Gå til innhold

Er rettsaker rett og rettferdig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke mye om rettsaker, men synes det virker som det er mye "tilfeldigheter" ute og går. F.eks så var breivik først utilregnelig. Ok da tar vi en ny vurdering og nye eksperter, ok breivik er tilregnelig. Så er breivik utsatt for brudd på menneskerettighetne sier en domstol, neida han er ikke det sier en anne domstol. Er det alltid siste domdstol som har "rett", og siste "ekspert" som er mest ekspert, eller driver vi med bingo nesten som i Kongo rettsaken hvor det bare var tull, men fine kapper og eksperter og paragrafer som ble lest opp. Jeg skjønner at det er vanskelig å lage et rettferdig system altså, bare peker på noe jeg observerer har ikke noe forslag til "fiks"

Anonymkode: d563c...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er mye urettferdig ja tror jeg, men Breivik er jo uansett funnet skyldig og hadde uansett havnet innelåst, er vel mer detaljer man er uenig i der.

Anonymkode: 4e391...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mye urettferdig ja tror jeg, men Breivik er jo uansett funnet skyldig og hadde uansett havnet innelåst, er vel mer detaljer man er uenig i der.

Anonymkode: 4e391...132

Ja tenker ikke på denne saken men generelt på systemet. Det er vel også slik at en når det er juryer (i andre saker, vet ikke hvordan systemet er vet det ikke var jurie i denne saken men tenker generelt her) så vil en ha en jury som representeres snittet mtp kjønn og hudfarge og overvekt og whatever, men det er jo ikke slik at alle svarte er strenge/milde mot alle fra en annen gruppe. Altså en prøver å justere slik at urettferdighet skjer mindre ofte eller utjevner seg, men det blir fortsatt lotto, kanskje han svarte du fikk inn i jurien var ganske "hvit" innvendig, så ble det en hel"hvit" jurie som var urettferdig mot en svart tiltalt, eller motsatt. Når en vil ha en jurie som er jevnt fordelt mtp på slik så innrømmer en jo at folk dømmer forskjellig og ser forskjellig på ting, så hvem en får avgjør i noen tilfeller om en er "skyldig" eller ikke, og slik er jo eksperter også, og dommere, de er forskjellige og har forskjellig syn på ting, så da blir det jo litt lotto. Vet ikke om det finnes noen løsning heller gjør sikkert ikke det, var bare noe jeg tenkte på 

Anonymkode: d563c...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenker ikke på denne saken men generelt på systemet. Det er vel også slik at en når det er juryer (i andre saker, vet ikke hvordan systemet er vet det ikke var jurie i denne saken men tenker generelt her) så vil en ha en jury som representeres snittet mtp kjønn og hudfarge og overvekt og whatever, men det er jo ikke slik at alle svarte er strenge/milde mot alle fra en annen gruppe. Altså en prøver å justere slik at urettferdighet skjer mindre ofte eller utjevner seg, men det blir fortsatt lotto, kanskje han svarte du fikk inn i jurien var ganske "hvit" innvendig, så ble det en hel"hvit" jurie som var urettferdig mot en svart tiltalt, eller motsatt. Når en vil ha en jurie som er jevnt fordelt mtp på slik så innrømmer en jo at folk dømmer forskjellig og ser forskjellig på ting, så hvem en får avgjør i noen tilfeller om en er "skyldig" eller ikke, og slik er jo eksperter også, og dommere, de er forskjellige og har forskjellig syn på ting, så da blir det jo litt lotto. Vet ikke om det finnes noen løsning heller gjør sikkert ikke det, var bare noe jeg tenkte på 

