Gå til innhold

Hvordan få kolleger til å ikke komme for sent?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man få kolleger som til stadighet kommer for sent på jobb til å ta ansvar og komme i hvertfall presis kl 00:00? Det er så utrolig irritererende, og jeg mener det er respektløst :(

Nestleder er den verste (men sjefen gjør ikke noe med det - "hn er tross alt sjef" får vi beksjed om. Selv sier hn at hn ikke klarer å endre på det).

Kanskje noen her har forslag til tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal man få kolleger som til stadighet kommer for sent på jobb til å ta ansvar og komme i hvertfall presis kl 00:00? Det er så utrolig irritererende, og jeg mener det er respektløst :(

Nestleder er den verste (men sjefen gjør ikke noe med det - "hn er tross alt sjef" får vi beksjed om. Selv sier hn at hn ikke klarer å endre på det).

Kanskje noen her har forslag til tiltak?

Det var da en veldig tiltaksløs sjef! Selvfølgelig kan sjefen gjøre noe med dette - trekk i lønn for hvert påbegynte kvarter for sent kommet f.eks. (om noe slikt er lov? Det burde det jo være!) Evt. innføre at den som kommer for sent må jobbe tilsvarende lengre på ettermiddagen?

 

Noen er kronisk-forsent-kommere og jeg fatter ikke at det er mulig å ha så liten respekt for andres tid at de holder på sånn. Noen unnskylder seg med at de rett og slett ikke klarer å passe tiden, vel da får de late som de skal begynne et kvarter før og innstille hele morgenrutinen et kvarter tidligere da. Stå opp 15 min tidligere, ta en tidligere buss / kjøre 15 min tidligere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nestleder er den verste (men sjefen gjør ikke noe med det - "hn er tross alt sjef" får vi beskjed om. Selv sier hn at hn ikke klarer å endre på det).

 

Du jobber i butikk, ikke sant?  Da skal dere vel avløse hverandre iblant, slik at dere ikke kan gå før den andre har kommet?

 

Hvis det stadig er problemer ved slike vaktskifter, synes jeg dere som kommer presis, skal ha en felles front overfor sjefen ved at dere forlanger å få gå når tiden er ute, uansett om den neste har kommet eller ikke.  Jeg mener jo ikke at dere skal forlate butikken, men si fra at nå er tiden ute og dere har andre forpliktelser som venter og det er ikke deres problem at kollegaen mangler.  På den måten blir problemet tydeligere. 

 

Og legg sammen hvor mye ekstra dere andre må jobbe til sammen pr. uke pga. andres forsentkomming, og spør sjefen på en saklig måte hva h*n tenker om kompensasjon for dette.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man få kolleger som til stadighet kommer for sent på jobb til å ta ansvar og komme i hvertfall presis kl 00:00? Det er så utrolig irritererende, og jeg mener det er respektløst :(

Nestleder er den verste (men sjefen gjør ikke noe med det - "hn er tross alt sjef" får vi beksjed om. Selv sier hn at hn ikke klarer å endre på det).

Kanskje noen her har forslag til tiltak?

 

Antar at du allerede gjør det, men jeg ville konsekvent ha påpekt at "nå kommer du senere enn avtalt igjen, og det går ut over oss andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for veldig gode forslag fra dere begge to :-)

Du fikk 3 svar hvorfor takker du to? Og hvem av de tre takker du?

Anonymous poster hash: 9f49a...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Veldig ofte for-sent-komming, kan ikke det være oppsigelsesgrunn?

Kanskje, men problemet er jo at sjefen ikke bryr seg.

Hvis det innebærer at hww må være lenger på jobb er det ganske ille, og det kan være på sin plass å true med å nekte å vente på slubberten.

Hvis det er mer et irritasjonsmoment med underbemanning i perioder er det _egentlig_ noe sjefen burde vært mer bekymret for enn hww. Hvis sjefen signaliserer at kaos og dårlig service er ok får man bare innrette seg etter det.

I alle fall er det tema for medarbeidersamtale som man kan be om når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gi sjefen din beskjed om at du fra nå av kommer til å ta deg betalt når du må jobbe overtid pga andres forsentkomming.

 

Da jeg studerte jobbet jeg i serveringsbransjen, og der het det at hver påbegynte halvtime skulle føres som mertid. Fem min over er altså 30 min overtid. Spør sjefen din om hvor lang tid før lønn utbetales han ønsker å få listen over din mertid, og før herretter hvert fem-minutt som en halvtime. 

 

Jeg vil fraråde deg sterkt å gå i konflikt/ konfrontasjon med den som skulker. H@ns unnasluntring er en sak mellom sjefen og h*n, ikke deg og h*n. Jeg vil også fraråde deg å forhandle om å "få igjen tap tid en annen gang" til unnasluntreren, du skal skal forholde deg til avtalen du selv har ad arbeidstid med sjefen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk 3 svar hvorfor takker du to? Og hvem av de tre takker du?Anonymous poster hash: 9f49a...ccb

Fordi jeg ikke leste de siste svarene før nå.

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun likte nok ikke det pessimistiske :ph34r:  hehe

Jeg har ikke en gang tenkt den tanken.

Jeg har svart på hvorfor jeg ikke takket for det tredje svaret (og de siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg ikke leste de siste svarene før nå.

Takk for alle svar! :)

Det var første svar ikke siste.....

Anonymous poster hash: 9f49a...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer med at du alltid bruker anonym når du er i litt trollete humør? ;)

 

Er det du som troller?

Anonymous poster hash: c015d...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...