Gå til innhold

Vurderer å kjøpe bil etter hvert - noen råd?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg tror nok jeg vil ha en liten bil. Det er forskjellige årsmodeller, merker og undergrupper. Toyota Yaris er samme bil når den er fra forskjellige år? Kjøreegenskaper aner jeg virkelig veldig lite om. 

Kan se på bilsider, noen som er mer anerkjente enn andre? Noen andre har brukt?

Nei, en gammel Yaris er vesentlig mindre og dårligere kjøreegenskaper en den nyeste modellen. Tror den nye modellen kom i 2012. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følg med på finn :) lykke til ;) 

Anonymkode: 548a3...d94

Jeg har sett litt på finn, men er litt usikker på hva jeg må passe på og hvordan jeg skal filtrere. Men jeg skal fortsette og forsøke å se litt på bilsider også for å lære litt om hva som er viktig, i tillegg til den informasjonen jeg får i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
4 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, en gammel Yaris er vesentlig mindre og dårligere kjøreegenskaper en den nyeste modellen. Tror den nye modellen kom i 2012. 

Så noen år er like, men så kommer det en ny modell et år, og så fortsetter den noen år. Så 2012 - 2017 vil være den samme modellen, bare eldre da ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, umakenverdt skrev:

Så noen år er like, men så kommer det en ny modell et år, og så fortsetter den noen år. Så 2012 - 2017 vil være den samme modellen, bare eldre da ?

 

Ja, det er riktig.

Har hatt/har både den gamle modellen og den nye. Det er som å kjøre to forskjellige typer. Bla så er det bedre seter i den nye. Nå har jeg automatgir for første gang og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Gratulerer med lappen! Jeg støtter stort sett rådene her. Hvis du ikke drømmer om noe spesielt kan du kjøpe en liten, praktisk og driftssikker bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er driftsikkert, men så betaler man også endel bare fordi det heter Toyota. Suzuki, Subaru og Nissan er også driftsikre biler og de er ofte rimeligere kun fordi det ikke heter Toyota ;)

Jeg vil ikke anbefalle å kjøpe en kliss ny bil for det største verditapet skjer i det bilen triller ut fra forhandleren. Da er det langt mer fornuftig å kjøpe en bil som er rundt 3 år gammel. Da har du fortsatt et par år igjen av garantien også. Km.stand kan ha noe å si, men det kommer an på hvilken bil du kjøper. Jeg har hatt biler som har dura og gått med 300 000 km bak seg, mens pappas splitter nye MB var det stadig noe tull med i begynnelsen. Skal du kjøpe en relativt ny bil så kan det være greit at den har ganske lav km. Om du tenker at du skal kjøre mye så er det også greit å ha en lav km. Men min erfaring er at rusta dreper bilen lenge før motoren takker for seg ;)

Her er en tast av småbiler. Jeg leste ikke hele, men burde vel stå noe fornuftig der ;)

http://www.side3.no/motor/hva-er-den-beste-billigbilen/8559918.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Enig med Trine. Det er så mange som ser etter en 2-3 år gammel Toyota at det ikke er så billig som det burde være, særlig hvis man kjøper fra forhandler.

Kanskje bedre å tenke utenfor boksen og kjøpe noe som dette:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95446593

Det er bare den første og beste jeg fant. Har ikke noe forhold til Kia, men så nylig at merket havnet på topp i en statistikk over driftssikkerhet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
20 timer siden, Trine skrev:

Toyota er driftsikkert, men så betaler man også endel bare fordi det heter Toyota. Suzuki, Subaru og Nissan er også driftsikre biler og de er ofte rimeligere kun fordi det ikke heter Toyota ;)

Jeg vil ikke anbefalle å kjøpe en kliss ny bil for det største verditapet skjer i det bilen triller ut fra forhandleren. Da er det langt mer fornuftig å kjøpe en bil som er rundt 3 år gammel. Da har du fortsatt et par år igjen av garantien også. Km.stand kan ha noe å si, men det kommer an på hvilken bil du kjøper. Jeg har hatt biler som har dura og gått med 300 000 km bak seg, mens pappas splitter nye MB var det stadig noe tull med i begynnelsen. Skal du kjøpe en relativt ny bil så kan det være greit at den har ganske lav km. Om du tenker at du skal kjøre mye så er det også greit å ha en lav km. Men min erfaring er at rusta dreper bilen lenge før motoren takker for seg ;)

Her er en tast av småbiler. Jeg leste ikke hele, men burde vel stå noe fornuftig der ;)

http://www.side3.no/motor/hva-er-den-beste-billigbilen/8559918.html

Tusen hjertelig takk for råd, Trine :) Det er jo dumt å måtte betale mer bare fordi den heter Toyota, hvis andre biler kan være like gode. Det skal jeg ha i mente. 

