Gå til innhold

Sønnen min hoster og hoster og hoster

Anbefalte innlegg

ringblomst1365380497

Sønnen min er 11 år. Da han var liten var han ofte plaget av falsk krupp og for det fikk han Bricanyl og Pulmicort. Så var han fin i flere år og vi kastet resten av medisinene, inntil han 1. mai i fjor fikk voldsomm anfall igjen. De ga seg ikke og vi dro på legevakten. Hosten hans får det til å vibrere i både gulv og vegger så vi kom raskt inn til lege, til tross for lang kø. Legen fant ikke noe galt, men rekvirerte Pulmicort.

Siden det har han hatt anfall i hvertfall hver måned og de varer i flere dager opp til 14 dager om gangen. Dette har blitt et større og større problem og før og etter jul måtte han være mye hjemme fra skolen. Etter jul oppsøkte vi vår fastlege for å be om hjelp til å sette i gang en utredning for å finne ut hva som skjer med gutten. Han hoster sjelden om natten, men anfallene starter som regel i det han snur på seg når han begynner å våkne om morgenen. Jeg hadde også fått mange råd om at blant annet for at Pulmicort skal virke må den inntas sammen med andre medikamenter, ceritide(?).

Fastlegen bare kikket på gutten i et kort øyeblik før han konkluderte med at alt er psykisk og at hverken medisiner eller utredning kan hjelpe noe. Han stilte spørsmål til gutten om han trivdes på skolen. Gutten svarte JA!, og legen fortsatte - er alt positivt da? og gutten svarte svært nølende at, -nei ikke alt var like moro. Deretter ble gutten sendt på gangen og han fortsatte med meg og sa at siden han ikke hostet om natten og for såvidt hadde bekreftet at han innimellom ikke trivdes på skolen var det hele psykisk. Jeg ble ganske lammet der og da og tankene mine kvernet mest om hvordan vi foreldre hadde sviktet sønnen. Jeg klarte likevel å tigge meg til en ny time for at han skulle ta en pusteprøve og legen tilbød seg å ta blodprøver. Pusteprøven klarte han fint og blodprøvene viste ingen ting galt uten at han har gresspollen allergi.

Hva skal vi gjøre?? Hosten fortsetter og fortsetter, den går gjennom marg og bein. Lærerne blir irriterte og det er forståelig. Kan dere anbefale en måte å få han til videre utredning på. Er det hele bare psykisk, (Det kan jo selvsagt ikke dere svare på.)

Sønnen er for tung i kroppen, fordi han er fryktelig rolig av natur og det blir en vond sirkel i forhold til hostingen. Han er veldig intelligent og liker best å lese og studere. Familien er veldig aktive med turer i skau til fots eller vi sykler,når han er hostefri trener han karate, vi har hest,og alle slike ting deltar sønnen på like aktivt som resten av familien.

Har du orket å lese hele denne meldingen er jeg takknemlig , og hvis jeg får noen råd er jeg enda mer takknemlig.

Fortsetter under...

esle1365380498

Hei. jeg har også en sønn på 11 som hoster og hoster.Tørrhoste.(mest mår han legger seg og om morgenen - ikke så mye på skolen) vi ble sendt til øre/nese/hals lege (til slutt) som beordret ct av bihulene hans. han konkluderte med at han hadde en bihule som var tett, og at han antagligvis hadde kronisk bihulebetennelse. Han fikk noen nesedråper (dessverre står det helt stille hva de heter akkurat nå). Men sønnen vår hoster fortsatt ganske mye. Legebesøket var for 2 år siden. vi ble lovet at vi skulle bli oppfulgt, men så langt er vi altså kommet.

En annen lege (almen) tok en pusteprøve (spirometri) av han en gang han var syk, og mente at han hadde litt lavere verdier og at han kanskje hadde tegn til astma. Noe jeg ikke tror selv, fordi han blir ikke verre av å springe ol. han fikk også prøve astmamedisin en gang - med det hadde ikke noe virkning på han. Vi var før alt dette også bort i en lege som sa at det kunne være psykisk. Jeg synes dere bør mase om å få komme til en øre/nese/hals spesialist. Det er mitt råd i denne omgamgen.

Gjest Aina E

Herregud for noen idiot-leger!

Klart ungen kan få en stygg, astmatisk hoste om han har allergi!

Jeg ville KREVD en henvisning til ØNH-lege eller spesialist i immunologi/allergi.

Da vil du nok garantert få beskjed om å bruke allergimedisiner/antihistaminer under hele pollensesongen.

Så tipper jeg gutten får et bedre liv, ja.

Det er helt utrolig at legen ikke skjønner at sammenhengen mellom innsnevringer i luftrøret og allergier. Det er jo så lett å behandle som bare det... Ungen trenger bare noe som åpner opp litt, så han ikke høres ut som han kveles hver gang han hoster.

Hos allergileger kan de dessuten ta litt bedre blodprøver, som kan vise tydelig om han har astma eller om han er allergisk mot noe annet.

Bor du i nærheten, er de ganske flinke på Astma og allergiklinikken i Ski.

Jeg blir så forbannet over sånne leger som snakker om psykisk ditt og psykisk datt når de ikke har snøring overhodet på psykiatri...!

Lykke til, mvh. en som har en pollenallergisk sønn med astma.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

På meg høres ikke dette "psykisk" ut. Det er tull at Pulmicort må kombineres med andre medisiner, men Pulmicort virker gradvis og er forebyggende, og "roer ned" bronkiene, mens f.eks. Seretide åpner direkte opp bronkiene. Synes gutten din skal få tatt et røntgenbilde av lungene, og kanskje henvises til barnelege som er spesialist på allergi/astma.

Det er bare fint om ber om en "2.-opinion" hos annen allmennlege for å få slike henvisninger, det er ganske vanlig, men det er lurt å informere din egen lege om dette, så alt foregår i fortrolighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...