Gå til innhold

Hvordan vite forskjell på godt humør og hypomani?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke noen bipolar-diagnose. Men etter to tette, relativt milde, depresjoner har jeg naturlig nok lest en del om psykisk helse og diagnoser. Det som slår meg, er at det er mye ved meg som stemmer med bp 2. Og jeg lurer på om det er hypomani jeg opplever innimellom, eller om det kun er vanlig, godt humør. Jeg svinger relativt raskt i humøret til vanlig, men nå er jeg stort sett fornøyd og glad hele tiden.

Kan det hende at jeg bare ble utrolig lettet da jeg fikk Cipralex, og øynet et håp om bedring? Det er sikkert helt vanlig å bli giret over travle dager på jobb? I det siste har jeg følt meg så utrolig bra, tenkt at slik vil jeg ha det alltid. Jeg syns at jeg ser bra ut. Jeg syns jeg er flink på jobb. Jeg føler at folk liker meg. Jeg er ikke redd for å ta kontakt med folk jeg ikke kjenner noe særlig  (jeg er egentlig ganske introvert og beskjeden). Jeg har mer energi og tiltakslyst. Jeg er ikke irritabel. Men alt dette er vanlig å føle i perioder. Eller? Kanskje det et medisinen som gir meg en boost? Jeg har gått på dem i nesten 4 mnd nå, og vil ikke slutte på dem, selv om det er planen om et par mnd.

Jeg lever greit uten noen diagnose, og er ikke ute etter noen sykeliggjøring. Men dersom det er en mild grad av bp jeg har, kan det utvikle seg dersom det ikke behandles? Jeg har helst ikke lyst til å snakke med legen om dette, så jeg setter stor pris på innspill fra dere erfarne her ☺

Anonymkode: f3521...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du sover godt, ikke er irritabel og ikke utsetter deg selv for noe farlig, så ville jeg gledet meg over at livet var bra og tenkt minst mulig på eventuelle diagnoser. Det er lov å ha godt humør. Selv på DOL :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier folk du ikke er deg selv? Raser tankene i hodet? Er du mye mer pratsom? Mere sex? Sover du mindre? 

Anonymkode: 0bb06...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Så lenge du sover godt, ikke er irritabel og ikke utsetter deg selv for noe farlig, så ville jeg gledet meg over at livet var bra og tenkt minst mulig på eventuelle diagnoser. Det er lov å ha godt humør. Selv på DOL :) 

Haha, sant nok ☺

Men jeg har forstått at det med å være irritabel er noe ikke alle opplever? Jeg er svært irritabel når jeg er deprimert, ikke nå.

Anonymkode: f3521...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier folk du ikke er deg selv? Raser tankene i hodet? Er du mye mer pratsom? Mere sex? Sover du mindre? 

Anonymkode: 0bb06...b9e

Nei.. Men de sier at jeg har forandret meg siden jeg startet i jobben. Det kan det forsåvidt være flere grunner til. Jeg er mer pratsom, snakker veldig lite til vanlig. Mer lyst på sex, men ikke med mannen min ☹ Jeg gjør ikke noe med det, altså! Sover litt mindre. Kan jo være ulike grunner til det også..

Anonymkode: f3521...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er bipolar så tror jeg ikke den gode virkningen av cipralex vil vare i lengden, du blir enda mer deprimert igjen

Anonymkode: 0bb06...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er i grenseland, men hvis denne hypomanien (hvis det er det) kommer kun når du bruker antidepressiva, er det en bipolar type 3b.

Anonymkode: e4a4a...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i grenseland, men hvis denne hypomanien (hvis det er det) kommer kun når du bruker antidepressiva, er det en bipolar type 3b.

Anonymkode: e4a4a...77b

Nei, den kommer ikke kun da. Det har skjedd tidligere, før jeg begynte med medisiner. Men da tenkte jeg ikke over det, trodde bare jeg var litt løssluppen i blant. Når det er sagt, så hadde jeg heller aldri tenkt tanken på at jeg kunne være deprimert. Det var først da legen nevnte det, jeg så at alt stemte. Jeg gikk til legen fordi jeg ikke forsto hvorfor jeg var utslitt og lei. Trodde jeg manglet jern eller vitaminer eller noe. 

Anonymkode: f3521...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...