Gå til innhold

Julebord


AnonymBruker

Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?  

14 stemmer

  1. 1. Gleder du deg til å dra på julebord med venner og kolleger?

    • Ja
      4
    • Nei
      2
    • Nei, vi skal ikke ha julebord
      1
    • Jobber ikke
      4
    • Vi har allerede hatt julebord, og det var flott
      2
    • Vi har allerede hatt julebord, men det var ikke fullverdig fest
      1


Anbefalte innlegg

Her blogges det om emnet:

"Da Kristin Skogen Lund var på Skavlan forleden, var det for å snakke om sin vei til toppen av Telenor som Nordens mektigste kvinne. Kan hende du ikke la merke til det, men det var nok en grunn til at hun framhevet hvor flink hun var til å danse og hvor godt hun likte seg i festlige lag. Deltakelse i festlige lag, det er nemlig et obligatorisk steg på karrierestigen i norsk privat næringsliv i dag, og en viktig del av enhver ambisiøs kvinnes selvpromotering. Du skal gå på mange fester før du får tilbud om en sjefsjobb, og du skal være blant dem som peker deg ut. Da er det ikke aktuelt å droppe champagne, selv om det er mandag. Det er heller ikke aktuelt å være den første som går hjem. Du risikerer å gå glipp av alle de uformelle maktstrukturene jobben din er tufta på, bare på en time."

http://www.antibloggeren.com/2011/12/11/de-som-taper-pa-alkoholisme/

 

Her er mer om Kristin Skogen Lund, som uttalte seg om dette:

 

Kristin Skogen Lund (født 11. august 1966, oppvokst i Oslo) en norsk økonom utdannet til bachelor med utmerkelse ved Universitetet i Oregon, Eugene, USA og en master fra INSEADs MBA-program i Fontainebleau, Frankrike.[1][2] Skogen Lunds karriere har gjort henne til en av de sentrale personer i norsk næringsliv. Hun var administrerende direktør i Aftenposten 2007-2010, deretter konserndirektør i Telenor frem til 2012. Hun har vært vise-president og president i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og overtok oppgaven som administrerende direktør i november 2012.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Kristin_Skogen_Lund

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blogges det om emnet:

http://www.antibloggeren.com/2011/12/11/de-som-taper-pa-alkoholisme/

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Du bruker antibloggeren Magnhild som kilde her?? :) Artig, hun har nok masse selvopplevd erfaring om hvordan det er å være Kristin Skogen Lund og andre toppsjefer hehe. Måtte dessuten fnise litt når jeg så at hun presenterer seg selv slik: Liker: Bourbon, partysvensker og Nils Arne Eggen. Liker ikke: Comic Sans, sitrusallergikere eller Christian Grey. Ligger bare med deg hvis du tar betalt.

Med det sagt - klart det finnes mennesker som opplever press i forhold til alkohol i jobbsammenheng, men ikke i den grad avisene blåser dette opp rett før jul. Jeg tror dessuten ikke at Kristin Skogen Lund danset seg til lederstillingen. Jeg tror hun er dyktig nok til å få jobber uavhengig av om hun er med på nasj eller ikke.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Kayia said:

Du bruker antibloggeren Magnhild som kilde her?? :) Artig, hun har nok masse selvopplevd erfaring om hvordan det er å være Kristin Skogen Lund og andre toppsjefer hehe. Måtte dessuten fnise litt når jeg så at hun presenterer seg selv slik: Liker: Bourbon, partysvensker og Nils Arne Eggen. Liker ikke: Comic Sans, sitrusallergikere eller Christian Grey. Ligger bare med deg hvis du tar betalt.

Med det sagt - klart det finnes mennesker som opplever press i forhold til alkohol i jobbsammenheng, men ikke i den grad avisene blåser dette opp rett før jul. Jeg tror dessuten ikke at Kristin Skogen Lund danset seg til lederstillingen. Jeg tror hun er dyktig nok til å få jobber uavhengig av om hun er med på nasj eller ikke.