Jeg vil ikke ha en helt ny bil for da hadde jeg ikke turt å bruke den tror jeg. Jeg tenker en bil som er noen år, men ikke for gammel. Driftssikker er nok et riktig ord for hva jeg ser etter :) Jeg kommer nok ikke til å kjøre så veldig ofte, men en del når jeg først kjører tenker jeg.

I testen var det mange konkrete småbiler, skal se litt mer på dem :) 

Kan ikke tro at JEG skal se på bil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
13 timer siden, Gargamel skrev:

Enig med Trine. Det er så mange som ser etter en 2-3 år gammel Toyota at det ikke er så billig som det burde være, særlig hvis man kjøper fra forhandler.

Kanskje bedre å tenke utenfor boksen og kjøpe noe som dette:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95446593

Det er bare den første og beste jeg fant. Har ikke noe forhold til Kia, men så nylig at merket havnet på topp i en statistikk over driftssikkerhet. 

Tusen takk for råd! 

Skal ha Kia i mente når jeg ser på biler også. Tror driftssikker er det jeg leter etter :) 

(Det er vel kanskje en slik bil som menes med en liten koreaner som nevnes overfor i tråden ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, umakenverdt skrev:

Tusen hjertelig takk for råd, Trine :) Det er jo dumt å måtte betale mer bare fordi den heter Toyota, hvis andre biler kan være like gode. Det skal jeg ha i mente. 

Jeg vil ikke ha en helt ny bil for da hadde jeg ikke turt å bruke den tror jeg. Jeg tenker en bil som er noen år, men ikke for gammel. Driftssikker er nok et riktig ord for hva jeg ser etter :) Jeg kommer nok ikke til å kjøre så veldig ofte, men en del når jeg først kjører tenker jeg.

I testen var det mange konkrete småbiler, skal se litt mer på dem :) 

Kan ikke tro at JEG skal se på bil!!

Bare hyggelig :) Har hatt noen biler opp gjennom årene. Men de fleste har vært større enn hva du trenger. Du skal jo ikke ha plass til en haug med hunder ;) Så har jeg alltid hatt som krav at det må være 4wd, det er heller ikke noe alle trenger. 4wd er som regel dyrere enn forhjulsdrift. Hadde en Suzuki Ignis en periode. Den hadde 4wd, men var vel ellers det man kan kalle en "konebil". Men det var aldri noe problemer med den, også hadde den registerkjede og ikke reim, så jeg slapp å tenke på at den måtte byttes :D Den kunne sammenlignes med en Toyota Yaris, men var mye billigere.

Hehehe...jeg kan tro at DU skal se på bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umakenverdt
17 minutter siden, Trine skrev:

Bare hyggelig :) Har hatt noen biler opp gjennom årene. Men de fleste har vært større enn hva du trenger. Du skal jo ikke ha plass til en haug med hunder ;) Så har jeg alltid hatt som krav at det må være 4wd, det er heller ikke noe alle trenger. 4wd er som regel dyrere enn forhjulsdrift. Hadde en Suzuki Ignis en periode. Den hadde 4wd, men var vel ellers det man kan kalle en "konebil". Men det var aldri noe problemer med den, også hadde den registerkjede og ikke reim, så jeg slapp å tenke på at den måtte byttes :D Den kunne sammenlignes med en Toyota Yaris, men var mye billigere.

Hehehe...jeg kan tro at DU skal se på bil ;)

Nei, har bare behov for plass til meg i bilen i grunnen ;) Det er litt snø og glatt her av og til, så bilen må jo takle det, men der har jo dekkene en del å si også. Tror jeg øvelseskjørte en del i en bil som hadde forhjulsdrift på snø og glatt så skal vel gå. 

Du mistet meg litt på registerkjede og reim, men vet ikke om det blir aktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså kan det være vel så mye problemer med registerkjede som reim... Slike tekniske ting er ikke verdt å henge seg opp i når man kjøper bil, service og reparasjoner trengs uansett.

Om man virkelig skal spare penger på service og vedlikehold bør man kikke på el-bil som har lavere servicepriser, årsavgift og driftsutgifter. Det veier vel kanskje ikke opp verditapet, men verdt å tenke over.

Anonymkode: 04119...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, umakenverdt skrev:

Nei, har bare behov for plass til meg i bilen i grunnen ;) Det er litt snø og glatt her av og til, så bilen må jo takle det, men der har jo dekkene en del å si også. Tror jeg øvelseskjørte en del i en bil som hadde forhjulsdrift på snø og glatt så skal vel gå. 

