Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en uhyggeli opplevelse på lörgad.Var på jobb, og plutselig fikk jeg "anfall" av at jeg sovnet inn i brökdeler av kanskje et sekund.Jeg hörte meg selv snakke ,men var allikevel vekk.En slags fölelse av å være utenfor seg selv. Skremmende. Dette varte i ca. 4 timer. Det skal nevnes at jeg er inne i en depresjon, og at jeg tar antidepressiva. Har opplevd en "sekundsövn" en gang tidligere, men ikke slik som dette. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99148-s%C3%B6vn-i-v%C3%A5ken-tilstand/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du bør få fastlegen din til å ta en grundig sjekk, sannsynligvis bør du få tatt en EEG for å utelukke epilepsi. Uteglemming av anti-depressiva kan gi slike plager, derfor skal slike medisiner trappes ned gradvis. Sistnevnte tilfelle er ikke farlig, og går over. En annen mulighet er at du har en sykdom som heter narkolepi; da kan man plutselig sovne nårsomhelst. Dette kan sjekkes med blodprøve og nærmere samtaler.

• 4 uker senere...
Gjest CatePus

Narkolepsi?

nei og nei og nei!

Narkolepsi kan man ikke finne ut av bare med en blodprøve. Sant nok har det vist seg at det finnes en "gen-markør" som mange narkoleptikere har, men narkolepsi kan kun diagnoseres ved bruk av en søvnstudie, kalt MSLT (multiple sleep latency), hvor en ser hvor fort pasienten går over i den femte søvnfasen, REM-fasen.

Normalt skjer dette 70-120 minutter etter innsovning, hos narkoleptikere skjer det noen ganger før innsovning, eller innen de første 15 minuttene etter.

Narkolepsiens symptomer (ikke alle er tilstede hos alle narkoleptikere):

EDS ekstrem søvnighet på dagtid, ukontrollerbar, resulterer i søvnanfall med eller uten forvarsel.

Katapleksi - plutselig svekket eller tapt muskelkraft, helt eller delvis, ofte ved sterke følelser, latter, sinne, redsel, eller tretthet.

Hypnagoge hallusinasjoner - syns og eller hørselsinntrykk (også andre sanseinntrykk) i forbindelse med innsovning eller oppvåkning, ofte skremmende, involverer ofte demoner og andre onde vesener, men kan også være "snille" opplevelser.

Søvnparalyse - man våkner og er ute av stand til å bevege seg eller snakke.

Som sagt, ikke alle narkoleptikere har alle symptomene, og symptomene varierer veldig i styrke.

Les mer på

talkaboutsleep.com

og sleepnet.com

PS! Det er alt for lite fokus på nevrologiske lidelser her i landet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...