Gå til innhold

Ikke dusjet på flere dager/uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter
påskelilje skrev (38 minutter siden):

Jeg dusjer ikke hver dag. Vasker meg alltid med klut hver morgen dersom jeg ikke dusjer, eller har dusjet rett før jeg la meg om kvelden. Ofte blir det klutvask selv om jeg dusjet om kvelden og 😁 Har vokst opp med klutvask, og liker det. Det er mer "stress" med dusj, synes jeg 😁

Jeg svetter og lukter mest i nakken, under armene og i underlivet  - og der blir det altså vasket hver dag (i tillegg til ansikt og hender). Men selvsagt  - hodebunn, hår, rygg, mage,  bein og føtter trenger også vask, og derfor dusjer jeg selvsagt også noen ganger i uka (helst badekar for min del da 😁😊😁)

Jeg kjenner lukt fra meg selv i løpet av én dag, og MÅ vaske meg  ellers vet jeg at jeg lukter. Det må være fælt å ha det så tungt at en ikke orker å ta vare på seg selv 😥

Det er ikke noe særlig. Og det er jo ikke bare dusj som blir neglisjert. Det satte @Sokk godt ord på.

Desto bedre er det når man klarer de tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
påskelilje skrev (3 timer siden):

Jeg dusjer ikke hver dag. Vasker meg alltid med klut hver morgen dersom jeg ikke dusjer, eller har dusjet rett før jeg la meg om kvelden. Ofte blir det klutvask selv om jeg dusjet om kvelden og 😁 Har vokst opp med klutvask, og liker det. Det er mer "stress" med dusj, synes jeg 😁

Jeg svetter og lukter mest i nakken, under armene og i underlivet  - og der blir det altså vasket hver dag (i tillegg til ansikt og hender). Men selvsagt  - hodebunn, hår, rygg, mage,  bein og føtter trenger også vask, og derfor dusjer jeg selvsagt også noen ganger i uka (helst badekar for min del da 😁😊😁)

Jeg kjenner lukt fra meg selv i løpet av én dag, og MÅ vaske meg  ellers vet jeg at jeg lukter. Det må være fælt å ha det så tungt at en ikke orker å ta vare på seg selv 😥

Det må være fælt å ha det så tungt at man ikke orker å ta vare på seg selv ja, men dersom man likevel orker trene, dra på lange fjellturer osv så er det ikke fælt. Da handler det om at man ikke gidder eller vil av en eller annen grunn. 

Anonymkode: fd72d...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det må være fælt å ha det så tungt at man ikke orker å ta vare på seg selv ja, men dersom man likevel orker trene, dra på lange fjellturer osv så er det ikke fælt. Da handler det om at man ikke gidder eller vil av en eller annen grunn. 

Anonymkode: fd72d...49c

Man kan jo klare å tvinge seg på tur fordi man vet det er bra for psykisk helse, men likevel ikke ha tiltak i seg til å gjøre husarbeid eller dusje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Det er alltid en årsak til hvorfor vi prioriterer som vi gjør. Det å prokastinere/utsette noe mer og mer, gjøres også av en god grunn (for personen det gjelder). Prokastinering er forbundet med flere psykiske lidelser, som depresjon, PTSD og angst. Det betyr ikke at det er det beste valget. Alle vet at det er best å starte å studere jevnt utover hele semesteret, likevel prioriterer mennesker andre ting og det blir intens lesing rett før eksamen... Vi kan utsette å ta en telefon vi gruer oss til. Utsette å bestille en legetime mot bedre vitende - men betyr dette at man ikke gidder eller ikke vil, som anonym bruker antyder?

Sokk skrev (15 timer siden):

Oppvasken som ikke er tatt lukter også. Søppelet man burde gått ut med. Bananfluene er irriterende. Belegget i vasken og doen er ekkelt. Sengetøyet er ekkelt. Håndkleet lukter surt. Smulene som klistrer seg under sokkene er irriterende (life hack: tøfler). Det er noe med det at når man slutter å prioritere å dusje så har man sluttet å bry seg litt generelt. Det er ikke fordi det er optimalt å ikke dusje. Ja, det er ekkelt. Man bare klarer ikke bry seg. 

