Gå til innhold

Tvangslidelser


Gjest Håper på svar-

Anbefalte innlegg

Gjest Håper på svar-

Jeg lurer på om jeg lider av tvangslidelser. Det begynte når jeg gikk i 6.klasse. Jeg var redd for at jeg hadde blitt smittet av HIV (uten grunn, men fikk ikke tankene ut av hodet). Tenkte på dette konstant.

Jeg husker ikke alt jeg tenkte på på den tiden.(hadde ikke vaskemani, men måtte skjekke komfyren, vannkrana og døra noen ganger før jeg gikk ut). Eksempler var at når jeg for eksempel syklet eller gikk forbi andre mennesker måtte jeg snu meg å se etter de lenge for ikke å se at jeg ikke hadde gjort de noe. Jeg var redd for at jeg f.eks hadde ringt politi å anmeldt pappa for mishandling av mamma. (dette var jo ikke fakta derfor var jeg redd for å ha gjort det).Jeg telte alltid hvor mange skritt jeg måtte gå fra toalettet til rommet mitt. Skrev det ned. Var det ting jeg ikke gjorde akkurat slik jeg pleide måtte jeg gjøre det på nytt. Ble slitsomt.En kveld så mistet jeg en fyrstikk på gulvet (som var brukt, men var slukt), og tenkte på dette hele kvelden og dagen etterpå på skolen og var redd huset hadde brent ned når jeg kom hjem igjen (selv om det ikke var noe å tenke på).

Jeg måtte alltid klippe vekk nederste del av arket når jeg f.eks hadde skrevet stiler, slik at jeg ikke kunne ha skrevet noe dumt der nederst når jeg skulle levere denne inn til læreren. Dette er bare noen få eksempler. Tenkte konstant på ting i 6.klasse en periode, så gikk det over så kom det igjen i 9.kl eller 1.kl på videregående. Var hos psykolog, men virket ikke som om de visste noen ting om dette.Følte meg bare dum (dette er ca.8 år isiden).De kom ikke frem til noe. Etter en stund ble alt ganske bra, men nå har jeg begynt å ha "små episoder" med tanker som jeg tenker på hele dagen. det er ikke så ille som før. Jeg bekymret meg så mye en dag at jeg ikke kunne gå på jobb, men jeg vet at tanken går over etter noen dager.

Jeg er en ganske stille og beskjeden person (har sceneskrekk og sliter litt med prestasjonsangst.Engster meg hele tiden for ting uten grunn. Kan tvangstanker gå slik opp og ned? er det slik at noen ganger har man ikke i det hele tatt?? Burde jeg gjøre noe med dette nå.Hva kan gjøres?Det er bare få ganger jeg tenker på ting nå, men til sommeren er jeg ferdig utdannet, og jeg er redd for at jeg skal bekymre meg for å gjøre feil. Ingen i familien som jeg vet om lider av tvangslidelser. Håper på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som sliter med tvangstanker og tvangshandlinger i større eller mindre grad.

Det med å sjekke at dører er låste og at kokeplater er slått av er det mange som kjenner seg igjen i.

Når slike handlinger og tanker styrer hverdagen og er plagsomme for den som har det er det på tide å søke hjelp.

Det er synd at du ikke fikk god nok hjelp for noen år siden, kan hende de i dag vet bedre.

Kontakt legen din, fortell om problemet og få henvisning til en bra psykolog eller psykiater.

Jeg har stor tro på at du kan bli kvitt disse plagene ved riktig behandling.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...