Gå til innhold

Sydentur og gravid


Gjest ak 28

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 28 som er gravid med mitt andre barn, og tenker på å dra til syden, dvs. Mallorca, i mai. Da er jeg ca. 23-24 uker på vei. Det jeg lurer på er om det er trygt for meg å dra på denne tiden i svangerskapet? Jeg fødte nemlig min sønn 9 uker for tidlig (uke 31+0), men fødselen ble stoppet en gang allerede i uke 29. Han er nå 13 mnd. Jeg hadde ikke infeksjon, ikke arvelig osv., men jeg hadde veldig mye kynnere som økte gradvis i styrke og intensitet fram til fødselen. Har fått høre at det mest sannsynlig ikke vil skje igjen, men vil gjerne få bekreftet/avkreftet om det er trygt å dra til syden på den tiden jeg nevnte. Evt. på hvilket tidspunkt ville være ok? Mvh jente 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke tatt sjansen på noen sydentur med tanke på det som hendte i ditt forrige svangerskap. Syden ligger der og du kan alltids dra siden, dette svangerskapet er bare denne ene gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Rent prinsipielt synes jeg ikke man skal dra til Syden under en graviditet. Jeg tenker på infeksjoner som toxoplasmose og mage-tarm infeksjoner. Mallorca er ikke det verste sted å dra til og tiden med uke 23-24 er gunstig, da tiden for spontanabort er overstått og da en for tidlig fødsel på det tidspunkt ikke vil gi levende barn. Så er det historien med for tidlig fødsel i forrige svangerskap. Det er nok en øket risiko for at det kan skje igjen, men neppe så tidlig. Så hvis det er veldig viktig å komme av sted og du ikke har antydning av kynnere eller andre problemer, så går det vel an. Noen garanti kan man ikke gi, men ikke dra senere. Jeg tenker hvis det kom fødsel i uke 25 med kuvøse i flere måneder i et fremmed land, usikkerhet med reiseforsinkring, hjemtransport ved tidlig vannavgang osv. Dere bør sjekke med reiseforsikringen hva som dekkes før derereiser.

Uansett, lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...