For egen del mistrives jeg ekstremt når det har gått en uke eller mer siden sist dusj, men det betyr likevel ikke at en udusjet tilstand er ønsket. @Sokk setter godt ord på det; jeg tror svært mange ønsker å gjøre rent, rydde, ta oppvasken, vaske klær, rydde etc., men det utsettes av ulike grunner. Et kaos innvendig avspeiles gjerne med et kaos på utsiden. Det at en strever med å dusje, kan si så mye - hvor lite en verdsetter seg selv, hvor lite en prioriterer seg selv, at en har lite energi, det at selve dusjen er vanskelig - men jeg tror det er ytterst få som ønsker å være udusjet. Like lite som at det er få som synes det er trivelig å bo i en rotete og/eller uren leilighet. På den andre siden, om det er lenge siden jeg har dusjet, føles en dusj fantastisk ut (etterpå).

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eldre folk som faktisk ikke klarer å dusje burde selvfølgelig få mer hjelp. Men da er det snakk om de som er så dårlige at de ikke klarer andre ting heller. 

Anonymkode: fd72d...49c

Jeg kjenner flere som trenger hjelp av hj.spl. til dusj og komme seg opp av sengen om morgenen, og som har fått et urimelig avslag på BPA, og som får det tilbudet du beskriver. Dette er unge mennesker som er fullt ut friske foruten sin funksjonshindring. Det er dessverre så altfor mye vi tror og ikke vet om... Det vil jeg tro gjelder også i diskusjonen med dusj vs. lenge mellom hver dusj. Jeg kjenner personer med ASD der dusj oppleves som et mareritt pga. oversensitet i huden. Ofte ligger det årsaker bak den frie viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter en operasjon fikk jeg "dusjforbud" i 14 dager.  Da kunne jeg si at "jeg har ikke dusjet på et par uker", samtidig som jeg på klønete vis hadde forsøkt meg på klutvask hver dag.  (De første 12 årene av mitt liv levde jeg uten dusj overhodet, så da var det jo klutvask og hårvask i håndvasken som var greia).

Anonymkode: 9fb67...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.5.2024 den 23.52):

Når noen skriver at de ikke har dusjet på flere uker. Mener de da kun at de ikke har vært i dusjen eller mener de at de ikke har vasket seg i det hele tatt på flere uker?

Dette har jeg lagt merke til skrevet blant flere flere ganger og har alltid lurt på om de mener det bokstavelig eller ikke. Det gir ikke helt mening at man kan gå på en matbutikk uten å ha dusjet på flere uker uten å få veldig masse stygge blikk etter seg? 

Eller hvis man er innlagt og ikke passer på hygienen så får man vel ganske fort tilsnakk og får beskjed om å gå å dusje? For det blir jo ubehagelig for alle? Bare 1 dag uten dusj er nok til at man merker ekkel duft. Hvordan kan de godta det for de andre pasientene at en pasient ikke dusjer, men likevel er i fellesarealene og med på turer? 

Anonymkode: fd72d...49c

Dette lurer jeg også på. Hvordan går det an og være innlagt så syk man er da også får de lov å forgifte felles arealer med å unngå personlig hygiene? Det er bare ekkelt. Normal hygiene tilsvarer dusj minst annen hver dag, i det minste vaske seg der det er naturlig hver dag. 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette lurer jeg også på. Hvordan går det an og være innlagt så syk man er da også får de lov å forgifte felles arealer med å unngå personlig hygiene? Det er bare ekkelt. Normal hygiene tilsvarer dusj minst annen hver dag, i det minste vaske seg der det er naturlig hver dag. 

Anonymkode: 85cea...2cc

Jeg lukter ikke selv om jeg ikke dusjer ofte. Vasker meg jo likevel. Det har aldri skjedd at noen har ment at jeg lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg lukter ikke selv om jeg ikke dusjer ofte. Vasker meg jo likevel. Det har aldri skjedd at noen har ment at jeg lukter.

Hvorfor dusjer du ikke normalt ofte? Dusjen er ikke farlig, du blir bare våt også tørker du deg etterpå. 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 4.5.2024 den 12.59):

Det er alltid en årsak til hvorfor vi prioriterer som vi gjør. Det å prokastinere/utsette noe mer og mer, gjøres også av en god grunn (for personen det gjelder). Prokastinering er forbundet med flere psykiske lidelser, som depresjon, PTSD og angst. Det betyr ikke at det er det beste valget. Alle vet at det er best å starte å studere jevnt utover hele semesteret, likevel prioriterer mennesker andre ting og det blir intens lesing rett før eksamen... Vi kan utsette å ta en telefon vi gruer oss til. Utsette å bestille en legetime mot bedre vitende - men betyr dette at man ikke gidder eller ikke vil, som anonym bruker antyder?

