Gå til innhold

Prøver igjen, NHD: Psykoser eller dissosiasjoner?


ulva

Anbefalte innlegg

Hva ville du kalt følgende opplevelser: At jeg blir forfulgt på vei til skolen av mennesker besatt av onde vesener. At jeg hører og ser vesener som vil meg vondt og som kommer ut av veggene? At jeg trodde at et av disse vesnene hadde besatt legen min og var for skrekkslagen til å snakke med ham? At jeg opplever at jeg ikke takler stressende situajsoner, men opplever at verden fragmenteres og blir kaotisk, uforståelig og forvirrende - slik at jeg virrer rundt uten å vite hvem eller hva jeg er? At jeg hører fremmede, demoniske stemmer som roper til meg og som vil at jeg skal skade meg selv eller begå selvmord? At jeg opplever at statuer rører på seg og ser etter meg? At mennesker avbildet på plakater på t-banen blir levende og stirrer hatefullt på meg?

Kan disse opplevelsene være dissosiasjoner, selv om de ikke innebærer noen gjenopplevelse av traume? Føler uansett at jeg mister meg selv, og dette blir stadig mer påtrengende opplevelser. Ble noe bedre etter at jeg begynte med Risperdal, men jeg tåler fortsatt stress dårlig. Håper du kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For meg høres dette ut som hallucinasjoner og vrangforestillinger - altså psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette hørtes ut som psykotiske symptomer, jeg.

Syns også det virket som veldig skremmende hallusinasjoner, jeg ville blitt livredd!

Er du noen ganger klar over at det du ser/hører er uvirkelig?

I så fall: Hva gjør du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette hørtes ut som psykotiske symptomer, jeg.

Syns også det virket som veldig skremmende hallusinasjoner, jeg ville blitt livredd!

Er du noen ganger klar over at det du ser/hører er uvirkelig?

I så fall: Hva gjør du da?

Som regel er jeg for redd til å reagere eller tenke rasjonelt. Jeg blir bare dratt med i dragsuget, som i en virvel... Men det er klart at det har blitt et stadig større problem: Jeg tør nesten ikke gå ut lenger, på grunn av disse opplevelsene. Vet jo aldri når det kommer, og jeg synes det er pinlig når det skjer og folk kan se meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette ut som hallucinasjoner og vrangforestillinger - altså psykose.

Takk for svar - har tenkt det samme selv, i klare øyeblikk, fordi disse opplevelsene ikke er tilknyttet gjenopplevelse av traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...