Selvfølgelig er hun dyktig, poenget er at hun har hatt nytte av det å like "selskapslivet" (som hun selv sier) som et middel for å gjøre en bedre jobb ved å bygge allianser/nettverk, og dermed skaffet seg kompetanse i utøvelsen.

Er dette vanskelig for deg? ;)

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Historien om Skogen Lund et jo et flott lite kunstverk. Hun avslører på Skavland at hun liker å danse og ta en fest. Det tar "bloggeren" som bevis på at hun har danset og festet seg til topps. Er ikke det en ganske søkt konklusjon? 

Tingen er at "Magnhild" rett og slett ikke eksisterer. Det er ikke et alias en gang. Det er en oppkonstruert figur på linje med Borat eller Jens Pikenes. "Magnhild" er en karikatur av en kvinne som fester og puler seg gjennom livet : 

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/kultur/litteratur/hostlansering/aschehoug_forlag/chick_lit/28802348/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gargamel skrev:

Historien om Skogen Lund et jo et flott lite kunstverk. Hun avslører på Skavland at hun liker å danse og ta en fest. Det tar "bloggeren" som bevis på at hun har danset og festet seg til topps. Er ikke det en ganske søkt konklusjon? 

Tingen er at "Magnhild" rett og slett ikke eksisterer. Det er ikke et alias en gang. Det er en oppkonstruert figur på linje med Borat eller Jens Pikenes. "Magnhild" er en karikatur av en kvinne som fester og puler seg gjennom livet : 

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/kultur/litteratur/hostlansering/aschehoug_forlag/chick_lit/28802348/

Akkurat. Da framstår konklusjonen enda mer troverdig :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen drit nå i "Magnhild" da. Det var bare en tilfeldig lenke jeg røsket med meg - det er nok av info om dette om man bare gidder å lese om det. Jeg hadde aldri hørt om "Magnhild" før.

Hva Skogen Lund har sagt på Skavland kan sikkert noen bla på NRK nett-TV etter.

Det er ingen som sier at Skogen Lund har "danset og festet seg til topps". Det dette dreier seg om er nettverksbygging, som er nyttig og nødvendig innen det å jobbe som leder. Dette er egenskaper man trenger for å bli en leder - sier ikke at man nødvendigvis trenger å drikke for å klare det, men det gjør det mye enklere.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, slabbedask skrev:

Dette er tross alt DOL. Her er det tradisjon for å spore av.

Åh, det visste jeg ikke. Ikke vært her lenge nok til å ha fått med meg tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Maw87 said:

Kul du er.

Dette er en samtale knyttet til ting omkring julebord med jobben.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en samtale knyttet til ting omkring julebord med jobben.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Åh jasså ja. "Ting omkring julebord med jobben" er et meget vidt spekter og det som mange har kommet med i denne tråden var vel ikke helt ment å komme innpå av trådstarter (?)  Men for all del, skal ikke ødelegge gleden jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Maw87 skrev:

Åh jasså ja. "Ting omkring julebord med jobben" er et meget vidt spekter og det som mange har kommet med i denne tråden var vel ikke helt ment å komme innpå av trådstarter (?)  Men for all del, skal ikke ødelegge gleden jeg. 

Pst. Det er trådstarter du diskuterer med nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Maw87 said:

Åh jasså ja. "Ting omkring julebord med jobben" er et meget vidt spekter og det som mange har kommet med i denne tråden var vel ikke helt ment å komme innpå av trådstarter (?)  Men for all del, skal ikke ødelegge gleden jeg. 

Nå er det jeg som er trådstarter da. ;) Og dette er jo en faktisk diskusjon, i stedet for å bare fortelle hverandre om man har vært på julebord eller ikke.

Julebord har en funksjon i arbeidslivet, det er helt klart, det er ikke som et "frynsegode".

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel med julebord som med mye annet - de vanlige kommer ikke i avisene, det gjør bare de litt ekstreme.  Det finnes veldig mange forskjellige arbeidsplasser og dermed julebordsskikker.

