Gå til innhold

Skal jeg begynne med cipramil igjen?


kamo

Anbefalte innlegg

Heia

Jeg er en dam i begynnelsen av 30-årene. Jeg fikk panikkangst og begynte på Cpiramil i 1996. Brukte dem i 4 år til jeg ble gravid. Jeg har vært uten i tre år i disse dagen. Saken er at jeg føler meg IKKE bra. Men deter først nå jeg lurer på om det er psykiske (psykosomatiske) årsaker til min tilstand. Jeg er rett og slett meget sliten, pusten er som regel ikke i magen, jeg er anspent, og føler at jeg rett og slett er syk (kvalmetendenser og svimmel av og til). Kan denne voldsomme slitenheten komme av psykiske årsaker? Må legge til at jeg er plaget av noe tvangstanker og er veldig bekymret for det meste (dødsangst feks). Jeg mistet en forelder nettopp og ble verre etter dette. Jeg må si at det frister å prøve Cipramil igjen. Den virket i de fire årene helt supert, jeg ble et nytt menneske og fikk bruke alle de ressursene jeg har, uten å bruke energi på alle negative og angstfylte tanker. Men liker i utgangspunktet ikke medisiner........ Er redd for bivirkninger. Er det noen farlige bivirkninger? Kan jeg oppleve at kroppen reagerer allergisk når det er gått fire år siden sist? Bør jeg greie meg uten? Og tror du at symptomene mine kan stamme fra angsten? Kroppen vil liksom ikke samarbeide. Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, og ønsker å få svar fra psykiateren her, for allmennlegen min har ikke så mye peiling på SSRI.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Vis du klarer deg uten, har du mulighet til å få ikke medikamentel behandling vil jeg anbefalle deg det. Det er endel bivirkninger man kan få ved bruk av Cipramil det betyr selvfølgelig ikke at du vil få den. Som oftest er bivirkningene ved bruk av Cipramil forbigående. Har du forresten prøvd psykoaromaterapi ?

Bivirkningen enn kan få ved Cipramil er mange jeg nevner her noen Økt svette, hodepine, svimmelhet, søvnløshet, uro, kvalme, mareritt, menstrasjonsforstyrreler, vektøkning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Hvis Cipramil har fungertfor deg før, anbefaler jeg deg å prøve det igjen. Dette innebærer for de fleste bivirkninger 1.og kanskje 2.uke av behandlingen.

Har nettopp økt dose selv, fra 1. 1 1/2 tabl(20-30mg)

Sliter med trøtthet, hodeverk og uro.

Men jeg vet fra tidligere av at det er verdt det.

Det er en tilvenningssak for kroppen, men Cipramil gjør "jobben" når kroppen blir vant til den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte skrive litt til. Jeg lurer på om det er vanlie angstsymptomer å føle at en er tungpustet (ikke hyperventilering, men bare skikkelig følelse av å være utmattet, og må derfor trekke pusten dypt ofte). I tillegg blir jeg veldig sliten bare av den minste fysiske anstrengelse. Er dette vanlig?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Tenkte jeg måtte skrive litt til. Jeg lurer på om det er vanlie angstsymptomer å føle at en er tungpustet (ikke hyperventilering, men bare skikkelig følelse av å være utmattet, og må derfor trekke pusten dypt ofte). I tillegg blir jeg veldig sliten bare av den minste fysiske anstrengelse. Er dette vanlig?

mvh

Absolutt!

Jeg har opplevd å være hrlt på felgen som følge av angst og depresjon.

Det kan inntre i flere varianter.

Har du begynt/skal du beg. på Cipramil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Tenkte jeg måtte skrive litt til. Jeg lurer på om det er vanlie angstsymptomer å føle at en er tungpustet (ikke hyperventilering, men bare skikkelig følelse av å være utmattet, og må derfor trekke pusten dypt ofte). I tillegg blir jeg veldig sliten bare av den minste fysiske anstrengelse. Er dette vanlig?

mvh

Absolutt!

Jeg har opplevd å være helt på felgen som følge av angst og depresjon.

Det kan inntre i flere varianter.(både fysisk og psykisk)

Har du begynt/skal du beg. på Cipramil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt!

Jeg har opplevd å være hrlt på felgen som følge av angst og depresjon.

Det kan inntre i flere varianter.

Har du begynt/skal du beg. på Cipramil?

