Gå til innhold

Ikke dusjet på flere dager/uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glitter
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Går du i butikker uten å ha dusjet på 10 dager altså? 

Anonymkode: fd72d...49c

Ja. Som sagt så vasker jeg meg selv om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manakins

Det er vel ingenting å bli så grøsselig overrasket over at folk kun bruker klut og såpe, eller fuktet intimklut. Våre ganske nære forfedre hadde ikke mulighet til noe annet og de ble da gift de også. Jeg har bare for å teste gått uten hårvask i fjorten dager, med håret i en hestehale og det gikk helt greit. Håret så litt småbombet ut, men det var ikke så ille. Det klødde litt etter hvert og det var godt å få i gang vanlige vaskerutiner igjen. Klut med lunkent vann og såpe er undervurdert. Nye rene klær er en selvfølge etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Manakins skrev (4 minutter siden):

Det er vel ingenting å bli så grøsselig overrasket over at folk kun bruker klut og såpe, eller fuktet intimklut. Våre ganske nære forfedre hadde ikke mulighet til noe annet og de ble da gift de også. Jeg har bare for å teste gått uten hårvask i fjorten dager, med håret i en hestehale og det gikk helt greit. Håret så litt småbombet ut, men det var ikke så ille. Det klødde litt etter hvert og det var godt å få i gang vanlige vaskerutiner igjen. Klut med lunkent vann og såpe er undervurdert. Nye rene klær er en selvfølge etterpå. 

Enig i det. Jeg har som sagt aldri blitt tatt til side av miljøpersonell som har sagt at jeg må ta en dusj pga lukt. Jeg går ut ifra at noen, i hvert fall én gang hadde sagt noe. 

Med det sagt så forsøker jeg å forbedre meg. Hadde nettopp ei treningsøkt så da fikk jeg dusjet. Var 5 dager siden sist nå. Så det er jo en bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin
Dorthe skrev (På 3.5.2024 den 23.59):

Hva tenker dere da om at folk som er avhengig av hjemmesykepleie får hjelp til dusj hver 14.dag og hver 3.uke i sommerferien.  Burde ikke de fått hjelp mye oftere?

Hva med eldre som nekter å dusje og ikke har dusja på flere måneder, år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg ikke dusjer så er jeg så dårlig at jeg ikke har ork til å vaske meg med klut heller. Så ja, jeg stinker. Og har fått høre det både fra mine foreldre og helsepersonell i hjelpeapparatet (både behandler, kommunen og ved innleggelse). Det er en stor skam egentlig... 

Anonymkode: 70b76...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir beskrevet som velstelt i journalen selv om jeg ikke har dusjet på en uke. Uten sminke, men med håret i strikk. Aldri fått kommentarer på lukt e.l. Skifter truse og sokker hver dag. Driver folk og bader i gjørme eller? Tror også man lukter ganske mye ganske raskt om man røyker inne eller er veldig mye i et rom som lukter vondt. Så det er kanskje ikke dusjingen som er problemet, men tilstanden til hjemmet (hvis det ligger et berg av søppel der, så vil den lukten sette seg på den som bor der). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sokk skrev (23 minutter siden):

Jeg blir beskrevet som velstelt i journalen selv om jeg ikke har dusjet på en uke. Uten sminke, men med håret i strikk. Aldri fått kommentarer på lukt e.l. Skifter truse og sokker hver dag. Driver folk og bader i gjørme eller? Tror også man lukter ganske mye ganske raskt om man røyker inne eller er veldig mye i et rom som lukter vondt. Så det er kanskje ikke dusjingen som er problemet, men tilstanden til hjemmet (hvis det ligger et berg av søppel der, så vil den lukten sette seg på den som bor der). 

Hehe. For meg er det definitivt svette som lukter ekkelt. Ekkelt å si det men... Håret mitt blir fort fett og jeg stinker også raskt svette om jeg ikke dusjer regelmessig eller vasker meg og tar på ny deodorant hver dag dessverre. Jeg røyker ikke og ingen rom i leiligheten min lukter vondt for øvrig.

