Gå til innhold

Blodtrykk på 100/50


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 9 og var til første kontroll hos legen i går. Jeg hadde blodtrykk 100/50, og det var visst lavt. Hva er normalt blodtrykk? Jeg er 29 år, 170 cm høy og veier 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid i uke 9 og var til første kontroll hos legen i går. Jeg hadde blodtrykk 100/50, og det var visst lavt. Hva er normalt blodtrykk? Jeg er 29 år, 170 cm høy og veier 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Blodtrykket ditt er ikke faretruende lavt, det er faktisk innenfor normalen. Det som er viktig når det gjelder blodtrykk, er at det ikke synker veldig over kort tid. Da blir man gjerne plaget med svimmelhet osv. Det er vanlig at blodtrykket synker litt i begynnelsen av svangerskapet, for så å stige litt i siste halvdel. Er du i god form, synes jeg ikke du skal bekymre deg over trykket. Er du derimot plaget av svimmelhet, er det viktig at du drikker mye, mange har glede av f.eks. sportsdrikk m/sukker og salt. Husk også å spise regelmessig, uten at blodtrykket blir bedre av det, men man får ihvertfall litt mer krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Blodtrykket ditt er ikke faretruende lavt, det er faktisk innenfor normalen. Det som er viktig når det gjelder blodtrykk, er at det ikke synker veldig over kort tid. Da blir man gjerne plaget med svimmelhet osv. Det er vanlig at blodtrykket synker litt i begynnelsen av svangerskapet, for så å stige litt i siste halvdel. Er du i god form, synes jeg ikke du skal bekymre deg over trykket. Er du derimot plaget av svimmelhet, er det viktig at du drikker mye, mange har glede av f.eks. sportsdrikk m/sukker og salt. Husk også å spise regelmessig, uten at blodtrykket blir bedre av det, men man får ihvertfall litt mer krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...