Gå til innhold

Endelig!


frosken

Anbefalte innlegg

Det snør i det minste på fjellet: https://beitolangrenn.no/  Jeg gleder meg til noen dager med lange skiturer:-)

Men er det noen her som har latt seg friste til å kjøpe noen av de nye typene smørefrie ski? Ryktene sier at det nå finnes løsninger som fungerer mye bedre enn zeroskiene - og som kan brukes på ganske mange typer føre, men jeg har vært ganske skuffet over zeroskiene, så jeg lurer på om det er noen vits i å prøve noen av de nye løsningene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, det blir liksom ikke vinter før det har kommet en froskeskitråd! Hjelpe deg kan jeg nok ikke, men godt noen setter pris på det der hvite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *skal* skrev:

Hehe, det blir liksom ikke vinter før det har kommet en froskeskitråd! Hjelpe deg kan jeg nok ikke, men godt noen setter pris på det der hvite. 

Har ventet fryktelig lenge på skiføre denne vinteren, - nesten så jeg hadde begynt å gi opp hele skisesongen. Men i kveld er jeg usedvanlig fornøyd;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Har ventet fryktelig lenge på skiføre denne vinteren, - nesten så jeg hadde begynt å gi opp hele skisesongen. Men i kveld er jeg usedvanlig fornøyd;-)

Her er det mer vannski. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det 40 cm i begynnelsen av november, så da var det noen dager hvor jeg kunne spenne skia på her hjemme. Men nå er det ikke snø igjen :( Var en tur på Norefjell for jeg måtte sjekke hvordan valpen taklet staver og ski. Det var i midten av desember. Kan vel si at det var skiføre for spesielt interesserte. Gikk både på snø og mose. Vil ha vinter jeg nå. Er jo bare is overalt.

Kan ikke hjelpe deg med ski, sverger til fjellski og feller jeg vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trine skrev:

Her kom det 40 cm i begynnelsen av november, så da var det noen dager hvor jeg kunne spenne skia på her hjemme. Men nå er det ikke snø igjen :( Var en tur på Norefjell for jeg måtte sjekke hvordan valpen taklet staver og ski. Det var i midten av desember. Kan vel si at det var skiføre for spesielt interesserte. Gikk både på snø og mose. Vil ha vinter jeg nå. Er jo bare is overalt.

Kan ikke hjelpe deg med ski, sverger til fjellski og feller jeg vet du ;)

Det høljregner i Oslo, og det lover bra for skiløyper litt høyere opp:-) Det jeg ikke helt skjønner med det ski-livet ditt, er om du noen sinne får noe særlig glid på skiene? Da jeg gikk med feller i fjor, så kjentes det nesten ut som om skiene var limt fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
9 timer siden, frosken skrev:

Det snør i det minste på fjellet: https://beitolangrenn.no/  Jeg gleder meg til noen dager med lange skiturer:-)

Men er det noen her som har latt seg friste til å kjøpe noen av de nye typene smørefrie ski? Ryktene sier at det nå finnes løsninger som fungerer mye bedre enn zeroskiene - og som kan brukes på ganske mange typer føre, men jeg har vært ganske skuffet over zeroskiene, så jeg lurer på om det er noen vits i å prøve noen av de nye løsningene?

 

Jeg hadde avralt kveldstur til Tryvannsstua med sønnen i kveld, men leser på skiforeningens sider at snøen er for våt , så løypearbeidet må vente til det får tørket opp. Nå regner det og blåser, så ser ikke lovende ut.

Bilen er pakket med ski og skiklær. Meningen var at jeg skulle skifte på jobben og kjøre rett opp i marka, men det tror jeg ikke blir noe av.

Jeg er ingen utstyrsfreak. Jeg kjøpte meg nye ski for ganske mange år siden for å gå Skarverennet og de er jeg fortsatt fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde avralt kveldstur til Tryvannsstua med sønnen i kveld, men leser på skiforeningens sider at snøen er for våt , så løypearbeidet må vente til det får tørket opp. Nå regner det og blåser, så ser ikke lovende ut.

Bilen er pakket med ski og skiklær. Meningen var at jeg skulle skifte på jobben og kjøre rett opp i marka, men det tror jeg ikke blir noe av.

Jeg er ingen utstyrsfreak. Jeg kjøpte meg nye ski for ganske mange år siden for å gå Skarverennet og de er jeg fortsatt fornøyd med :)

Var visstnok flotte forhold i går kveld ved Frognerseteren, men i dag er det nok litt for mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, frosken skrev:

Det høljregner i Oslo, og det lover bra for skiløyper litt høyere opp:-) Det jeg ikke helt skjønner med det ski-livet ditt, er om du noen sinne får noe særlig glid på skiene? Da jeg gikk med feller i fjor, så kjentes det nesten ut som om skiene var limt fast!

Får da glid nok ;) Kommer så klart litt an på hvordan snøen er. Men man legger presset litt på innsiden eller utsiden av skia, der er det innen fell :) Det glir ikke som andre ski, men når man skal ha med seg en hund i tillegg så trenger det ikke gå altfor fort. På det rette føret må jeg bremse. I skogen bør det helst ikke gå noe særlig i det heletatt for da ligger man fort i ei busk :D Men jeg må si at følelsen man får når man går rett opp en bratt bakke mens andre kaver med fiskebein og glipping, den følelsen er verdt litt dårlig gli nedover :D Og hadd jeg ønsket mer fart ned, så hadde jeg tatt av fellene på toppen. På fjellet går det jo mest opp den ene veien og mest ned den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Får da glid nok ;) Kommer så klart litt an på hvordan snøen er. Men man legger presset litt på innsiden eller utsiden av skia, der er det innen fell :) Det glir ikke som andre ski, men når man skal ha med seg en hund i tillegg så trenger det ikke gå altfor fort. På det rette føret må jeg bremse. I skogen bør det helst ikke gå noe særlig i det heletatt for da ligger man fort i ei busk :D Men jeg må si at følelsen man får når man går rett opp en bratt bakke mens andre kaver med fiskebein og glipping, den følelsen er verdt litt dårlig gli nedover :D Og hadd jeg ønsket mer fart ned, så hadde jeg tatt av fellene på toppen. På fjellet går det jo mest opp den ene veien og mest ned den andre.

