Gå til innhold

kynnere


Gjest februarmamma

Anbefalte innlegg

Gjest februarmamma

Hei jordmor!

Jeg er gravid i 18. uke, og har vært sykemeldt hele siden 7. uke pga oppkast og blødninger. Blødde en uke i sommer og hadde en bitteliten for tre uker siden.

Nå har jeg hatt kynnere i ca. en uke. De kommer når jeg reiser meg opp fra lenestol og sofa. Det kjennes ganske kraftig synes jeg; magen kjennes tung og hard en liten stund.

Jeg fikk tvillinger for 12 år siden (6 uker før termin) og husker svangerskapet som en "eneste lang kynner". Lå på sykehus på riedempende drypp hele den siste måneden før nedkomst.

Jeg syns det er tidlig å få kynnere nå, er det ikke?

Kan du fortelle meg om det er farlig å begynne å jobbe nå snart igjen(jeg er sykepleier og har hektiske arbeidsdager).

Burde jeg være ekstra forsiktig og heller ta det med ro?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke uvanlig å få kynnere allerede ved 18 ukers svangerskap. Dette er tidlig og det er helt klart på sin plass å vurdere sykemelding. Et alternativ er at arbeidsgiver setter deg til arbeid som ikke er fysisk krevende. En arbeidsgiver er faktisk forpliktet til å tilrettelegge arbeidet for gravide. Som sykepleier er det sikkert ikke så lett å slappe av, hvis du ikke får gå utenom resten av staben, slippe vakter , etc. Jeg tror ikke det at du har kynnere nå betyr at du er spes. utsatt for å føde prematurt, men man skal alltid være litt på vakt, ihvertfall til man er sikker på at kynnerne ikke har effekt på livmorhalsen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...