Gå til innhold

antistoffer

Anbefalte innlegg

rosalinn1365380427

Hei.Jeg leste et ganske gammelt svar fra deg her på denne siden der du sier at noen få personer ikke lager antistoffer mot hiv og jeg tolker det slik at de dermed ikke finner ut om de er smittet ved å ta en hivtest som går ut på å sjekke eventuelle antistoffer i blodet. Du sier ingenting om dette gjelder for vanlige friske folk. Jeg har forhørt meg litt rundt blandt fagpersoner om dette og de sier at vanlige friske mennesker skal lage antistoffer mot virus, og at hvis det ikke skjer så må det være på grunn av nedsatt immunsystem, som f eks. kan komme av at de nettop har hatt en alvorlig sykdom. Stemmer dette? Eller er det andre faktorer som medfører at noen ikke lager antistoffer mot hiv? Folk som ikke lager antistoffer mot hiv, er det sannsynlig at de ikke lager antistoffer mot andre sykdommer også?Det vil jo være dumt hvis man går rundt og har sykdommen og ikke finner det ut..Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98835-antistoffer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er meget sjelden at det overhodet ingen påbisbar antistoffproduksjon mot HIV. Grunnen kan være forskjellig, noe av det du nevner, men det kan være en immundeffekt, som regel generelt, men det er beskrevet at slik kan forekomme noe sjelden gang spesifikt, at en ikke danner antistoffer mot et enkelt infeksjons agens. Det finnes noen f. eks. som ikke responderer med antistoffproduksjon ved vaksinering. Det er beskrevet slik selektiv deffekt mot f. eks. hepatitt B vaksine. Jeg er enig at det ville være dumt å gå rundt og ikke vite om en har sykdommen p.g.a. en slik defekt. Helldigvis er det som sagt så sjeldent at det rapporteres spesielt i medisinske fagtidskrifter om en finner en slik pasinet. Om en har rimelig sterk mistanke om at en er eller kan være HIV infisert er det idag mulighet til å påvise selve HIV viruset med molekylærgenetiske tester. De er ikke avhengig av antistoffproduksjon. Slike tester utføres i alle fall ved våre universitetssykehus, men de er ganske dyre og man skal ha sterke indikasjoner for å ta en slik test om antistofftest er negativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98835-antistoffer/#findComment-559681
Del på andre sider

skorpio1365380499

Jeg lurer på det samme. Har nettopp fått vite at jeg har en virusinfeksjon som het cytomegalo. Er det slik at jeg mest sannsynlig har antistoffer mot denne sykdommen, hvis jeg ikke har det, hvordan finne det ut? Synes dette på prøver, eller skjønner man det først hvis jeg begynner å utvikle symptomer som ulike betennelsestilstander.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98835-antistoffer/#findComment-563556
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...