Jeg har gått opp noen slalåmbakker (kremmt...barnebakker...) med feller, enig i at det er ganske fasinerende. Men jeg fikk ikke noe orden på nedoverbakker eller flatmark med feller i fjor. Kanskje jeg kommer meg på fjell uten løypemaskiner i år også, og dermed kan oppdage fellenes fortreffelighet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har gått opp noen slalåmbakker (kremmt...barnebakker...) med feller, enig i at det er ganske fasinerende. Men jeg fikk ikke noe orden på nedoverbakker eller flatmark med feller i fjor. Kanskje jeg kommer meg på fjell uten løypemaskiner i år også, og dermed kan oppdage fellenes fortreffelighet;-)

Først må man legge fra seg tanker om god skiteknikk o.s.v, så må man tenke "ut på tur, aldri sur", så må man ha med noe godt i sekken og generelt ha god tid. Man må titte mye rundt seg og nyte vinterfjellet. Og man må være langt langt unna trikkeskinnene :D Kanskje skulle du også kortet litt ned på lengden på fellene, kanskje det holder for deg å ha dem i smøresona (eller hva det nå heter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Trine skrev:

Først må man legge fra seg tanker om god skiteknikk o.s.v, så må man tenke "ut på tur, aldri sur", så må man ha med noe godt i sekken og generelt ha god tid. Man må titte mye rundt seg og nyte vinterfjellet. Og man må være langt langt unna trikkeskinnene :D Kanskje skulle du også kortet litt ned på lengden på fellene, kanskje det holder for deg å ha dem i smøresona (eller hva det nå heter)?

Jeg har kortfeller, men fjellski har jo ikke egentlig noen smøresone så fellene subbet overalt. Ja,ja... nytt år, Nye muligheter. Også er jeg veldig glad i trikkskinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, frosken skrev:

Det snør i det minste på fjellet: https://beitolangrenn.no/  Jeg gleder meg til noen dager med lange skiturer:-)

Men er det noen her som har latt seg friste til å kjøpe noen av de nye typene smørefrie ski? Ryktene sier at det nå finnes løsninger som fungerer mye bedre enn zeroskiene - og som kan brukes på ganske mange typer føre, men jeg har vært ganske skuffet over zeroskiene, så jeg lurer på om det er noen vits i å prøve noen av de nye løsningene?

 

Snøen får holde seg på fjellet, men fint at noen har glede av den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 timer siden, frosken skrev:

Var visstnok flotte forhold i går kveld ved Frognerseteren, men i dag er det nok litt for mildt.

Men nå ser det litt lysere ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg har kortfeller, men fjellski har jo ikke egentlig noen smøresone så fellene subbet overalt. Ja,ja... nytt år, Nye muligheter. Også er jeg veldig glad i trikkskinner!

Mine har smøresone. Om jeg står rett opp og ned på skia så er ikke hele sålen i kontakt med bakken. Det går an å klippe til kortfellene så de ikke blir så lange. Det er også en fordel å ha feller som er litt smalere enn skia, men det har du kanskje. Langfeller er det vel værre å klippe til. Mine er ihvertfall festet i tuppen og med en krok bak. Men om man er glad i trikkeskinner så er ikke fjellski noe praktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Det snør i det minste på fjellet: https://beitolangrenn.no/  Jeg gleder meg til noen dager med lange skiturer:-)

Men er det noen her som har latt seg friste til å kjøpe noen av de nye typene smørefrie ski? Ryktene sier at det nå finnes løsninger som fungerer mye bedre enn zeroskiene - og som kan brukes på ganske mange typer føre, men jeg har vært ganske skuffet over zeroskiene, så jeg lurer på om det er noen vits i å prøve noen av de nye løsningene?

 

Jeg lånte og prøvde skins-ski (fra Rossignol, tror jeg det var) i romjulen. Tror de kan være veldig bra (eier er meget fornøyd), men passet nok ikke særlig godt på det føre jeg prøvde dem på - det var rett og slett for vått, og ble såpeglatt, særlig ettersom skiene også var litt for stive (eier - en mann - er tyngre enn meg).

 

Ergo ikke mye erfaring å høste herfra, men jeg skulle gjerne prøve slike igjen.

 

Gleder meg også til fjelltur i helgen - regnet har kommet som snø der, og det er i tillegg meldt sol!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det ble ingen skitur i dag. Regnet og snødde om hverandre. Tok ikke sjansen. Var redd for bomtur. Hvis noen vet hvordan det ser ut ved Frognerseteren nå og om det er kjørt opp løyper, vil jeg gjerne få beskjed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cathlin skrev:

Snakker dere trikkeskinner som metafor for nærhet til by eller trikkeskinner som det løypemaskinen lager? Hm... 

 

 

Løypemaskiner:-) Noen av oss liker ferdiglagde skispor, mens andre liker å stabbe i løssnøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...