Gå til innhold

Politiske båser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ofte tenker man på høyre- og venstre-siden i politikken. Venstresiden er for høyere grad av statlig innblanding og høyere skatter enn høyresiden. Det er liksom det basale/grunnleggende. Men hvorfor er det mange andre ting som "nødvendigvis" følger med? Hvorfor er høyrefolk ofte "israelvenner", mens raddisene går med palesinaskjerf?

Jeg ser bare ikke den logiske sammenhengen her. Det er et hav av andre eksempler, f.eks. dette med abort. Hva har abort å gjøre med hvordan man styrer landets økonomi?

Anonymkode: ebd78...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte tenker man på høyre- og venstre-siden i politikken. Venstresiden er for høyere grad av statlig innblanding og høyere skatter enn høyresiden. Det er liksom det basale/grunnleggende. Men hvorfor er det mange andre ting som "nødvendigvis" følger med? Hvorfor er høyrefolk ofte "israelvenner", mens raddisene går med palesinaskjerf?

Jeg ser bare ikke den logiske sammenhengen her. Det er et hav av andre eksempler, f.eks. dette med abort. Hva har abort å gjøre med hvordan man styrer landets økonomi?

Anonymkode: ebd78...ff8

Mulig det har noe med religion å gjøre. Flere er dypt religiøse på høyresiden, disse er nok mot abort og for Israel.

Anonymkode: d7dfa...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Mulig det har noe med religion å gjøre. Flere er dypt religiøse på høyresiden, disse er nok mot abort og for Israel.

Anonymkode: d7dfa...c64

Ja, sant nok, men hva har religion med statens rolle å gjøre?

Det er også mange saker som ikke har med religion å gjøre, f.eks. kriminalpolitikk. Høyresiden vil ofte slå hardere ned på kriminalitet, mens venstresiden går mer i retning forebygging og rehabilitering.

 

Altså hvis man jobber med politikk så må man følge partipisken, men dette er noe mannen i gata tenker etter.

Anonymkode: ebd78...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sant nok, men hva har religion med statens rolle å gjøre?

Religion og konservatisme hører sammen?

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også mange saker som ikke har med religion å gjøre, f.eks. kriminalpolitikk. Høyresiden vil ofte slå hardere ned på kriminalitet, mens venstresiden går mer i retning forebygging og rehabilitering.

Høresiden står for mer personlig frihet, og derfor mer personlig ansvar.

 

Anonymkode: d7dfa...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Religion og konservatisme hører sammen?

Ja, det hører sammen i praksis, og det er akkurat det jeg sier, men jeg ser ikke den logiske sammenhengen her. F.eks. det å være for bompenger er helt klart noe fra høyresiden (i og med at da vil de som bruker veien betale for den), dette har med graden av statlig inngrepen og skattepolitikk og reguleringer å gjøre. Men hva har det med abort og israel å gjøre logisk sett?

26 minutes ago, AnonymBruker said:

Høresiden står for mer personlig frihet, og derfor mer personlig ansvar.

Ja det er vel et godt poeng i dette eksempelet, men det finnes flere eksempler som ikke har med religion å gjøre. Ta f.eks. kultursyn i Norge, hvordan freppere liker danseband/country og raddisene liker mer fri kunst.

Anonymkode: ebd78...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det hører sammen i praksis, og det er akkurat det jeg sier, men jeg ser ikke den logiske sammenhengen her. F.eks. det å være for bompenger er helt klart noe fra høyresiden (i og med at da vil de som bruker veien betale for den), dette har med graden av statlig inngrepen og skattepolitikk og reguleringer å gjøre. Men hva har det med abort og israel å gjøre logisk sett?

Ja det er vel et godt poeng i dette eksempelet, men det finnes flere eksempler som ikke har med religion å gjøre. Ta f.eks. kultursyn i Norge, hvordan freppere liker danseband/country og raddisene liker mer fri kunst.

Anonymkode: ebd78...ff8

Kanskje folk rett og slett er hjernevasket?

Anonymkode: d7dfa...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Kanskje folk rett og slett er hjernevasket?

Anonymkode: d7dfa...c64

Føler det er mange "taxisjafører", men det er kanskje jeg som er dum, jeg vet ikke.

Anonymkode: ebd78...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enkelte ting går aldri over

Jeg synes venstresida bare er blitt helt borte Men kanskje trenger vi noe helt nytt mer enn noengang

Anonymkode: d1a1e...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare blitt sånn at dem som har de sterkeste og dyktigste promotører premissleverandørene de beste lobbypolitikerne og greiner inn i ledende media vinner fram uansett Kanskje valget i Amerika er det første eksempel på dette som vi nå har sett Vi styres så mye mer av media enn vi tror Kanskje også hva sikkerhetsmyndighetene for lengst har sett Og dette åpner jo for mer muligheter for manipulering enn noengang Jeg tror vi manipuleres av media kanskje også bevisst Det gjelder veldige maktstrukturer og kampen om sann kunnskap i ytterste konsekvens tror jeg

Årsaken er at vi ikke dypest deler samme tro i ett og alt

Anonymkode: d1a1e...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...