Du mistet meg litt på registerkjede og reim, men vet ikke om det blir aktuelt for meg.

Man kommer seg fram de aller fleste steder med forhjulsdrift. Men så mye som jeg driver og flyr oppå fjellet og i skogen så syns jeg det er tryggest med firhjulsdrift. Har også en ganske lei bakke, med en krapp sving for å komme meg hjem, privat vei er det også så det er ikke alltid den er brøyta. Men jeg har kjørt mye forhjulsdrift og det eneste jeg har stått fast med var en offroader som havnet litt for mye offroad :P

Registerreim er en reim som for alt her i verden ikke må ryke, da blir det motorhavari. Verkstedene tar seg gjerne godt betalt for å bytte den og den skal byttes etter x antall km. (varierer fra bil til bil). Følger du serviceintervallene så trenger du ikke tenke på det, men jeg har gjerne fått noen til å fikse det som går i stykker på mine biler og da må jeg følge med selv på den ekle reima ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det koster omtrent like mye å bytte reim som bremser på alle hjulene. Man sparer mye på å dra til Sverige å fikse slike ting samt service.

Har man kjede må dette også kontrolleres og strammes, av og til må strammehjul og lager byttes så dette er heller ikke vedlikeholdsfritt/kostnadsfritt - men i de fleste tilfeller sparer man kr. 20-30.000 i hele bilens levetid.

Rust er derimot er problem å fikse. Det tar lang tid og det er kostbart. Mekaniske deler kan fikses på ethvert verksted men rust krever bytting av kanaler og lakkering, og det som verre er. Dette kan være verdt å tenke gjennom og særlig mange modeller fra VW har store plager med rust som importøren fraskriver seg ansvaret for. 

Franske biler er ofte bra beskyttet mot rust, mens det der igjen er andre ting som ryker, som feks. elektronikk. Det er ikke lett å vite hva som er best, men en mainstreambil er ofte mer kurrant å fikse/skaffe deler til.

Så er det dette med slitedeler. På noen biler skiftes såkalte slitedeler som stab-stag og drivaksler titt og ofte, mens på andre biler tilnærmet aldri. Dette er også en kostnad som mange overser nettopp fordi man hører det er en vanlig slitasje del.

Anonymkode: 04119...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, umakenverdt skrev:

Tusen hjertelig takk for råd, Trine :) Det er jo dumt å måtte betale mer bare fordi den heter Toyota, hvis andre biler kan være like gode. Det skal jeg ha i mente. 

Jeg vil ikke ha en helt ny bil for da hadde jeg ikke turt å bruke den tror jeg. Jeg tenker en bil som er noen år, men ikke for gammel. Driftssikker er nok et riktig ord for hva jeg ser etter :) Jeg kommer nok ikke til å kjøre så veldig ofte, men en del når jeg først kjører tenker jeg.

I testen var det mange konkrete småbiler, skal se litt mer på dem :) 

Kan ikke tro at JEG skal se på bil!!

Min første bil var en 22 år gammel golf som gikk som ei  klokke, kostet 7500,-. :) Utrolig kjekt - for siden den var min og allerede hauggammal så var jeg ikke det minste redd for om jeg dultet borti noe (bortsett fra folk og andre biler da!). Etter ett år gikk jeg opp til en Suzuki Baleno (fremhjulstrekk) til 55.000,-, ca. 8 år gammel. Den gikk knirkefritt i 4 år, byttet bremseskiver en gang og deretter fikk jeg en ny Volvo V50 av kjæresten. Elsker den bilen! Har hatt den i 5 år nå og har ingen planer om å bytte ut den med det første. :) Så mitt råd er å begynne smått med en bil du ikke vil være redd for å få en bulk eller tre i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.5.2017 at 7:23 PM, umakenverdt said:

 

Hvis du har god tid så kanskje jeg kan hjelpe deg litt, men da må jeg vite endel om hva du ønsker og jeg må få kontakt med deg. 
Send meg gjerne en mail.

[email protected]

 

Jeg er ikke farlig altså og jeg har litt greie på bil i alle fall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, mrxx skrev:

Hvis du har god tid så kanskje jeg kan hjelpe deg litt, men da må jeg vite endel om hva du ønsker og jeg må få kontakt med deg. 
Send meg gjerne en mail.

[email protected]

 

Jeg er ikke farlig altså og jeg har litt greie på bil i alle fall:-)

Send henne pm 

Anonymkode: 548a3...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...