Gå til innhold

Fortelle hvem man er


Kanonføde

Anbefalte innlegg

Hvorfor gidder folk å fortelle andre hvem man er? Spesielt tydelig er dette på sosiale medier. Sider som Facebook oppfordrer brukere til å legge inn hva man leser, ser på og hører på, etc, og gjerne noen kule sitater som skal identifisere en.

Men jeg skjønner ikke hva hensikten er. Det er jo uansett bare en rolle. Virker tomt å spille rollen hele tiden, og lyve for seg selv og andre.

Videre er etiketten at man må "stay in character" når man diskuterer noe. En må liksom låse seg til en rolle, og snakke ut i fra denne. Det er uglesett eller lite akseptert å si motstridende ting.

Det er bare et spill. Dette er det jo også gjort vitenskapelige studier på; og det viser seg at mennesker under ekstreme forhold blir til dyr. Heltehistoriene fra konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig er den mest selektive historiefortelling en kan oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det ikke bra. Hvorfor kan man ikke bare nyte livet? Har ingen tung og vond jobb jeg må slite med. Plenty av tid til å forfølge fritidsinteresser, og hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kanonføde skrev:

Jeg har det ikke bra. Hvorfor kan man ikke bare nyte livet? Har ingen tung og vond jobb jeg må slite med. Plenty av tid til å forfølge fritidsinteresser, og hvile.

Fordi du river av deg hue fordi du ikke føler deg nyttig.

Enten må du tenke at du skal gjøre noe du opplever fornuftig og meningsfullt (f.eks jobbe litt med ett eller annet) - i alle fall jobbe for å komme deg tilbake til det, eller så må du akseptere situasjonen din og innfinne deg med at du ikke skal jobbe, uten å være så hard med deg selv angående hvorfor.

Valget er ditt.

Slik det er nå, sliter du deg mer ut med å gruble over hvorfor du ikke jobber, enn du ville gjort i en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, issomethingwrong said:

Fordi du river av deg hue fordi du ikke føler deg nyttig.

Enten må du tenke at du skal gjøre noe du opplever fornuftig og meningsfullt (f.eks jobbe litt med ett eller annet) - i alle fall jobbe for å komme deg tilbake til det, eller så må du akseptere situasjonen din og innfinne deg med at du ikke skal jobbe, uten å være så hard med deg selv angående hvorfor.

Valget er ditt.

Slik det er nå, sliter du deg mer ut med å gruble over hvorfor du ikke jobber, enn du ville gjort i en jobb.

Kunne jo jobbet 20% ulønnet et sted. Men virker som folk har mye imot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
16 timer siden, slabbedask skrev:

Alt er et meningsløst spill.

Folk har en viss fasade utad, og det mener jeg til en viss grad er nødvendig. På FB tar noen fullstendig av så fasaden blir viktigere enn det som er bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FB er hva DU leser. Mange benytter FB og sosiale medier til ytre sine meninger om både det ene og det andre. Jeg synes det er tøft når man velger å ytre noe sauflokken ikke mener eller tar avstand fra. Da viser man at man tenker selv og tar egne valg og driter i alle andre.

Man kan ikke slå alle over en kam selv om majoriteten velger å sminke sin egen profil.

Når det kommer til dette å fortelle hele verden hva man spiser til middag eller å rosemale ferieskrytebildene så får jeg også lyst til å slå av, samtidig som jeg liker å se hvordan vennene mine har det feks. på ferie. Så det er mange sider man kan velge å se ting på.

Man holder venner og familie oppdatert samtidig som man slipper å ringe hver og en av dem.

Anonymkode: 38fd9...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er tøft når man velger å ytre noe sauflokken ikke mener eller tar avstand fra. Da viser man at man tenker selv og tar egne valg og driter i alle andre.

Som regel er det bare folk som liker å være ukonforme fordi de mener det har en verdi i seg selv. Hva er vitsen med å "mene" noe bare fordi det går mot strømmen. I perioder er det også populært å gå mot "saueflokken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...