Gå til innhold

Medisin for tvang


Gjest RTS

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med tvangstanker i ca. 15 år, har brukt Cipramil og Trilafon de siste fem-seks. Ble enig med fastlegen om å prøve Zoloft, for å se om det har bedre effekt.

Jeg har ikke hatt kontakt med psykiater på 3-4 år, da jeg følte behandlingen ikke førte frem. Jeg har nylig fått endel informasjon gjennom Ananke, tips om metoder og behandling, som jeg kunne tenkt meg å ta opp med en psykiater, men har fått beskjed av fastlegen at det ikke er mulig å komme inn til behandling nå.

Sitter med intrykk av at kunnskap om tvangslidelser er begrenset, dette gjelder særskilt allmennpraktikere, og blir i tillegg kanskje ikke tatt helt alvorlig.

Vel, har prøvt Zoloft noen uker, har nettopp økt til 100 mg. Fikk beskjed om å kutte ut Trilafon, men har nå fått beskjed om å fortsette med denne i tillegg. Blir litt usikker.

Har fått ny time hos legen om 5 uker, er dette tilstrekkelig for å bedømme effekt?

Føler også den sexuelle lysten har avtatt. Er det en varig bivirkning?

Hva med andre typer medisiner, Anafranil f.eks.?

Jeg MÅ komme videre i behandlingen av min tvang, siden jeg også har slitt med depresjon/angst og tidvis stort alkoholforbruk. Jeg øyner endelig håp om en bedre livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Behandlingen av tvang skjer først og fremst med medisiner som SSRIer (Cipramil, Zoloft, Seroxat, Fevarin, Fontex) eller Anafranil.

Doseringen må vanligvis være høy. Dvs ofte mer enn det dobbelte av det som er vanlig ved depresjon. Dette kan være Cipramil> 60 mg, Zoloft>200 mg, Seroxat> 40 mg.

Om dette ikke er nok, bør en legge til et atypisk nevroleptikum f.eks. Risperdal 2 mg.

Annen behandling er en spesialistoppgave.

For meg er det uforståelig at du ikke kan henvises for denne lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Behandlingen av tvang skjer først og fremst med medisiner som SSRIer (Cipramil, Zoloft, Seroxat, Fevarin, Fontex) eller Anafranil.

Doseringen må vanligvis være høy. Dvs ofte mer enn det dobbelte av det som er vanlig ved depresjon. Dette kan være Cipramil> 60 mg, Zoloft>200 mg, Seroxat> 40 mg.

Om dette ikke er nok, bør en legge til et atypisk nevroleptikum f.eks. Risperdal 2 mg.

Annen behandling er en spesialistoppgave.

For meg er det uforståelig at du ikke kan henvises for denne lidelsen.

Hvis jeg øker dosen til 200 mg Zoloft, er dette sløvende, trøtthetsfremmende?

Du nevner Nevroleptikum. Er det Neuroleptika, som Trilafon?

Som jeg nevnte i mitt første innlegg ble jeg forvirret av beskjeden jeg fikk fra fastlegen. Kan jeg bruke Zoloft sammen med Trilafon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...