Gå til innhold

Symptomer på diabetisk nyresvikt=?

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hei!

Hva er egentlig symptomene på diabetisk nyresvikt utover albuminuri og forhøyede kreatininverdier? Hvordan vil man føle seg fysisk?

Jeg ser ut til å ha en nyreterskel rundt 8, men er det vanlig? Vet den øker med alderen, men har hørt at den ligger rundt 10 hos unge folk. Jeg er 19.

Har hatt en periode hvor jeg har strevd en del med høye verdier, og blir litt redd for komplikasjoner til tross for at jeg ikke har hatt dia. mer enn 4,5 år.

Derfor lurer jeg på hvilke eventuelle symptomer man skal kontakte lege for.

På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/9998-symptomer-p%C3%A5-diabetisk-nyresvikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei!

Hva er egentlig symptomene på diabetisk nyresvikt utover albuminuri og forhøyede kreatininverdier? Hvordan vil man føle seg fysisk?

Jeg ser ut til å ha en nyreterskel rundt 8, men er det vanlig? Vet den øker med alderen, men har hørt at den ligger rundt 10 hos unge folk. Jeg er 19.

Har hatt en periode hvor jeg har strevd en del med høye verdier, og blir litt redd for komplikasjoner til tross for at jeg ikke har hatt dia. mer enn 4,5 år.

Derfor lurer jeg på hvilke eventuelle symptomer man skal kontakte lege for.

På forhånd takk!

Mvh

Gjest Stein Vaaler

Hei

Nyreterskelen for glukose dvs den blodsukkerverdi hvor glukose begynner å komme over i urinen ligger hos de fleste rundt 10 mmol/l. Når man er yngre kan verdien være lavere mens den øker med økende alder.

Symptomer på nyresvikt kommer nokså lenge etter at nyrene har begynt å bli syke. I mange år vil man ha økte mengder eggehvite i urinen før dette skjer og kreatininverdien i blodet vil øke gradvis. Dette vil normalt oppdages ved de regelmessige legekontroller lenge før man får symptomer på nyresvikt.

Hos mennesker som har nyresvikt og kreatininverdien i blodet stiger over 2 til 300 vil det opptre symptomer som slapphet, uvelhet, kvalme, kløe og nedsatt allmenntilstand.

Vennlig hilsen

Gjest Stein Vaaler

Hei

Nyreterskelen for glukose dvs den blodsukkerverdi hvor glukose begynner å komme over i urinen ligger hos de fleste rundt 10 mmol/l. Når man er yngre kan verdien være lavere mens den øker med økende alder.

Symptomer på nyresvikt kommer nokså lenge etter at nyrene har begynt å bli syke. I mange år vil man ha økte mengder eggehvite i urinen før dette skjer og kreatininverdien i blodet vil øke gradvis. Dette vil normalt oppdages ved de regelmessige legekontroller lenge før man får symptomer på nyresvikt.

Hos mennesker som har nyresvikt og kreatininverdien i blodet stiger over 2 til 300 vil det opptre symptomer som slapphet, uvelhet, kvalme, kløe og nedsatt allmenntilstand.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...