Gå til innhold

Hva slags laken til rammemadrass?


Gjest grønn på dette

Anbefalte innlegg

Gjest grønn på dette

Har nettopp kjøpt rammemadrass, som blir levert her om noen dager.

Har aldri hatt slik seng før, så nå lurer jeg på hvordan jeg "kler" den?

Den er jo 3-delt, med en stor ramme på bunnen, deretter to madrasser og så en hel overmadrass på toppen. Det er en dobbelseng.

Må vel ha et kappelaken i bunnen? Noen som vet om hvor jeg får kjøpt dette, og evt hvor jeg får kjøpt noen litt ekstra fine med mønster/striper?

Og har jeg så et vanlig stretch-laken på de to i midten, da?

Og overmadrassen, den er jo bare 6-7 cm tykk så et vanlig stretchlaken blir vel for stort rundt kantene? Finnes det spesiallaken til overmadrasser, da eller...?

Håper noen kan tipse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du _må_ ikke ha kappelaken, det holder med et vanlig fasongsydd til høye madrasser. På de to under bør du ha to enkle laken. Da vi hadde sånn overmadrass brukte vi vanlige laken i str. 160x200 (mener å huske at 150x200 var litt knapt og 180x200 litt stort, sengen var 150x200).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker laken på overmadrassen og et kappelaken som dekker de to underste madrassene. Det finnes laken som er tilpasset overmadrass.

Du trenger ikke laken på den mitterste madrassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn på dette

Vi bruker laken på overmadrassen og et kappelaken som dekker de to underste madrassene. Det finnes laken som er tilpasset overmadrass.

Du trenger ikke laken på den mitterste madrassen.

Ok, så det finnes tilpasset laken til overmadrass, ja...Men funker det med vanlig laken og, tror du, eller blir det litt overflødig laken, da..?

Har tenkt å kjøpe inn litt skjønner du, derfor spør jeg en hel masse nå :-)

vet du hvor jeg finner slike overmadrss-laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det finnes tilpasset laken til overmadrass, ja...Men funker det med vanlig laken og, tror du, eller blir det litt overflødig laken, da..?

Har tenkt å kjøpe inn litt skjønner du, derfor spør jeg en hel masse nå :-)

vet du hvor jeg finner slike overmadrss-laken?

Du kan jo selvsagt bruke ett vanlig stretchlaken også blir litt stoff til overs, men ikke så mye at det merkes når man ligger. Det som oftest skjer når man bruker ett sånt laken er att det vil fort skrukke seg til og man må strekke til lakenet ofte.

Topplaken har de hos jysk, kid interiør og ellos i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Du _må_ ikke ha kappelaken, det holder med et vanlig fasongsydd til høye madrasser. På de to under bør du ha to enkle laken. Da vi hadde sånn overmadrass brukte vi vanlige laken i str. 160x200 (mener å huske at 150x200 var litt knapt og 180x200 litt stort, sengen var 150x200).

Takk gud. Kappelaken stiller i samme kategori som blondegardiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn på dette

Sorry, men lurer - hva er kappelaken? :)

Kappelaken er det underste lakenet på en rammemadrass-seng...Altså, det som dekker den underste /hardeste madrassen (eller "rammen" om du vil)...

Det heter sikkert kappelaken, fordi det har lange sider som en kappe og dekker fullstendig sidene på sengen...

Øh, skjønte du dette?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Jeg Har kjøpt kappelaken og topplaken fra Turiform. Fås hos de fleste som selger sengetøy.

Vi har også kontinentalseng. To lag madrasser og en overmadrass.

Jeg har valgt å ha et kappelaken som dekker begge lagene med madrasser, og så et topplaken rundt overmadrassen. Da slipper jeg superenkelt når jeg skifter sengetøy! Bytter bare topplakenet. Mye lettere enn å bale med trekk rundt en tung, tykk madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame55

Kappelaken er det underste lakenet på en rammemadrass-seng...Altså, det som dekker den underste /hardeste madrassen (eller "rammen" om du vil)...

Det heter sikkert kappelaken, fordi det har lange sider som en kappe og dekker fullstendig sidene på sengen...

Øh, skjønte du dette?

:-)

Må komme med et innspill med disse kappene....Har flere slike lakener selv, varierer i farge. Må si at de to jeg har kjøpt på Hansen & Dysvig har masse rynker og tar kjempelang tid å stryke. Det jeg kjøpte på Sengetøylageret er enklere, ikke så mange rynker og en tredjedel av prisen. Ga 300-400 kr. for de med mest rynker.

Jeg bruker også først kappelaken, en ganske tykk overmadrass med stretchlaken oppå.

