Gå til innhold

Ny bok med Yalom!!!


Gjest appendix

Anbefalte innlegg

Gjest appendix

Ville bare tipse dere. Fikk et bokklubb-blad i går og der var det en ny bok på norsk av Irvin D. Yalom. 'Terapiens gave'.

Ble nesten andpusten av forventning! Det er min absolutte favoritt av de nålevende ekspertene innen psykiatri. Han og Skårderud. My type of Guys, kan du si. Engasjerte typer som lett lar seg røre. Herlig!

Må si jeg har tenkt tanken at han snart kan ta kvelden. Han er vel ihvertfall 75 år. Synd, aldri fler bøker fra han. Tydeligvis har han tenkt tanken selg, for denne boken er visst på enmåte en opplistning over punkter han mener er viktig i terapien. ER visst listen opp en liste over 85 punkter. Han har 45 års erfaring med pasienter.

Og det beste (i mine øyne) er at Yalom er ganske skeptisk at tidkrevende (men virksom) terapi mer og mer blir skjøvet til side for psykofarmaka. Fort og gæernt.

Yalom så også med bekymring på at mange nyutdannede innen psykiatri valgte å spesialisere seg på psykofarmaka, det er vel der pengene ligger etterhvert. Han var virkelig bekymret for at terapisamtalens teknikker skulle dø ut etterhvert. Og DEN bekymringen behøver en ikke ha vært med så lenge for å dele.

Gleder meg som en unge til å lese boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fru tristesen

Har aldri hørt om ham, men er helt enig i det at det er samtalen som bør fremelskes, og ikke medisinen.

Tenker på når "lykkepillen" kom. Den skulle ikke brukes annet enn i kombinasjon med samtaleterapi. Tja, lurer på hvor mange av de som bruker den som får samtaleterapi samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

Har aldri hørt om ham, men er helt enig i det at det er samtalen som bør fremelskes, og ikke medisinen.

Tenker på når "lykkepillen" kom. Den skulle ikke brukes annet enn i kombinasjon med samtaleterapi. Tja, lurer på hvor mange av de som bruker den som får samtaleterapi samtidig?

Faktisk så leste jeg for ikke lenge siden at det var kommet en slags anbefaling fra et eller annet hold i helsevesenet om at det var tilrådelig å behandle med SSRI FØR en 'belastet' systemet med henvisning til samtaleterapi.

Førstevalget var SSRI. Det var helt sikkert sammensatte årsaker til anbefalingen, men det sier noe om hvor vanskelig det er å være pasient hvis en helst vil takle sine problemer uten krykkepiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Faktisk så leste jeg for ikke lenge siden at det var kommet en slags anbefaling fra et eller annet hold i helsevesenet om at det var tilrådelig å behandle med SSRI FØR en 'belastet' systemet med henvisning til samtaleterapi.

Førstevalget var SSRI. Det var helt sikkert sammensatte årsaker til anbefalingen, men det sier noe om hvor vanskelig det er å være pasient hvis en helst vil takle sine problemer uten krykkepiller.

Det er ikke anbefalt å bruke AD som eneste behandling.

Fastleger gir god og virksom støtteterapi. Dette er vist i mange gode vitenskapelige undersøkelser. Samtalene med fastlegen skal ikke undervurderes som midreverdig samtaleterapi.

Når det gjelder utviklinen i psykiatrien, går tendensen mer fra langvarige, ikkefokuserte terapier til kortvarige, problemfokuserte terapier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru tristesen

Faktisk så leste jeg for ikke lenge siden at det var kommet en slags anbefaling fra et eller annet hold i helsevesenet om at det var tilrådelig å behandle med SSRI FØR en 'belastet' systemet med henvisning til samtaleterapi.

Førstevalget var SSRI. Det var helt sikkert sammensatte årsaker til anbefalingen, men det sier noe om hvor vanskelig det er å være pasient hvis en helst vil takle sine problemer uten krykkepiller.

Synes det er helt feil jeg. Sette mennesker som ikke nødvendigvis er syke, men som trenger litt hjelp, på medisiner med masse bivirkninger. Jeg sier ikke at man ikke skal bruke "lykkepillen", men det har blitt en slags førsteløsning på alt for mange problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokklubben Dagens Bøker.

www.bokklubbene.no

Takker!

Jeg er bare med i Nye Bøker, og knapt nok det. Avbestiller, avbestiller, avbestiller. Yalom-boka er jeg imidlertid _meget_ sugen på! Får se om jeg ikke kan snylte på mer bemidlete venner som bestiller den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...