Gå til innhold

Forutsetninger for å få hjelp


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Er det riktig at en terapeut kan nekte deg videre terapi siden du nekter å skille deg fra ektefellen?

Terapeuten mener med andre ord at det er ektefellens skyld at du har problemer.

Kan ikke skjønne at det kan stemme. Det må da være mulig å hjelp mennesket til å jobbe med problemet uten å skille seg. Ihvertfall må ikke dette være et krav som må oppfylles umiddelbart. Det kan vel hende at pasienten istedet trenger mye terapi i prosessen fram mot en eventuell skilsmisse, selv om dette skulle ligge år fra i tid.

At det på en måte er slik at hvis du motsetter det terapeutens råd og veivalg, så må du greie deg selv.

Eller?

Kunne godt tenkt meg å få belyst denne problemstillingen.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en venninne som spurte psykologen om å vedkommende kunne søke plass for henne på Modum. Da var svaret at så lenge hun fortsatte å bo sammen med mannen sin, så ville hun ikke søke om plass. Jeg syntes det var så brutalt!

Skill deg så skal du få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mening: En terapeut kan gi råd men ikke foreta valg for pasienten. Jeg mener at terapeuten kan godt gi råd om at hun bør skille seg, men ikke nekte videre behandling dersom hun velger å være i forholdet.

En terapeut skal prøve å hjelpe pasienten i den situasjonen pasienten er i. Jeg har vært borti en psykolog som sa at et av kravene for at hun skulle behandle meg var at jeg skulle slutte på en medisin jeg gikk på (dette var en medisin som jeg tok i forbindelse med psykiske plager, men det var ikke antidepressiva). Forstår det ettersom hun mente medisinen bedøvet meg og at hun ikke nådde inn til meg, men i denne situasjonen mener jeg også at hun ikke kan kreve at jeg skal slutte med medisin dersom den typen medisin hjelper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du var grunnen til at terapeuten anbefalte henne å skille seg: ble/blir hun behandlet dårlig i forholdet til mannen? eller er det andre grunner som gjør at behandlingsplass i dette tilfellet ikke fungerer, dersom hun fortsetter å være gift eller samboer med mannen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terapittt

Mange, spesielt kvinner, med psykiske problemer lever i veldig destruktive forhold hvor mannen faktisk er medvirkende årsak til problemene. Hvis dette er et slikt forhold har jeg vel en viss forståelse for betingelsene som er satt. Ideelt sett burde pasienten hjelpes med å komme seg på bena igjen før hun starter en skilsmisseprosess, men det kan jo hende hun har en mann som sparker ben under henne hele tiden?

Jeg sammenligner det litt med å sende en alkoholiker på avvenning, det er klart han må tømme boligen for alkohold så han ikke er tilbake i søla igjen straks han kommer hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...