Jeg har jobbet nesten 20 år i privat næringsliv og et tosifret antall år i staten og aldri vært på noe julebord som startet / foregikk i arbeidstiden.  De har heller ikke pleid å være helt gratis, bare subsidiert.  Altså er de frivillige, jeg tror riktignok at de med lederstillinger føler at de bør være til stede. 

Teambuilding og obligatorisk deltakelse er vanlig på seminarer og andre turer som helt eller delvis er lagt til arbeidsdager.  Julebord eller andre fester på kveldstid har vært en "privatsak" der jeg har jobbet.

Det har alltid vært noen til stede som ikke har drukket alkohol på disse arrangementene.  Det har gått helt fint.  Jeg husker de jeg delte bord med, nærmest sloss om den bittelille akevittskvetten som var inkludert og som jeg ikke ville ha, i sin tid.  Der jeg jobber nå, får vi maks. to glass vin til maten. 

Eneste gangen jeg har vært med på noe med fri bar og stemning deretter, var på julebord for kunder.  Vi som da var med som vertskap for disse kundene, hadde litt "jobbfølelse" og holdt oss i skinnet.   

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jamen drit nå i "Magnhild" da. Det var bare en tilfeldig lenke jeg røsket med meg - det er nok av info om dette om man bare gidder å lese om det. Jeg hadde aldri hørt om "Magnhild" før.

Hva Skogen Lund har sagt på Skavland kan sikkert noen bla på NRK nett-TV etter.

Det er ingen som sier at Skogen Lund har "danset og festet seg til topps". Det dette dreier seg om er nettverksbygging, som er nyttig og nødvendig innen det å jobbe som leder. Dette er egenskaper man trenger for å bli en leder - sier ikke at man nødvendigvis trenger å drikke for å klare det, men det gjør det mye enklere.

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Nettverksbygging er viktig, men julebord i egen bedrift/avdeling har ikke akkurat den funksjonen. Både Xtra og Kayia sier at det har en funksjon for arbeidsmiljøet, og det er jeg enig i.

Jeg reagerte på påstanden om at lederne *krevde* eller forventet at de ansatte skulle komme på julebord. Det er faktisk ikke det samme som at folk drar fordi de selv har lyst til å bli mer venner med kollegene.

Jeg synes betydningen av å være med på jobbfester er veldig sterkt overdrevet i det du linker til (og du linker også til seriøse kilder, ikke bare Magnhild). Jeg kan ikke si at det har null betydning, for alt har jo en eller annen betydning. Jeg tør gjette at betydningen er større i mediebransjen. 

Jeg vil påstå at det går helt fint å droppe julebordet. Man har 364 andre dager til å snakke ved kaffemaskina og gjøre en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jeg som er trådstarter da. ;) Og dette er jo en faktisk diskusjon, i stedet for å bare fortelle hverandre om man har vært på julebord eller ikke.

Julebord har en funksjon i arbeidslivet, det er helt klart, det er ikke som et "frynsegode".

Anonymkode: 5ea1e...3c9

Lett å vite uten brukernavn 🙄Anyways, om du virkelig ønsket diskusjon rundt julebord så kan det jo skrives i start innlegget. For meg så så det ut til å skli på ville veier. Hadde jeg visst det kunne jeg lett blitt med i en duskusjon rundt julebord, for der har jeg mange erfaringer og tanker. Men det rekker jeg ikke å ta akkurat nå 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maw87 skrev:

Lett å vite uten brukernavn 🙄Anyways, om du virkelig ønsket diskusjon rundt julebord så kan det jo skrives i start innlegget. For meg så så det ut til å skli på ville veier. Hadde jeg visst det kunne jeg lett blitt med i en duskusjon rundt julebord, for der har jeg mange erfaringer og tanker. Men det rekker jeg ikke å ta akkurat nå 😏

Denne tråden var typisk en tråd for å diskutere erfaringer og meninger rundt julebord, og dette er så åpenbart at det ikke er nødvendig å eksplisitt påpeke i hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...