Gå til innhold

Alkoholisme


Gjest Konobjo

Anbefalte innlegg

Gjest Konobjo

Hei. Har ca.1år gått på Antabus + terapi.Det er komt et nytt medikament,Selincro mot alkoholisme,og EU har gitt grønt lys for dette.Det er det danske legemiddelfirmaet Lundbeck som opplyser dette.Medikamentet er utviklet av Biotie Therapies.Kan medikamentet Selincro foreskrives av lege i Norge? Er Selincro godkjent i Norge?Kan jeg f.eks reise til Sverige og få det av lege der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

En Europeisk godkjenning betyr sannsynligvis at produktet kan bli markedsført i Norge etterhvert. Det er mulig for norske leger å skrive ut medikamenter som selges i andre EU land på en spesialresept som kalles "Registreringsfritak" som betyr at den enkelte lege tar ansvaret for bruk av medikamentet til pasienten. Resepten leveres på apoteket på vanlig måte og det tar vanligvis noen dager før man kan hente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser det er en gammel tråd, men Selincro er godkjent i Norge nå. Virker ved å redusere sug, samt å påvirke selve alkholrusen ved å blokkere for eufori. Den er rådyr, men den virker. Slik jeg har forstått det er den ment som en behovsmedisin framfor noe man tar fast, men jeg regner med at begge deler er greit. Men for min del er det veldig praktisk å ha noe jeg kan ta først om jeg skulle ta det uheldige valget å drikke. Man anbefaler å ta Selincro 1-2 timer før man forventer at man skal drikke, men man kan også ta den umiddelbart når man begynner. For min del... Funker bra, men jeg er ikke avhengig av alkohol. Dog har jeg et skadelig forbruk i perioder. Selincro hjelper meg til å klare å stoppe drikkingen og således redusere mengden. Men det er bare en krykke. Ikke noe som knekker avhengighet eller uheldig bruk uten samtidig rådgivning/terapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...