Gå til innhold

Vil du vite om disposisjon for alvorlig sykdom?


Kalevaala

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg deltar i en klinisk studie av ny medisin mot migrene, blir deltakernes gener studert (etter at vi har gitt spesiell tillatelse til dette) for å se på om det finnes spesielle genetiske varianter hos oss som har sykdommen. 

Da fikk jeg spørsmålet: Om vi skulle finne noe i genene dine som tilsier at du er spesielt disponert for en alvorlig sykdom, vil du da vite det?

Det var litt vrient å gi et svar på det sånn på sparket, men da jeg fikk tenkt meg litt om, ble svaret mitt at jeg ønsker å vite det hvis sykdommen kan forebygges. Hvis det ikke er noe å gjøre med den, ønsker jeg ikke å vite noe om den.

Hva ville du svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Kalevaala skrev:

I forbindelse med at jeg deltar i en klinisk studie av ny medisin mot migrene, blir deltakernes gener studert (etter at vi har gitt spesiell tillatelse til dette) for å se på om det finnes spesielle genetiske varianter hos oss som har sykdommen. 

Da fikk jeg spørsmålet: Om vi skulle finne noe i genene dine som tilsier at du er spesielt disponert for en alvorlig sykdom, vil du da vite det?

Det var litt vrient å gi et svar på det sånn på sparket, men da jeg fikk tenkt meg litt om, ble svaret mitt at jeg ønsker å vite det hvis sykdommen kan forebygges. Hvis det ikke er noe å gjøre med den, ønsker jeg ikke å vite noe om den.

Hva ville du svart?

Jeg tror jeg ville svart som deg.  Generelt ønsker jeg å få all informasjon som er tilgjengelig, men tror det er lite konstruktivt for meg å få kunnskap om en sykdom eller tilstand det ikke kan gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Kalevaala skrev:

I forbindelse med at jeg deltar i en klinisk studie av ny medisin mot migrene, blir deltakernes gener studert (etter at vi har gitt spesiell tillatelse til dette) for å se på om det finnes spesielle genetiske varianter hos oss som har sykdommen. 

Da fikk jeg spørsmålet: Om vi skulle finne noe i genene dine som tilsier at du er spesielt disponert for en alvorlig sykdom, vil du da vite det?

Det var litt vrient å gi et svar på det sånn på sparket, men da jeg fikk tenkt meg litt om, ble svaret mitt at jeg ønsker å vite det hvis sykdommen kan forebygges. Hvis det ikke er noe å gjøre med den, ønsker jeg ikke å vite noe om den.

Hva ville du svart?

Jeg vet ikke. På den ene side tenker jeg som deg, at det som ikke kan gjøres noe med ikke er verdt å vite noe om, men hva om det dukker opp en kur eller noe som kan forebygge om f.eks. 10 år? Da hadde det vært kjekt å vite det allikevel... På den annen side hadde jeg nok ikke klart å tenke på stort annet om jeg hadde fått vite at jeg hadde 70% sjanse for å få en dødelig sykdom før jeg var 60 år f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg tror ikke jeg ville ha visst hva jeg trolig ville få av sykdom. Men dersom risikoen kunne reduseres ved for eksempel trening eller kosthold, ville jeg gjerne få råd om dette, uten nødvendigvis å få vite detaljer. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår dilemmaet. Jeg tenker som deg bortsett fra at jeg ville visst om også sykdom det ikke finnes behandling for fordi jeg tror jeg ville utnyttet de gode årene maksimalt. 

Anonymkode: bba40...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...