Gå til innhold

omfattende online selvhjelpsbok


Gjest tod

Anbefalte innlegg

Følgende link

http://www.mentalhelp.net/psyhelp/?PHPSESSID=0aea50c709a459039ea2b28a0faf436f

er en meget omfattende online selvhjelpsbok. Den er skrevet av en idealistisk amerikansk psykolog - han tar for seg både årsaker til problemer og forskjellige anbefalte selvhjelpsmetoder. Teksten inngir tillit i egenskap av sin vitenskpelighet; den er full av referanser til undersøkelser omkring de forskjellige metodenes effektivitet. Ellers er boka prega av en eklektisk og pragmatisk holdning - en rekke forskjellige metoder omhandles. Teksten utstråler også en amerikansk pragmatisme som kan få en til å trekk på smilebandet, med formuleringer som: "Out major life goals and objectives should be clear to us. See chapter 3."

Men likevel - hvis man er motivert tror jeg man kan finne mye nyttig og interessant her. Og i bunn og grunn er det vel mest det det kommer an på: viljen til forandring, mer enn metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest appendix

Hørtes flott ut! Synd at det beste som finnes er på engelsk.

Selv så føler jeg at jeg går glipp av mye ved at det er mange faguttrykk jeg gjetter på betydningen av. Gidder ikke sitte med ordboka hele tida.

Selv om jeg får med meg hovedbetydningen (leser uten problemer engelsk litteratur med 'normalt' språk), så går en glipp av nyanseringen når det er så mye faguttrykk. Kan jo forresten vøre et problem på norsk også, enkelte triller det jo faguttrykk ut av hele tiden. Lurer på om de er klar over at det ofte blir enveiskommunikasjon jeg? Folk (særlig pasienter) SPØR jo ikke, for da føler en seg bare dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...