Gå til innhold

trygg soling

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Heisan!

Jeg er en 20 år gammel jente som er glad i å sole meg. Da jeg var liten ble litt rød da jeg fikk sol på meg, men med årene er huden blitt litt mørkere (samtidig som håret mitt ble mørkere), og nå blir jeg nokså fort brun. Det har kanskje også sammenheng med at jeg har fått mye sol på kroppen de siste årene, og er på en måte blitt herdet (kanskje?)

Men jeg vil ikke risikere å få kreft å 20 år (eller før for den saks skyld), og vil være forsiktig med soling å sånt, men vil jo likevel gjøre det på sommeren og når anledningen byr seg. Så hva bør jeg gjøre for å beskytte meg? Smøre meg med solkrem alltid når jeg soler meg? Og hva type somkrem er best? Er det trygt å sole seg da?

Jeg er jo bare 20 år, men solen som huden er blitt utsatt for før jeg ble 20, påvirker det hvordan huden min blir når jeg blir eldre? Har nemlig hørt at fær du er 20 (eller 25 var det vel kanskje?) så fornyes huden hele tiden, og det du "gjør" før den tid, vil ikke påvirke huden din senere (hvordan den vil se ut. Nå snakker jeg ikke om kreft).... Noen som vet?

Langt brev dette her, men håper noen gidder å svare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98871-trygg-soling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

lalala1365380457

jeg tror nok det du gjør med huden før du er 20/25 har stor påvirkning på hvordan huden blir seende ut senere, soler du deg mye når du er så ung vil huden eldres mye raskere! solarium er visstnok mer skadelig enn den vanlige sola. når du er ute i naturlig sol å skal sole deg må du smøre deg ofte. det er en eller annen måte å regne ut dette, at du tar solfaktor og ganger på ettellerannet og finner antall minutter du kan ligge før du skal smøre deg på nytt, men desverre husker jeg ikke regnestykket..

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98871-trygg-soling/#findComment-562417
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...