Gå til innhold

zoladex implantat


Gjest Ann

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått diagnose endometriose,og tar 1 sprøyte Depo Provera pr. uke. Dette har fungert i ca 1 år. Nå synes jeg imidlertid smerter er tilbake, også hissig humør.

Hva kan dette skyldes?

Jeg har "tung" følelse nederst i magen, med stråling nedover i lårene. Jeg har mange (men ikke store) syster i underlivet.

Kan den "tunge" følelsen skyldes disse?

Jeg har nå hørt om et nytt preparat mot Endometriose som heter Zoladex implantat. Har du noen erfaring med dette? og kan dette evt. ertstatte Depo Provera som jeg tar.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har fått diagnose endometriose,og tar 1 sprøyte Depo Provera pr. uke. Dette har fungert i ca 1 år. Nå synes jeg imidlertid smerter er tilbake, også hissig humør.

Hva kan dette skyldes?

Jeg har "tung" følelse nederst i magen, med stråling nedover i lårene. Jeg har mange (men ikke store) syster i underlivet.

Kan den "tunge" følelsen skyldes disse?

Jeg har nå hørt om et nytt preparat mot Endometriose som heter Zoladex implantat. Har du noen erfaring med dette? og kan dette evt. ertstatte Depo Provera som jeg tar.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har vært blødningsfri skulle det fortsatt være effekt av Depo-Provera. Hvis du har cyster er hormonbehandling ikke særlig effektiv. Jeg synes du skal få sjekket med ultralyd hvordan det ligger an med cystene. Cyster pleier ikke å gi tyngdefornemmelse som du beskriver.

Ved bivirkninger kan man gi litt østrogen i tillegg, f.eks. 1 mg Progynova per dag.

Zoladex har vært mye brukt. Det er ikke forskjell i effekt mellom Depo-Provera og Zoladex, bare i bivirkninger (og pris). Zoladex fremkaller en kunstig overgangsalder med hetetokter og tørrhet i skjeden som bivirkning, og etter lang tids bruk kan det disponere til benskjørhet. Derfor anbefales det ikke brukt over mer enn 6 måneder uten tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har vært blødningsfri skulle det fortsatt være effekt av Depo-Provera. Hvis du har cyster er hormonbehandling ikke særlig effektiv. Jeg synes du skal få sjekket med ultralyd hvordan det ligger an med cystene. Cyster pleier ikke å gi tyngdefornemmelse som du beskriver.

Ved bivirkninger kan man gi litt østrogen i tillegg, f.eks. 1 mg Progynova per dag.

Zoladex har vært mye brukt. Det er ikke forskjell i effekt mellom Depo-Provera og Zoladex, bare i bivirkninger (og pris). Zoladex fremkaller en kunstig overgangsalder med hetetokter og tørrhet i skjeden som bivirkning, og etter lang tids bruk kan det disponere til benskjørhet. Derfor anbefales det ikke brukt over mer enn 6 måneder uten tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...