Har først to enkle madrasser, en tykk dobbel madrass oppå der og tilslutt denne overmadrassen. Synes den måten jeg kler madrassene på er den beste av det jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grønn på dette

Må komme med et innspill med disse kappene....Har flere slike lakener selv, varierer i farge. Må si at de to jeg har kjøpt på Hansen & Dysvig har masse rynker og tar kjempelang tid å stryke. Det jeg kjøpte på Sengetøylageret er enklere, ikke så mange rynker og en tredjedel av prisen. Ga 300-400 kr. for de med mest rynker.

Jeg bruker også først kappelaken, en ganske tykk overmadrass med stretchlaken oppå.

Har først to enkle madrasser, en tykk dobbel madrass oppå der og tilslutt denne overmadrassen. Synes den måten jeg kler madrassene på er den beste av det jeg har prøvd.

Jeg syns også det høres penere ut med et kappelaken (uten for mange rynker) på de to nederste madrassene - deretter et strechlaken og nok et laken på overmadrassen...men huff, det blir litt dyrt dette!

Godt tips med Jysk, da.. Takk!

Har du forretsen hørt om noe som heter sengekantbeskytter, som er for den store tykke madrassen i midten? det er rett og slett noe du kler rundt kantene, men da kan man like godt bruke et laken spør du meg...jaja...er helt grønn, men får heldigvis litt hjelp her :-)

Takker for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Jeg syns også det høres penere ut med et kappelaken (uten for mange rynker) på de to nederste madrassene - deretter et strechlaken og nok et laken på overmadrassen...men huff, det blir litt dyrt dette!

Godt tips med Jysk, da.. Takk!

Har du forretsen hørt om noe som heter sengekantbeskytter, som er for den store tykke madrassen i midten? det er rett og slett noe du kler rundt kantene, men da kan man like godt bruke et laken spør du meg...jaja...er helt grønn, men får heldigvis litt hjelp her :-)

Takker for all respons!

Turiform har kappelaken som er slette på kantene, med motlegg i hjørnene bare. Jeg synes også det er for mye 'mormor' med 'bølgerynker' hele veien rundt.

Ellos (eller var det Sparkjøp) har mange fine kappelaken i litt kraftigere stoff og forskjellige mønstre. Ihvertfall hadde de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dame55

Jeg syns også det høres penere ut med et kappelaken (uten for mange rynker) på de to nederste madrassene - deretter et strechlaken og nok et laken på overmadrassen...men huff, det blir litt dyrt dette!

Godt tips med Jysk, da.. Takk!

Har du forretsen hørt om noe som heter sengekantbeskytter, som er for den store tykke madrassen i midten? det er rett og slett noe du kler rundt kantene, men da kan man like godt bruke et laken spør du meg...jaja...er helt grønn, men får heldigvis litt hjelp her :-)

Takker for all respons!

Har ikke hørt om sengekantbeskytter, skal undersøke hva det er.

Må du ha både stretchlaken og et laken til oppå overmadrasse? Holder det ikke med kappelaken på de to nederste og et laken (hvordan det måtte være) på overmadrassen?

Ja, greit å utveksle erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Turiform har kappelaken som er slette på kantene, med motlegg i hjørnene bare. Jeg synes også det er for mye 'mormor' med 'bølgerynker' hele veien rundt.

Ellos (eller var det Sparkjøp) har mange fine kappelaken i litt kraftigere stoff og forskjellige mønstre. Ihvertfall hadde de det.

hei! jeg blir helt svimmel av å holde styr på alle madrassene noen har .. men.. Jeg lurer bare på: Åssen er det å få vasket gulvet når man har kappelaken?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Takk gud. Kappelaken stiller i samme kategori som blondegardiner..

hurra papirtiger! Godt å lese....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

hei! jeg blir helt svimmel av å holde styr på alle madrassene noen har .. men.. Jeg lurer bare på: Åssen er det å få vasket gulvet når man har kappelaken?

Takk for svar!

Kappelaken fås både til kontinentalseng og til rammemadrass. Det til kontinentalseng er litt sidere. Hos meg så subber det gulvet og smaler da selvfølgelig støv. Neste gang skal jeg kjøpekappelaken for rammemadrass, da blir det noen cm klaring nederst.

Det dumme med kont.seng er jo at det er så lite klaring under senga at en ikke kommer til for rengjøring, samtidig som det samler seg støv der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappelaken fås både til kontinentalseng og til rammemadrass. Det til kontinentalseng er litt sidere. Hos meg så subber det gulvet og smaler da selvfølgelig støv. Neste gang skal jeg kjøpekappelaken for rammemadrass, da blir det noen cm klaring nederst.

Det dumme med kont.seng er jo at det er så lite klaring under senga at en ikke kommer til for rengjøring, samtidig som det samler seg støv der.

"Det dumme med kont.seng er jo at det er så lite klaring under senga at en ikke kommer til for rengjøring, samtidig som det samler seg støv der."

Det er kanskje greit å få med at ikke alle kontinentalsenger er sånn:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...