Anonymkode: d563c...288

Jeg ser menneske, ikke hudfarge, legning eller religion. Og det forventer jeg at jurymedlemmer også gjør. Men klart, alle systemer har svakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja tenker ikke på denne saken men generelt på systemet. Det er vel også slik at en når det er juryer (i andre saker, vet ikke hvordan systemet er vet det ikke var jurie i denne saken men tenker generelt her) så vil en ha en jury som representeres snittet mtp kjønn og hudfarge og overvekt og whatever, men det er jo ikke slik at alle svarte er strenge/milde mot alle fra en annen gruppe. Altså en prøver å justere slik at urettferdighet skjer mindre ofte eller utjevner seg, men det blir fortsatt lotto, kanskje han svarte du fikk inn i jurien var ganske "hvit" innvendig, så ble det en hel"hvit" jurie som var urettferdig mot en svart tiltalt, eller motsatt. Når en vil ha en jurie som er jevnt fordelt mtp på slik så innrømmer en jo at folk dømmer forskjellig og ser forskjellig på ting, så hvem en får avgjør i noen tilfeller om en er "skyldig" eller ikke, og slik er jo eksperter også, og dommere, de er forskjellige og har forskjellig syn på ting, så da blir det jo litt lotto. Vet ikke om det finnes noen løsning heller gjør sikkert ikke det, var bare noe jeg tenkte på 

Anonymkode: d563c...288

Nei, vi er bare mennesker. Menn, som gjør det beste vi kan. Noe sånt.

Anonymkode: 4e391...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er bare mennesker. Menn, som gjør det beste vi kan. Noe sånt.

Anonymkode: 4e391...132

Mange gjør så godt de kan. Men det finnes makt og et spill vi normale mennesker ikke helt har forstått.

Anonymkode: 87fd8...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mange gjør så godt de kan. Men det finnes makt og et spill vi normale mennesker ikke helt har forstått.

Anonymkode: 87fd8...986

Det er mennesker som 'plotter'. En kan vel forsøke å lage så gode systemer som mulig, men en stor faktor er uansett alltid den menneskelige.

Noen systemer er innrettet med smutthull, såklart. Det er jo bare mennesker som lager dem og.

Anonymkode: 4e391...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vi må i alle fall se på fakta i saken. Vekteren som så Breivik parkere bombebilen sier han så en mann i vekteruniform som han trodde kom fra Midtøsten. På det neste bildet av Breivik er han iført politiuniform med hjelm og visir. Retten fant ingen grunn til å tvile på at det var Breivik, og Lippestad lot det passere.

Så er Breivik fotografert på Utøya fra helikopter, i politiuniform, barhodet, og han er skallet. Uniformen har tydelige refleksstriper på rygg, i livet, og nederst på føttene.

Breivik blir pågrepet, nå har han på seg en blå trikot med logo på brystet. Han blir ført til hovedhuset på øya, og blir fotografert i en grå trikot med logo på brystet.

Som bevis på at Breivik var på øya viser politiet i retten fram uniformen Breivik hadde på seg da han ble arrestert. En svart politiuniform uten refleksstriper.

Etter eksplosjonen i regjeringskvartalet er det tydelig stank av svovel i området. Gjødselbomber stinker ikke svovel.

Bare for å nevne noe. Er det andre enn meg som synes at saken stinker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Haggaren skrev:

Vi må i alle fall se på fakta i saken. Vekteren som så Breivik parkere bombebilen sier han så en mann i vekteruniform som han trodde kom fra Midtøsten. På det neste bildet av Breivik er han iført politiuniform med hjelm og visir. Retten fant ingen grunn til å tvile på at det var Breivik, og Lippestad lot det passere.

Så er Breivik fotografert på Utøya fra helikopter, i politiuniform, barhodet, og han er skallet. Uniformen har tydelige refleksstriper på rygg, i livet, og nederst på føttene.

Breivik blir pågrepet, nå har han på seg en blå trikot med logo på brystet. Han blir ført til hovedhuset på øya, og blir fotografert i en grå trikot med logo på brystet.

Som bevis på at Breivik var på øya viser politiet i retten fram uniformen Breivik hadde på seg da han ble arrestert. En svart politiuniform uten refleksstriper.

Etter eksplosjonen i regjeringskvartalet er det tydelig stank av svovel i området. Gjødselbomber stinker ikke svovel.

Bare for å nevne noe. Er det andre enn meg som synes at saken stinker?