Anonymkode: 70b76...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe. For meg er det definitivt svette som lukter ekkelt. Ekkelt å si det men... Håret mitt blir fort fett og jeg stinker også raskt svette om jeg ikke dusjer regelmessig eller vasker meg og tar på ny deodorant hver dag dessverre. Jeg røyker ikke og ingen rom i leiligheten min lukter vondt for øvrig.

Anonymkode: 70b76...adb

Du lukter kanskje litt svette, men jeg tviler på at du stinker sånn som folk kan stinke. Det handler også litt om hvilke referanserammer og standarder man har. Men altså, det beste er jo å dusje ofte og å ha generelt god hygiene 😊 Akkurat nå er det for meg ikke høyt nok oppe på prioriteringslista til å holde på med det så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Du lukter kanskje litt svette, men jeg tviler på at du stinker sånn som folk kan stinke. Det handler også litt om hvilke referanserammer og standarder man har. Men altså, det beste er jo å dusje ofte og å ha generelt god hygiene 😊 Akkurat nå er det for meg ikke høyt nok oppe på prioriteringslista til å holde på med det så mye. 

Altså. Jeg tror ikke at foreldre og helsepersonell ville påpekt at jeg lukter og sagt at jeg trengte en dusj om jeg ikke virkelig luktet da? Eller?

Anonymkode: 70b76...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Altså. Jeg tror ikke at foreldre og helsepersonell ville påpekt at jeg lukter og sagt at jeg trengte en dusj om jeg ikke virkelig luktet da? Eller?

Anonymkode: 70b76...adb

Kanskje du har litt sånn angst-/stress-svettelukt? Har hørt at den lukter sterkere, kanskje det er det de plukker opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (3 minutter siden):

Kanskje du har litt sånn angst-/stress-svettelukt? Har hørt at den lukter sterkere, kanskje det er det de plukker opp? 

Har angst og stress en egen lukt? Det har jeg ikke fått med meg. Men joda, jeg har jo mer av både angst og stress i dårligere perioder så det kan nok stemme.

Anonymkode: 70b76...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
cathlin skrev (2 timer siden):

Hva med eldre som nekter å dusje og ikke har dusja på flere måneder, år.

Ja , mora mi nektet å dusje i flere måneder. Men hun var over 80 år og dement. Og faren min var kjempefortvilet. Men jeg tenkte vel helst på unge folk som skal på jobben eller skal på skole og lever et aktivt liv. 

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har angst og stress en egen lukt? Det har jeg ikke fått med meg. Men joda, jeg har jo mer av både angst og stress i dårligere perioder så det kan nok stemme.

Anonymkode: 70b76...adb

Ja, det har den - ta et søk på nettet, så vil du se. Det er kun spesielle områder på kroppen som utskiller den svetten fra stress/angst. Det er lite en kan gjøre noe med for å forhindre den lukten.

 

Jeg ønsker å legge til at det virker til å være en del ulikt hvor mye vi mennesker svetter. Jeg har en i min familie som i det daglige aldri utskiller noen lukt av svette - han bruker heller ingen deodorant i det daglige, utenom parfyme nå og da. Han har ingen kroppslukt. Eneste når han trener og det er svært varmt, kommer svetten piplende. Alt er normalt med ham. Det er kun innenfor det normale spekteret, men langt på den ene siden. Noen svetter mye og lett. Andre mindre.

 

E.S.

 

PS: Jeg krysser av AB her og håper på forståelse for det...

Anonymkode: 397c5...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel

Jeg dusjer normalt hver dag. Jeg prøver å planlegge så det ikke blir to ganger om dagen når jeg trener. Det vil si at jeg kan dusje om kvelden og ikke morgenen etter.

Jeg har også vært på ferie i hytte uten dusj og man blir ganske fort vant til det. Det hjelper med klutvask eller bad i sjø eller vann. Det hjelper at det er likt for alle. Jeg ville ikke dratt på jobb i den tilstanden. Det er en eim av jo noe klamt og utsvettet selv om det ikke er en sterk stank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...