Jeg vet ikke. Skal til legen i morgen. Men er sååååååå dårlig form. Føler meg ikke så veldig syk psykisk egentlig, men tror kanskje at det er det som ligger bak de fysiske symptomene. Føler at kroppen er helt skutt. Vondt i muskulaturen. Vondt i brystet, tungt å puste, vondt i ryggen, stiv i nakken, og utmattet. Trodde ikke man kunne bli så sliten av dette! Har du opplevd det slik altså? AT du nesten tror at det er hjertet det er noe feil med?

Men uansett, jeg har jo hatt bra virkning av Cipramil tidligere, så jeg tror nok at jeg vil få mer livskvalitet ved å begynne igjen på medisin. Ikke får jeg trent, fordi jeg er redd det skal skje noe fordi jeg er så dårlig form. Selv om jeg ikk etror det er direkte sunt med Cipramil, lurer jeg på om det er bedre med en person på Cipramil som får trent, enn en syk person som ikke får trent!

Hva tror du?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt!

Jeg har opplevd å være hrlt på felgen som følge av angst og depresjon.

Det kan inntre i flere varianter.

Har du begynt/skal du beg. på Cipramil?

Jeg vet ikke. Skal til legen i morgen. Men er sååååååå dårlig form. Føler meg ikke så veldig syk psykisk egentlig, men tror kanskje at det er det som ligger bak de fysiske symptomene. Føler at kroppen er helt skutt. Vondt i muskulaturen. Vondt i brystet, tungt å puste, vondt i ryggen, stiv i nakken, og utmattet. Trodde ikke man kunne bli så sliten av dette! Har du opplevd det slik altså? AT du nesten tror at det er hjertet det er noe feil med?

Men uansett, jeg har jo hatt bra virkning av Cipramil tidligere, så jeg tror nok at jeg vil få mer livskvalitet ved å begynne igjen på medisin. Ikke får jeg trent, fordi jeg er redd det skal skje noe fordi jeg er så dårlig form. Selv om jeg ikk etror det er direkte sunt med Cipramil, lurer jeg på om det er bedre med en person på Cipramil som får trent, enn en syk person som ikke får trent!

Hva tror du?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cipramil kan sikkert hjelpe deg igjen. Jeg tror også at mye av det du sliter med har sammenheng med angst. Bivirkningene er vanligvis milde og forbigående. Sannsynligvis på samme nivå som sist.

Likevel vil jeg anbefale at du skaffer deg noe mer enn bare Cipramil. For meg høres det ut som om du kunne hatt god nytte av psykomotorisk fysioterapi. Du virker noe forknytt - særlig i pusten.

Om du har mye tvangssymptomer, kommer du ikke utenom SSRI/Cipramil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Jeg vet ikke. Skal til legen i morgen. Men er sååååååå dårlig form. Føler meg ikke så veldig syk psykisk egentlig, men tror kanskje at det er det som ligger bak de fysiske symptomene. Føler at kroppen er helt skutt. Vondt i muskulaturen. Vondt i brystet, tungt å puste, vondt i ryggen, stiv i nakken, og utmattet. Trodde ikke man kunne bli så sliten av dette! Har du opplevd det slik altså? AT du nesten tror at det er hjertet det er noe feil med?

Men uansett, jeg har jo hatt bra virkning av Cipramil tidligere, så jeg tror nok at jeg vil få mer livskvalitet ved å begynne igjen på medisin. Ikke får jeg trent, fordi jeg er redd det skal skje noe fordi jeg er så dårlig form. Selv om jeg ikk etror det er direkte sunt med Cipramil, lurer jeg på om det er bedre med en person på Cipramil som får trent, enn en syk person som ikke får trent!

Hva tror du?

mvh

Tror ikke du trenger være redd for å bruke cipramil.

Har selv brukt det i flere år.

Det er jo tross alt en relativt "lett" pille.

Når man begynner å spise valium flere ganger daglig kan man nok begynne å vurdere at det er farlig.

Jeg begynte med cipramil pga. sosial angst. Det kom jeg meg gjennom. Nå bruker jeg den mot depresjon.

Jeg hadde svette, hjertebank, uro og var svært utslitt.

Eneste negative med å begynne på cipramil igjen, tror jeg,

er bivirkningene som kan komme.

Men slik som du beskriver at du sliter, ser jeg ingen grunn til at du skal la være å begynne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...