Gå til innhold

Kjøpe varer fra utlandet


påskelilje

Anbefalte innlegg

En lærer så lenge en lever... ;)

Tenkte jeg skulle oppsummere min nyerfarte lærdom om kjøp av varer (sånn helt tilfeldigvis for eksempel sko) fra en utenlandsk nettside:

Prisen en betaler, består av flere ulike deler:

  1. Pris på selve varen
  2. Fraktpris fra landet der varen enten produseres eller er blitt importert til (altså der nettsidefirmaet holder til).
  3. Merverdiavgift
  4. Toll - mange varer er tollfrie, blant annet joggesko. Klær er det tollavgift på.
  5. Pris for fortolling

Nyttige nettsider:

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

http://www.toll.no/

For min del, glemte jeg å tenke på punktene 3 og 4 da jeg bestilte varen. Det er jo amtørtabbe. Men greit nok. Siden skoene ikke vare toll- og avgiftsbelagte, trodde jeg det bare var momsen jeg skulle betale. MEN så kom jo punkt 5 på toppen, som jeg aldri hadde hørt om.... heldigvis var det ikke så mye, men Posten skal altså ha146 kr for å fortolle en vare (som faktisk er tollfri), og sende dem fra importstedet til min Post i butikk, og sende meg hentelapp.

Jajaja.... jeg sparte vel totalt en hundrelapp på å kjøpe på nett, og lærte litt om import :rolleyes:

Kanskje noen andre her også slipper å få noen overraskelser på sine "kupp" på netthandel.... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig nyttig informasjon dette.  Jeg har også vært der..

I tillegg har jeg følt meg lurt, da jeg bestilte fra en nettbutikk som for meg så helt Norsk ut, men viste seg å sende fra Tyskland slik at prisen ble en del høyere da det kom på mva og toll.   De hadde oppgitt informasjon om dette under "kjøpsbetingelser", så da lærte jeg å alltid sjekke disse ved kjøp i tilsynelatende norske nettbutikker jeg ikke kjenner.  (Jeg sjekker ikke hos Elkjøp.no og Komplett.no f.eks.)

http://www.kuletshirts.no/Kjoepsinformasjon/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte noen t-skjorter fra utlandet, de kom rett i posten og jeg hadde betalt dem på nett. Men er spent på det andre jeg har bestillt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker og dobbeltsjekker om jeg ikke kjenner nettsiden fra før. :) Kjæresten gjorde ikke det og det ble et dyrt vitamintilskudd. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...