Gå til innhold

Foreslår at du finner nytt emne å skrive om!


Gjest Theos

Anbefalte innlegg

Gjest Theos

psykisk psyke splitter ikke en personalgruppe mer enn fysisk syke gjør. Start med å være flue på veggen når helsepersonell er uenig om diagnose og behandlingsopplegg på et somatisk sykehus!

Forskjellen ligger i at hos den syke er det organene som lider, og som har skylda. Hos den psyke kan helsepersonellet legge sine egne uoverenstemmelser i den psykes natur!

Tenk litt på det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*klapper*

Du sa dette mye bedre enn jeg kunne sagt det... jeg ble så provosert av Jato25 sitt spørsmål at jeg ikke klarte å svare.

Dessuten er det jo en stor forskjell på splitting som primitiv forsvarsmekanisme, og den splittelsen som kan oppstå i en personalgruppe når de ikke er enige om behandlingen. Dette ser det imidlertid ikke ut til at Jato25 har skjønt...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Emnet som jato25 skal skrive om er svært relevant. Det er ikke slik som du Theos skriver at dette fenomenet er uavhengig av type lidelse. Jeg vil dog gi deg rett i at det er galt å omtale "psykisk syke" under ett som om det er en gruppe.

Splitting forekommer spesielt i behandlingsmiljøer der en behandler personlighetsforstyrrelser i cluster B.

Det beste forsvar mot splitting er at personelet er høyt kvalifisert og har god kommunikasjon seg i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Theos

Emnet som jato25 skal skrive om er svært relevant. Det er ikke slik som du Theos skriver at dette fenomenet er uavhengig av type lidelse. Jeg vil dog gi deg rett i at det er galt å omtale "psykisk syke" under ett som om det er en gruppe.

Splitting forekommer spesielt i behandlingsmiljøer der en behandler personlighetsforstyrrelser i cluster B.

Det beste forsvar mot splitting er at personelet er høyt kvalifisert og har god kommunikasjon seg i mellom.

Ja, du står på ditt, og jeg står på mitt! kanskje det splitter forumet her...

Mener fremdeles det blir for enkelt å legge skylda på pasienten når personalet krangler, selv om det er cluster B vi snakker om!

Men hvem forvalter egentlig sannheten om sinnslidelser, den lidende, fagpersonene...jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du står på ditt, og jeg står på mitt! kanskje det splitter forumet her...

Mener fremdeles det blir for enkelt å legge skylda på pasienten når personalet krangler, selv om det er cluster B vi snakker om!

Men hvem forvalter egentlig sannheten om sinnslidelser, den lidende, fagpersonene...jeg vet ikke.

Hvis det hadde vært så enkelt som du beskriver det, hvorfor er det da noe spesielt med borderline og splitting og ikke med de andre lidelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Theos

Hvis det hadde vært så enkelt som du beskriver det, hvorfor er det da noe spesielt med borderline og splitting og ikke med de andre lidelsene?

Men, er det egentlig noe spesielt med borderlinere? Eller er det rett og slett en komplisert pasientgruppe å behandle, og som får fagpersonene til å krangle på bakrommet så fillene fyker?

Kunne ha gitt deg en rekke teorier på hvorfor splitting er et fenomen hos borderlinere, men da måtte jeg i utgangspunktet vært enig i påstanden, og det er jeg ikke.

Dessuten er jeg ikke fagperson...jeg representerer den andre gruppa.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...