 

Nei det er ingen involverte som tviler på at breivik var gjerningsmannen og utførte de faktiske handlingene. Ser du på alle fakta i saken vil du nok innse det du også, men det er jo lett å bli lurt av diverse propaganda og konspirasjonssider på internett selvsagt, også er det en del folk som sliter med psykisk sykdom og blir ekstra lett lurt av slikt.

Anonymkode: d106c...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Haggaren skrev:

Vi må i alle fall se på fakta i saken. Vekteren som så Breivik parkere bombebilen sier han så en mann i vekteruniform som han trodde kom fra Midtøsten. På det neste bildet av Breivik er han iført politiuniform med hjelm og visir. Retten fant ingen grunn til å tvile på at det var Breivik, og Lippestad lot det passere.

Så er Breivik fotografert på Utøya fra helikopter, i politiuniform, barhodet, og han er skallet. Uniformen har tydelige refleksstriper på rygg, i livet, og nederst på føttene.

Breivik blir pågrepet, nå har han på seg en blå trikot med logo på brystet. Han blir ført til hovedhuset på øya, og blir fotografert i en grå trikot med logo på brystet.

Som bevis på at Breivik var på øya viser politiet i retten fram uniformen Breivik hadde på seg da han ble arrestert. En svart politiuniform uten refleksstriper.

Etter eksplosjonen i regjeringskvartalet er det tydelig stank av svovel i området. Gjødselbomber stinker ikke svovel.

Bare for å nevne noe. Er det andre enn meg som synes at saken stinker?

 

Nei, men så leser jeg ikke Nyhetsspeilet da. 

Anonymkode: 26b5a...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev en feil. Breivik har på seg en trikot uten logo på brystet når han blir arrestert. Politimerkene på armen er forskjellig på de to trikot bildene. Jeg vil ikke gå inn i noen konspirasjonsteorier. Jeg bare spør hva dette skal bety?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haggaren skrev:

Skrev en feil. Breivik har på seg en trikot uten logo på brystet når han blir arrestert. Politimerkene på armen er forskjellig på de to trikot bildene. Jeg vil ikke gå inn i noen konspirasjonsteorier. Jeg bare spør hva dette skal bety?

De bildene har jeg ikke sett.

Anonymkode: 26b5a...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Google "Anders Behring Breiviks mange ansikter." Du får link til jostemikk.com. En anonym person som så vidt jeg vet har gjort den grundigste etterforskningen om 22. juli. Der vises det tydelig hva jeg sier

Står mye annet om 22. juli der også, egentlig kan du bare bilde Google Anders Behring Breivik, det er forbløffende hvor mange tryner den fyren har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Haggaren skrev:

OK, Google "Anders Behring Breiviks mange ansikter." Du får link til jostemikk.com. 

Den type konspirasjonssider som vrir og vrenger på fakta tar jeg ikke særlig alvorlig.

Anonymkode: 26b5a...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være veldig vanskelig å stå oppe i en rettsak eller et juridisk oppgjør av en eller annen form. Det må være belastninger som gjør det spesielt vanskelig for en person med alle typer lidelser og sykdom spesielt psykisk lidelse. Enkelte som jeg, tror psykisk lidelse har med nettopp dette med å ta tingene for personlig å gjøre og det er vel ofte også kanskje nettopp årsak til at man står i en eller annen rettskomflikt. Men du setter søkelys på mere større rettsoppgjør kanskje. Det ligger ofte så mye lidelse og sykdom bak tingene man så altfor ofte hører og opplever. Mye som når media i en liten notis om i det hele tatt. Øyeblikk så mange ville vært foruten. Liv som legges øde og forlatt på alle kanter. Tror de fleste av oss forstår at det ligger så mye bak og prøver bare å la være. spørre og grave dumme spørsmål. De fleste vil bare videre i et nytt liv i sånne situasjoner tror jeg. Helse og miljø betyr alt for oss alle.Synd det ofte må skje alvorlige ting før vi skjønner det og prøver å gjøre noe med plagene våre.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...