Gå til innhold

Sjenertpillen


atva

Anbefalte innlegg

VG skrev på slutten av 2001 at det skulle komme en pille som skulle hjelpe mot sjenanse, se link under:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2083743

(Hvordan får jeg laget en hot-link på denne da??)

Er det noen som vet noe mer om dette? Pillen heter visstnok escitalopram. På tide at jeg begynner å ta tak i situasjonen min. Er i tredve-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legemidlet heter Cipralex, og er ett antidepressiva som også virker på angst. Det er vistnok en videreutvikling av SSRI'en Cipramil. Journalisten har nok ikke skjønt at han bare skrev om en variant av den berømte "lykkepillen".

Men hvis du har store problemer med at du er sjenert, slik at det grenser mot sosial fobi, så bør du kanskje snakke med legen din om å prøve denne eller andre SSRI. Det er mange som har skrevet på dette forumet og andre steder at de har fått god hjelp av slike medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI ('lykkepiller') kan minske sjenanse og andre nevrotiske symptomer. Min - og andres - erfaring er at de også kan legge en generell demper på følelseslivet, kan minske libidoen og dempe aggresjon. Jeg opplevde særlig det siste som problematisk; jeg følte at jeg ikke var meg selv på samme måte som før, men nå når jeg har slutta med pillene er jeg forbanna som tidligere og meget fornøyd med det.

Poenget mitt er: det er, som ved det meste annet her i verden, fordeler og bakdeler ved bruk av SSRI - og en må foreta en avveining av disse for en bestemmer seg for bruk. Hvis min eneste plage var sjenanse ville jeg personlig ha forsøkt samtaleterapi i første omgang. Sjenanse er heller ikke noen sykdom, det er ingen diagnose - forutsatt at sjenansen ikke er så ekstrem at den hindrer deg fra å fungere i hverdagen (i forhold til venner og på jobb); i så fall er det snakk om sosial foib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inderal, som senker hjertefrekvensen din, fungerer også bra (har prøvd selv). Det har hindret usikkerhet i stemmen og fremtreden når man bl.a. snakker i en stor forsamling. Jeg rødmer heller ikke da, og gir meg en rohetsfølelse, blir ikke så "stressa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også sjenert jente

Inderal, som senker hjertefrekvensen din, fungerer også bra (har prøvd selv). Det har hindret usikkerhet i stemmen og fremtreden når man bl.a. snakker i en stor forsamling. Jeg rødmer heller ikke da, og gir meg en rohetsfølelse, blir ikke så "stressa".

Vil bare si at Inderal er en medisin mot høyt blotrykk som kan ha bivirkning depresjon, kvalme etc.. slå opp i medisinregisteret hos lommelegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...