Gå til innhold

tvangshandlinger- e nuttig ting....


Gjest nyah_lita84

Anbefalte innlegg

Gjest nyah_lita84

jeg lurer på om det er noen der ute som har noen av de samme tvangshandlingene som meg og ønsker å dele noen tanker og meninger med meg..

før måtte jeg telle alt jeg hørte å såg, nå har jeg klart å slutte med dette , men i stedenfor har jeg begynt å måle alt jeg ser. jeg finner midten på maleri o.l og måler ting i forhold til hverandre..

dette har psykologen min sagt at dette ikke er noe negativt , at jeg for eksempel kan bruke den egenskapen til å bli arkitekt eller fortsette med tegning og slikt...

i tillegg må jeg sjekke at ting er gjort hele tiden, som å låse dører, trykke rett telefornummer, slå av dataen osv..

blir veldig glad om det er noen som vil snakke med meg om dette!

på fohånd takk!

m.v.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å telle og måle er en fin ting; jeg gjør det selv og det er faktisk nyttig! Jeg teller fartsstriper og lyktestolper osv! ikke no gærnt i det! alle har en form for tvangstanker,og det er bare sunt! men det blir først ett problem når det blir sykelig og man plages å får angst av å ikke gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her må jeg si meg totalt uenig med psykologen din.

Du kan ikke dra fordel av din tvangslidelse i feks arkitektyrket. Arkitekter må være kreative og kunne slippe seg løs. Tvang dreper enhver kreativitet.

Tvert i mot må du sikre deg at du får best mulig behandling for tvangen. Dette er medisiner av typen SSRI + kognitiv psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende bare

Det å telle og måle er en fin ting; jeg gjør det selv og det er faktisk nyttig! Jeg teller fartsstriper og lyktestolper osv! ikke no gærnt i det! alle har en form for tvangstanker,og det er bare sunt! men det blir først ett problem når det blir sykelig og man plages å får angst av å ikke gjøre det!

Hvilken nytte er det i å telle fartsstriper og lyktestolper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nytte er det i å telle fartsstriper og lyktestolper?

hehe,feil formulert! Kan ikke bruke det til noe,men jeg har det med å måle og lage systemer,telle kanter osv! Det vil si at jeg har en form for oversikt og nøyaktighet som kan brukes i en mengde ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Her må jeg si meg totalt uenig med psykologen din.

Du kan ikke dra fordel av din tvangslidelse i feks arkitektyrket. Arkitekter må være kreative og kunne slippe seg løs. Tvang dreper enhver kreativitet.

Tvert i mot må du sikre deg at du får best mulig behandling for tvangen. Dette er medisiner av typen SSRI + kognitiv psykoterapi.

Mener du at slike tvangshandlinger som ble beskrevet her uten diskusjon bør behandles med SSRI?

Jeg synes alt for ofte jeg hører at din løsning er piller, raskt, enkelt og greit.

JEG synes ikke det er like greit. Det er vel ikke noe nytt at det er to leirer når det gjelder den saken.

Noe som hadde vært lærerikt og interessant, var hvis det hadde vært TO fagpersoner som svarte her på sidene, med hver sin holdning til pillebruk. DA kunne vi virkelig fått belyst alle sider av samme sak.

Slik som det er nå er det pillehegemoniet som har monopol her på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest signaturen

Mener du at slike tvangshandlinger som ble beskrevet her uten diskusjon bør behandles med SSRI?

Jeg synes alt for ofte jeg hører at din løsning er piller, raskt, enkelt og greit.

JEG synes ikke det er like greit. Det er vel ikke noe nytt at det er to leirer når det gjelder den saken.

Noe som hadde vært lærerikt og interessant, var hvis det hadde vært TO fagpersoner som svarte her på sidene, med hver sin holdning til pillebruk. DA kunne vi virkelig fått belyst alle sider av samme sak.

Slik som det er nå er det pillehegemoniet som har monopol her på DOL.

Han skrev jo faktisk også kogentiv samtalebehandling, men det så du kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Han skrev jo faktisk også kogentiv samtalebehandling, men det så du kanskje ikke?

Joda, jeg så det sto SSRI og kognitiv terapi.

Hadde det derimot stått SSRI og/eller kognitiv terapi, så hadde det vært et forbehold som gav rom for annet enn medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak (også underbygd av undersøkelser) at mange kreative mennesker, og særlig kunstnere, har plager som psykiatrien vil anse som patologiske - det betyr ikke nødvendigvis at kreativiteten er betinga av disse, men det er en sammenheng.

Det er også en kjent sak at en del opplever en følelsesavflatning og _minska_ kreativitet ved bruk av SSRI. En psykiater fortalte meg at spesielt kunstnere klager over denne bivirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilist2

hehe,feil formulert! Kan ikke bruke det til noe,men jeg har det med å måle og lage systemer,telle kanter osv! Det vil si at jeg har en form for oversikt og nøyaktighet som kan brukes i en mengde ting!

Kan ikke bruke det til noe,

Det kan du vel! Stor nytte i å telle lyktestolper for å ha riktig avstand i trafikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...