For egen del mistrives jeg ekstremt når det har gått en uke eller mer siden sist dusj, men det betyr likevel ikke at en udusjet tilstand er ønsket. @Sokk setter godt ord på det; jeg tror svært mange ønsker å gjøre rent, rydde, ta oppvasken, vaske klær, rydde etc., men det utsettes av ulike grunner. Et kaos innvendig avspeiles gjerne med et kaos på utsiden. Det at en strever med å dusje, kan si så mye - hvor lite en verdsetter seg selv, hvor lite en prioriterer seg selv, at en har lite energi, det at selve dusjen er vanskelig - men jeg tror det er ytterst få som ønsker å være udusjet. Like lite som at det er få som synes det er trivelig å bo i en rotete og/eller uren leilighet. På den andre siden, om det er lenge siden jeg har dusjet, føles en dusj fantastisk ut (etterpå).

Jeg kjenner flere som trenger hjelp av hj.spl. til dusj og komme seg opp av sengen om morgenen, og som har fått et urimelig avslag på BPA, og som får det tilbudet du beskriver. Dette er unge mennesker som er fullt ut friske foruten sin funksjonshindring. Det er dessverre så altfor mye vi tror og ikke vet om... Det vil jeg tro gjelder også i diskusjonen med dusj vs. lenge mellom hver dusj. Jeg kjenner personer med ASD der dusj oppleves som et mareritt pga. oversensitet i huden. Ofte ligger det årsaker bak den frie viljen.

Hva er asd?

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor dusjer du ikke normalt ofte? Dusjen er ikke farlig, du blir bare våt også tørker du deg etterpå. 

Anonymkode: 85cea...2cc

Fordi jeg sliter med tiltakslyst. Prøver å gjøre det oftere. Nå har jeg lånt en sykkel så da blir jeg såpass svett at jeg må dusje så blir sikkert oftere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er asd?

Anonymkode: 85cea...2cc

Nå svarer jeg for @Eva Sofie og kan gjerne rettes på om jeg tar feil. ASD betyr i slike sammenheng Autismespekterdiagnose. I alle fall det vi bruker på jobb, for å forklare diagnosen og for å tilrettelegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 time siden):

Nå svarer jeg for @Eva Sofie og kan gjerne rettes på om jeg tar feil. ASD betyr i slike sammenheng Autismespekterdiagnose. I alle fall det vi bruker på jobb, for å forklare diagnosen og for å tilrettelegge. 

Er det noe man får i livet hvis man er uheldig eller tar kjipe valg? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Fordi jeg sliter med tiltakslyst. Prøver å gjøre det oftere. Nå har jeg lånt en sykkel så da blir jeg såpass svett at jeg må dusje så blir sikkert oftere nå.

Hvor sjeldent dusjer du da? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noe man får i livet hvis man er uheldig eller tar kjipe valg? 

Anonymkode: 85cea...2cc

ASD gjenspeiler ikke valg man tar, men det er heller deskriptiv diagnostikk gjort gjennom symptomer, tegn, unormale kliniske funn og evt. laboratoriefunn.

Man kan være uheldig med det meste i livet, også diagnostikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

ASD gjenspeiler ikke valg man tar, men det er heller deskriptiv diagnostikk gjort gjennom symptomer, tegn, unormale kliniske funn og evt. laboratoriefunn.

Man kan være uheldig med det meste i livet, også diagnostikk. 

Hva mener du med dette? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med dette? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Les om diagnosen ASD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Les om diagnosen ASD. 

deskriptiv diagnostikk gjort gjennom symptomer, tegn, unormale kliniske funn og evt. laboratoriefunn. Hva betyr dette enklere forklart? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor sjeldent dusjer du da? 

Anonymkode: 85cea...2cc

Kan gå 7-10 dager mellom hver gang. Men ikke når jeg trener da får jeg dusjet oftere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (10 minutter siden):

Kan gå 7-10 dager mellom hver gang. Men ikke når jeg trener da får jeg dusjet oftere. 

Går du i butikker uten å ha dusjet på 10 dager altså? 

Anonymkode: fd72d...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...