Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 32 år, er 'aldri' syk. Har 3 barn, siste født i oktober ifjor.

Har PCOS.

Har tidligere hatt litt hjertebank; et par minutter i slengen en sjelden gang. (Med hjertebank mener jeg at jeg kjenner hjertet slå, veldig hardt, veldig ubehagelig.Hvilepulsen ligger rundt 60. Rytmen virker ok, litt 'rar' av og til.)

Nå har jeg denne banken nesten konstant (har vært slik et par måneder nå), aller verst er det når jeg har lagt meg, har store problemer med å sove p.g.a. dette. Det er, som sagt, veldig ubehagelig, og jeg begynner å bli litt småengstelig......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99541-hjertebank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Janie71.

Det du beskriver er høyst sannsynlig ekstrasystoli (d.v.s. ekstraslag i hjertet). Det dreier seg om at hjertet får en impuls til å lage et ekstra slag, som kommer tidligere enn ventet. Ekstraslaget kan komme så tidlig at det ikke engang gir puls. Imidlertid vil det medføre at hjertet tar seg en ekstra pause før neste normalslag kommer. Dermed får hjertet anledning til å fylle seg godt opp, og det neste normalslaget blir derfor et ganske kraftig dunk. Mange kjenner pausen (føler det som om hjertet stopper), mens andre synes dunket er det mest besværlige.

Vi har alle enkelte slike slag i løpet av døgnet. Noen kan ha flere tusen uten at de merker noe av dem, mens andre kan ha 2-3 slike ekstraslag, og merker hvert eneste ett, og reagerer på dem.

Det er meget som kan provosere hjertet til slike ekstraslag, f.eks. mangel på søvn, mye kaffe, røyking, stressende hverdag, stoffskifteforstyrrelser, endel medikamenter og andre stoff, osv. Hos unge mennesker som deg er det meget sjelden at det er noen egentlig årsak i selve hjertet. Som oftest er det helt friskt.

Hvis det er ekstrasystoli du har, er det så godt som alltid en helt uskyldig og ufarlig tilstand, som ofte går over av seg selv. Hvis det blir en tiltagende plage vil det være fornuftig å få registrert et EKG, og aller helst en 24-timers registrering av hjertevirksomheten (såkalt Holter-registrering, som gjøres ved hjelp av en liten båndspiller som du har på deg i et belte). På den måten blir det lettere å forholde seg til hva du har, og hva du evt. skal gjøre for å bli kvitt besværet.

Men - revurder først din egen hverdag og tenk etter om du gjør åpenbare tabber. Hvis du imidlertid er vedvarende plaget, så ta det opp med din lege og få det hele registrert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/99541-hjertebank/#findComment-570075
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...