaffer deg valp så hold den langt unna soverommet ditt hvis det er mulig. Lykke til. Er det riktig altså? Jeg er motsatt - jeg reagerer sjeldent på kattunger, bare voksne katter. De kan jeg ikke røre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/98315-allergi-mot-valpepels/#findComment-556698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.