Gå til innhold

Endringer i syklus etter graviditetsforsøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har forsøkt å bli gravide siden januar. Jeg er 26 år. Har gått på p-piller i åtte år, men sluttet for ca to år siden. Jeg har alltid hatt veldig stabil syklus på 28 dager når jeg ikke har gått på p-piller. Jeg har mye menssmerter. Smertene varer fra 2-5 dager, jeg tar smertestillende for å fungere på jobb (prøver å ikke ta mer enn 600mg Ibux pr mnd) og prøver å ikke planlegge andre ting til de dagene jeg vet jeg skal ha mensen. Smertene sitter foran på magen og i korsryggen og kommer ofte sammen med løs mage, kvalme, oppkast og svimmelhet.

De siste månedene har mensen kommet 1-2 dager før den pleier. I januar og mars har jeg vært plaget med kvalme ca 10 dager før mensen. Mensen har vært kraftigere i januar og mars, vart lengre og det samme har smertene. Nå i mars begynte jeg å blø allerede 11 dager før mensen. Stort sett var det bare små flekker og litt på papiret når jeg var på do. Andre dager rant det litt, men lite nok til at det holdt med et truseinnlegg. Vekselsvis friskt og brunt blod. Var på undersøkelse/tok celleprøve i september og alt var som det skulle. Legen nevnte imidlertid at livmorhalsen hadde en avlang form og spurte om jeg hadde født eller abortert tidligere. Har ingen barn fra før og har heller aldri vært gravid. Lurer på om det er noen grunn til å sjekke meg videre hos gynekolog e.l. eller om forandringene bare er tilfeldige eller kan fremprovoseres av forventning og håp om å bli gravid? Liker å tro at alt er som det skal og håper at dette ikke er noen grunn til bekymring, men vil gjerne ha det bekreftet.

Anonymkode: bb41b...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For å ta det siste spørsmålet først. Det skal meget store påvirkninger til for å endre menstruasjonssyklus (intens trening eller anoreksi), og da vil det medføre at menstruasjonen stopper opp. Ønske om å bli gravid vil ikke endre syklus. 1-2 dagers forskyving i syklus betyr ikke noe så lenge det er innenfor 25-35 dagers intervall fra første til første dag. Det legen bemerket var sannsynligvis mormunnen som var avlang i stedet for å være rund, men det har ikke betydning. Hvis du fortsetter med blødning i så mange dager før menstruasjonen, så er det lurt å få en undersøkelse. De sterke menstruasjonssmerter kan muligens bety at du har endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. Endometriose kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon. Det kan gjøre det litt vanskeligere å bli gravid, men de fleste har normal fruktbarhet.

Du vet at en kvinne er fruktbar i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Du husker å bruke folat!

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...