Gå til innhold

Mistet følelse i halve hånden

Anbefalte innlegg

Gjest stadacone

Dette er første gang jeg skriver her inne, så jeg prøver til leserne først.

-------

For rundt en uke siden oppsto problemet.

Jeg hadde sittet i ro en stund i en stol, og da jeg reiste meg opp kjente jeg en sånn "perling" i hånden som oppstår hvis man har ligget eller sittet forkjært, slik at noe av blodsirkulasjonen har blitt blokkert(tror jeg), og noe av følelsen liksom blir borte.

Bare at denne gang har det ikke forsvunnet igjen, men er der enda, i nedre del av venstre hånd og ring og lillefinger.

Det er ikke så mye, så jeg har ikke gjort noe før nå.

Så tenkte jeg for en gang skyld jeg skulle forsøke spørre et sted på nettet.

tenkte at det kunne være noe med armb.uret, og har gått uten det en stund uten at det hjelper, men det har jeg hatt likt på i årevis og aldri noe stramt.

men jeg bruker blodtrykkmedisiner (diovan 16mg) og lurer på om det kan være noe slags bivirkning av det( har brukt det et års tid)

Vel, skulle bare høre om det er noen som kjenner til symtomet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/98884-mistet-f%C3%B8lelse-i-halve-h%C3%A5nden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ha fått et lite slag på nerven som går sånn ca midt over albuen (på baksiden, mellom de to "albue-kulene") og ned til akkurat de fingrene du beskriver (nerven heter n. ulnarus)?

For flere uker siden satt jeg på café med albuene i bordplaten ganske lenge, og denne nerven må ha kommet skikkelig i klem fordi jeg fortsatt kan kjenne en nummen følelse i lille- og ringfingeren. I begynnelsen skalv jeg litt på tommel/pekefinger også, men det har gått over. Hvis det kan være noe sånt så er det ikke farlig, men det tar litt tid.

Men det kan være symptom på noe annet også, f.eks sukkersyke kan visst gi nummen følelse, så du kan gå til legen for å sjekke hvis du mistenker at det er noe "mer" enn en nerve i klem.

Ulv I Faarikaal

Jeg har også det innimellom, da er det halve ringfingeren og lillefingeren som blir nummen. Det er ikke blodtilførselen, men at nerven som går fra nakken ned armen via baksiden av albuen til hånda som kommer i klem i nakken. Den kan også få en klemskade langs resten av strekket ned armen.

Gjest stadacone

Kan du ha fått et lite slag på nerven som går sånn ca midt over albuen (på baksiden, mellom de to "albue-kulene") og ned til akkurat de fingrene du beskriver (nerven heter n. ulnarus)?

For flere uker siden satt jeg på café med albuene i bordplaten ganske lenge, og denne nerven må ha kommet skikkelig i klem fordi jeg fortsatt kan kjenne en nummen følelse i lille- og ringfingeren. I begynnelsen skalv jeg litt på tommel/pekefinger også, men det har gått over. Hvis det kan være noe sånt så er det ikke farlig, men det tar litt tid.

Men det kan være symptom på noe annet også, f.eks sukkersyke kan visst gi nummen følelse, så du kan gå til legen for å sjekke hvis du mistenker at det er noe "mer" enn en nerve i klem.

Det høres logisk ut det med den nerven, for jeg støtter meg endel på albuen med den armen.

Og jeg har kjent litt vondt eller stivhet i nakken også av og til i senere tid.

Nå er det ikke lenger en rundt to uker siden jeg var hos legen siste gang for å sjekke blodtrykket, og da tok de blodprøver også.

Hadde de sett hvis det var tendenser til sukker-syke eller noe sånt da?

------------

Mange takk for alle svarene jeg fikk.

Lurer på om jeg skal ringe legesenteret og høre om dette i neste uke.

Det kunne jo vært artig å sende spørsmål til lege her også, og hørt hva jeg fikk til svar.

Men det blir jo litt å kaste bort penger hvis jeg må gå til lege for å sjekke det likevel, så det blir vel i såfall helst det.

Takk igjen

Annonse

Det høres logisk ut det med den nerven, for jeg støtter meg endel på albuen med den armen.

Og jeg har kjent litt vondt eller stivhet i nakken også av og til i senere tid.

Nå er det ikke lenger en rundt to uker siden jeg var hos legen siste gang for å sjekke blodtrykket, og da tok de blodprøver også.

Hadde de sett hvis det var tendenser til sukker-syke eller noe sånt da?

------------

Mange takk for alle svarene jeg fikk.

Lurer på om jeg skal ringe legesenteret og høre om dette i neste uke.

Det kunne jo vært artig å sende spørsmål til lege her også, og hørt hva jeg fikk til svar.

Men det blir jo litt å kaste bort penger hvis jeg må gå til lege for å sjekke det likevel, så det blir vel i såfall helst det.

Takk igjen

Ja, gå heller til lege. De måler nok ikke blodsukkeret ditt sånn uten videre, forresten. Men det høres vel ut som det er noe med nerven, ja, hadde det vært noe mer alvorlig hadde du nok hatt andre symptomer også.

Ja, gå heller til lege. De måler nok ikke blodsukkeret ditt sånn uten videre, forresten. Men det høres vel ut som det er noe med nerven, ja, hadde det vært noe mer alvorlig hadde du nok hatt andre symptomer også.

Når det gjelder å måle blodsukker så bør dette helst gjøres fastene. I alle fall ikke spis noe som drar opp blodsukkeret (karbohydrater særlig) før du tar blodprøven. Selv fikk jeg høy verdi på en slik prøve pga at jeg hadde spist noe bakverk kort tid før legetimen. Dermed ville de at jeg skulle komme tilbake for å få en riktigere måling, og da fastende (de siste 12 timer). Da var mine verdier innenfor normalen. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...