Gå til innhold

Er det umulig å stoppe begynnende mani?


Gjest fortsatt usikker

Anbefalte innlegg

Gjest fortsatt usikker

For ca halvannet år siden postet jeg dette innlegget http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=854229 . Den gangen var jeg sykemeldt i 7 måneder før jeg kom meg i jobb igjen. Etter at jeg var blitt frisk ble medisinene mine justert og det ble bestemt at jeg skulle ha en litiumkonsjon på ca 0,8 samt bruke seroquel i stedet for trilafon.

For to måneder siden begynte jeg igjen å bli dårlig. Det starter med økende angst og opplevelse av manglende evne til å "filtrere" inntrykk adekvat. Alle opplevelser blir sterke. Nå to måneder senere føler jeg at jeg snarere er verre enn bedre, tiltross for økende doser medisiner og et relativt skjermet liv. Så lenge jeg tar store doser sobril går det greit, men noen få timer etter at jeg har tatt sobril begynner angsten å melde seg for fullt og det kjennes ut som om det er noe manisk over angsten (jeg tar nå 30 mg sobril 5 ganger daglig). Jeg sliter også veldig med at jeg vil ut å handle hele tiden, og bruker mye tid på å slå fra meg ideer om hvor nødvendig ditt og datt er å få kjøpt.

Jeg har nå en litiumverdi på 0,8, og bruker følgende medisiner:

- litium

- cipramil 20 mg

- seroquel 450 mg

- zyprexa 20 mg

- sobril 150 mg

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke snart begynner å bli bedre med alle disse medisinene! Zyprexa har jeg bare brukt en uke, men det kjennes ikke ut som om jeg er i ferd med å bli bedre.

Har du noen ideer om noe som kunne vært gjort annerledes mht til mine medikamenter, eller om det er noe annet som kunne vært gjort slik at jeg igjen slipper å få et kjempelangt sykefravær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes dette høres ut som fornuftig medisinering. Hos oss (Levanger) ville vi nok tatt deg inn til en innleggelse i denne fasen.

På medikamentsiden kunne en vurdert tillegg av Orfiril eller Topimax.

Det er fortsatt mulig at du vil få økt effekt av Zyprexa siden du kun har fått dette i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg synes dette høres ut som fornuftig medisinering. Hos oss (Levanger) ville vi nok tatt deg inn til en innleggelse i denne fasen.

På medikamentsiden kunne en vurdert tillegg av Orfiril eller Topimax.

Det er fortsatt mulig at du vil få økt effekt av Zyprexa siden du kun har fått dette i en uke.

Er det grei medisinering å bruke 150 mg Sobril daglig da?

Har det med hvor alvorlig syk du er i såfall?

Det var jo nesten umulig for meg å få ut et brett 15mg Sobril for å ha i nødsfall.

Jeg fikk det til slutt i en akutt situasjon, og når de så at jeg klarte meg med dette brettet i over et halvt år, så fikk jeg fornyet resepten også.

Men det er kanskje slik at hvis du er syk nok, så putter de på med vanedannende medisiner også.

Vet du forresten om Rivotril er vanedannende? Har en bekjent som hadde god hjelp av dette et par år pga angst. Er dette noe en kan få av legen hvis en vil prøve det, eller må en 'mase' om dette akkurat som en må ved Vival/Sobril?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...