Gjest Masedama Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Dette er et lite "hjertesukk" fra en samboer... "Mannen" min har astma og allergi. Han reagerer på div. ting, men mest pollen og "sånn", og bruker bare medisiner i sommerhavlåret. Han nyser, snørrer og hoster + eksem. Etter en skikkelig forverring av astmaen i sommer startet han med Flutide diskus fast, og har hatt god effekt av denne. Nå begynner han å bli forkjølet som han veldig ofte blir. Jeg har (gjennom ti år) lagt merke til at i perioder med forkjølelse om vinteren forverres allergien hans også. Han nyser og "snørrer" av parfyme/ såpe-lukter, støv, dyr og potteplanter (når han eksponeres for dette). Jeg har da foreslått at han kan ta en allergitablett daglig (Clarityn), for å lindre allergi-delen av forkjølelsen. Dette VIL han ikke, og han mener at jeg tar feil når jeg mener at å "dempe" allergiplagene vil hjelpe på forkjølelsesplagene. Det kan jo godt være at jeg tar feil, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det IKKE skulle hjelpe!?! Kanskje doktoren kan gi noen tips til hvordan asmatikere/allergiker kan få litt lettere forkjølelsesperioder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9928-forebygge-astmaallergi-ved-forkj%C3%B8lelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Masedama Skrevet 16. november 2000 Del Skrevet 16. november 2000 Dette er et lite "hjertesukk" fra en samboer... "Mannen" min har astma og allergi. Han reagerer på div. ting, men mest pollen og "sånn", og bruker bare medisiner i sommerhavlåret. Han nyser, snørrer og hoster + eksem. Etter en skikkelig forverring av astmaen i sommer startet han med Flutide diskus fast, og har hatt god effekt av denne. Nå begynner han å bli forkjølet som han veldig ofte blir. Jeg har (gjennom ti år) lagt merke til at i perioder med forkjølelse om vinteren forverres allergien hans også. Han nyser og "snørrer" av parfyme/ såpe-lukter, støv, dyr og potteplanter (når han eksponeres for dette). Jeg har da foreslått at han kan ta en allergitablett daglig (Clarityn), for å lindre allergi-delen av forkjølelsen. Dette VIL han ikke, og han mener at jeg tar feil når jeg mener at å "dempe" allergiplagene vil hjelpe på forkjølelsesplagene. Det kan jo godt være at jeg tar feil, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det IKKE skulle hjelpe!?! Kanskje doktoren kan gi noen tips til hvordan asmatikere/allergiker kan få litt lettere forkjølelsesperioder? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9928-forebygge-astmaallergi-ved-forkj%C3%B8lelse/#findComment-52424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Kjære Masedama Du har helt rett i at hos allergikere kommer forkjølelsesperioder oftere og er mer langvarige enn hos andre, og da kan det hjelpe med en forebyggende allergitablett. Det har vært ganske vanlig behandling hos barn med astma og allergier og begynne med en allergimedisin med en gang de blir forkjølet for å unngå at forkjølelsen "setter seg fast". Man skal selvfølgelig ikke bruke mer medisiner enn høyst nødvendig, men for meg høres det logisk ut at samboeren din følger ditt råd og tar allergitabletter forebyggende med en gang en forkjølelse er på trappene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9928-forebygge-astmaallergi-ved-forkj%C3%B8lelse/#findComment-45639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 17. november 2000 Del Skrevet 17. november 2000 Kjære Masedama Du har helt rett i at hos allergikere kommer forkjølelsesperioder oftere og er mer langvarige enn hos andre, og da kan det hjelpe med en forebyggende allergitablett. Det har vært ganske vanlig behandling hos barn med astma og allergier og begynne med en allergimedisin med en gang de blir forkjølet for å unngå at forkjølelsen "setter seg fast". Man skal selvfølgelig ikke bruke mer medisiner enn høyst nødvendig, men for meg høres det logisk ut at samboeren din følger ditt råd og tar allergitabletter forebyggende med en gang en forkjølelse er på trappene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/9928-forebygge-astmaallergi-ved-forkj%C3%B8lelse/#findComment-52515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.