Gå til innhold

Lege Skavland: - For lett å få sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke alle jobber det går an å tilrettelegge og det er ikke alle arbeidsgivere som gidder å tilrettelegge. Jeg mener det bør bli orden på det før man nekter syke mennesker sykemelding. Legen må da gi en form for beskrivelse av hvilke arbeidsoppgaver det er ok at pasienten gjør. Jeg unner ihvertfall ingen å ende opp med kroniske smerter som hemmer en i hverdagen fordi man ikke fikk lov til å ta hensyn til de tidlige signalene. Jeg fikk aldri noen sykemelding, ikke at jeg ba om det heller, jeg tenkte at det får være legens oppgave å vurdere om det er greit å jobbe til tross for noen helvetes smerter eller ikke. Legen mente det var greit og resultatet ble stadig økende smerter som nå aldri kommer til å forsvinne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Fortsetter under...

På 16.10.2016 den 18.20, Gargamel skrev:

Hvis det stemmer at folk er mye mer sykemeldt enn i Sverige så er vel terskelen er for lav.

Jeg synes fortsatt at det enkleste og beste hadde vært at det kostet litt å sykemelde seg de første dagene, selv om det ikke reduserer langtidsfraværet direkte. Jeg synes ikke man skal legge opp til mer krangling med legen.

Kanskje de er for strenge i Sverige?

Anonymkode: 1e487...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de er for strenge i Sverige?

Anonymkode: 1e487...f61

Siden denne tråden er tatt opp igjen: I Sverige gikk fraværet ned da de innførte "normallengder" for sykemeldinger basert på sykdomstype. Denne lista er gammel, men den viser prinsippet: 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/saa-lenge-faar-du-vaere-syk-med-svenske-regler/a/592438/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte den som har skoen på som vet best. Hørte så langt i valgkampen en toppolitiker som sa han " hadde heller ikke fått alt som han ville i livet med hensyn på utdanning og økonomi "

Vi er så mange tror jeg som ikke har fått at som vi ville i livet helse og så med helse.Man skal bare ikke gjøre  noe stort nummer av det da er det lett å legge seg ut med "øvrigheta" i bygda eller i helsevesen eller sykehus.

Det kan endog vanke represalier.

Anonymkode: ab46f...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/14/2017 den 6.53, laban skrev:

Siden denne tråden er tatt opp igjen: I Sverige gikk fraværet ned da de innførte "normallengder" for sykemeldinger basert på sykdomstype. Denne lista er gammel, men den viser prinsippet: 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/saa-lenge-faar-du-vaere-syk-med-svenske-regler/a/592438/

Der har du grunnen ja.

Syntes denne type normering er skummel fordi den ikke tar hensyn til at folk er ulike. Men hvis "avvik" kan begrunnen spesielt kan det nok ha noe for seg.

I Sverige har de vel også en karentsdag, og "bare" 80 % sykelønn. Det er nok resten av grunnen.

Anonymkode: 1e487...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg jobber i en fysisk krevende jobb på et distribusjons lager i dagligvarebransjen. Brakk kragebeinet i fylla, og kunne ikke jobbe. Fikk først 14 dagers sykemelding, tilbake til kontroll, legen spurte om det ikke var noe arbeid jeg kunne gjøre, få det tilrettelagt, men det var det ikke. Ny sykemelding i 14 dager.

Etter en måned gikk jeg til fastlegen og sa jeg måtte antagelig vente et par uker til før jeg kunne jobbe. Men legen ville ikke sykemelde meg, jeg måtte først prøve og se. 

Så jeg gikk på jobb, det verket mer og mer i skulderen, så jeg måtte bare stoppe. Tilbake til fastlegen der jeg ble 60 % sykemeldt i 14 dager. Jeg skulle jobbe det jeg kunne.

Alle andre enn legen vet at et kragebeinsbrudd tar en seks til åtte uker før det har grodd skikkelig.

Så nei, mitt inntrykk er at det ikke er for lett å få sykemelding. Du skal jobbe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skavland er ofte " den første utpost i media i legevesenet "( en føler eller spydspiss som kjenner stemningenpå pulsen med stor treffsikkerhet)har jeg ofte sett ved å følge med i media. Vi har alle vårt og legene ser sikkert den nye krisa som seiler opp med full speed her hjemme på bjerget.

Den nye krisa blir tror jeg de veldig mange " gratispassasjerer" for de som regner slik på menneskeliv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skavland er ofte fortropp og spydspiss i media for legene og alle innen helse har jeg sett når jeg har fulgt med i kronikkene i media Skavland har ofte stor treffsikkerhet og han melder sikkert om de neste store krisene som seiler opp. De veldige mange gratispassasjerer i den norske virkeligheten som bare blir fler og fler for de som regner slik på menneskeliv.

Vi har alle vårt og den nye krisa betyr kanskje også  svekkede inntekter for de mange aktører i helsesystemet. Alle er jo interessert i et system som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er blitt i dette som i mye annet at enkelte ivåre samfunnsarenaer bare forandrer loven ettersomm de trenger sjøl synes jeg det virker som. Selv har jeg kanskje vært sykmeldt en uke maks i livet og ikke fordi jeg har vært lite syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg synes det er blitt i dette som i mye annet at enkelte ivåre samfunnsarenaer bare forandrer loven ettersomm de trenger sjøl synes jeg det virker som. Selv har jeg kanskje vært sykmeldt en uke maks i livet og ikke fordi jeg har vært lite syk.

Hva mener du og hvem sikter du til? Hvem kan "forandre loven etter egne behov"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg sier er at man bør være kjempeobs i dag. NAV for eksempel har ikke engang oversikt over sin egen korrespondanse.

Det er all grunn til å være mere enn kjempeobs  sier bare jeg. Jeg har alt "fileeet"i Ringpermer på papir og behøver ikke fortelle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte synes jeg det virker som NAV umulig kan ha lest sitt forrige brev i en kortespondanserekke.

Mer enn obs bør man derfor være og ikke ta alt for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...