Gå til innhold

Ikke dusjet på flere dager/uker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når noen skriver at de ikke har dusjet på flere uker. Mener de da kun at de ikke har vært i dusjen eller mener de at de ikke har vasket seg i det hele tatt på flere uker?

Dette har jeg lagt merke til skrevet blant flere flere ganger og har alltid lurt på om de mener det bokstavelig eller ikke. Det gir ikke helt mening at man kan gå på en matbutikk uten å ha dusjet på flere uker uten å få veldig masse stygge blikk etter seg? 

Eller hvis man er innlagt og ikke passer på hygienen så får man vel ganske fort tilsnakk og får beskjed om å gå å dusje? For det blir jo ubehagelig for alle? Bare 1 dag uten dusj er nok til at man merker ekkel duft. Hvordan kan de godta det for de andre pasientene at en pasient ikke dusjer, men likevel er i fellesarealene og med på turer? 

Anonymkode: fd72d...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sillden
Skrevet (endret)

Lukter du etter en dag uten dusj burde du sjekke hva som er galt med deg. Det er ikke normalt.

Ja man  mener man ikke dusjer/vasker seg. 

Man driter i hva andre måtte si og mene når man er deprimert nok.

Endret av sillden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sillden skrev (2 timer siden):

Lukter du etter en dag uten dusj burde du sjekke hva som er galt med deg. Det er ikke normalt.

 

Men det er jo ikke snakk om èn dag, men flere dager, evt uker.

Anonymkode: 2cb46...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Skrevet (endret)

Jeg kan gå ca 1,5 uker uten å dusje. Senest fram til jeg dusjet i går. Men jeg vasker meg med vaskeklut hver morgen likevel. Så er mest håret som blir skittent. Har ikke fått kommentarer av de ansatte om at jeg må dusje. 

Hvorfor? 

Det er et stort tiltak å komme seg i dusjen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg kan gå ca 1,5 uker uten å dusje. Senest fram til jeg dusjet i går. Men jeg vasker meg med vaskeklut hver morgen likevel. Så er mest håret som blir skittent. Har ikke fått kommentarer av de ansatte om at jeg må dusje. 

Hvorfor? 

Det er et stort tiltak å komme seg i dusjen. 

Det er da mye større tiltak og vaske seg rund omkring med klut enn å dusje. Selv føler jeg velvære ved å dusje, og et visst ubehag ved ikke å dusje, om jeg har muligheten. Når jeg er hjemme dusjer jeg hver morgen i tillegg til etter trening/aktivitet et par-tre ganger i uka. Ofte bare en kort dusj. Klarer meg likevel fint på f.eks. hytte uten dusj, som jeg er på i mellom.

Min personlige mening, aksepterer selvfølgelig at det er ulike meninger omkring dette, og at det kan være helt annerledes når de ter sykdom involvert.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (10 minutter siden):

Jeg kan gå ca 1,5 uker uten å dusje. Senest fram til jeg dusjet i går. Men jeg vasker meg med vaskeklut hver morgen likevel. Så er mest håret som blir skittent. Har ikke fått kommentarer av de ansatte om at jeg må dusje. 

Hvorfor? 

Det er et stort tiltak å komme seg i dusjen. 

Åja da forstår jeg. Fordi det jeg lurte på var om dere kun mener at dere ikke er akkurat i dusjen. Men forstår nå at dere bruker kluter å vasker på den måten isteden. 

Anonymkode: fd72d...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
Ekstra skrev (6 minutter siden):

Det er da mye større tiltak og vaske seg rund omkring med klut enn å dusje. Selv føler jeg velvære ved å dusje, og et visst ubehag ved ikke å dusje, om jeg har muligheten. Når jeg er hjemme dusjer jeg hver morgen i tillegg til etter trening/aktivitet et par-tre ganger i uka. Ofte bare en kort dusj. Klarer meg likevel fint på f.eks. hytte uten dusj, som jeg er på i mellom.

Min personlige mening, aksepterer selvfølgelig at det er ulike meninger omkring dette, og at det kan være helt annerledes når de ter sykdom involvert.

Joda skjønner hva du mener. Men her jeg er da, så må jeg først kle på meg, så gå på badet, så kle av meg, så dusje og så kle på meg. Framfor å bare ta en vask med klut på rommet også kle på meg. 

Men jeg dusjet oftere før da. Så mulig min aversjon mot å komme meg i dusjen har noe med sykdom å gjøre. Den tiltakslysten. 

Men det er godt etter å ha dusjet da. Jeg har sagt til de ansatte at jeg sliter med å dusje, så vi skal legge dusj inn i ukeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åja da forstår jeg. Fordi det jeg lurte på var om dere kun mener at dere ikke er akkurat i dusjen. Men forstår nå at dere bruker kluter å vasker på den måten isteden. 

Anonymkode: fd72d...49c

Ja noe annet blir jo fysisk ubehagelig. Likevel ønsker jeg å bli flinkere til dusj. Så har sagt til en i teamet mitt at det er noe jeg vil forbedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Åja da forstår jeg. Fordi det jeg lurte på var om dere kun mener at dere ikke er akkurat i dusjen. Men forstår nå at dere bruker kluter å vasker på den måten isteden. 

Anonymkode: fd72d...49c

Ikke jeg, men jeg synes ikke at jeg lukter. Og når jeg ikke orker å dusje, så orker jeg vel ikke å bry meg om å være fresh på butikken heller. Men så går det maks 1 uke da. Fordelen er at håret blir vant til å ikke bli vasket, så det blir ikke fort fett. Men merker at jeg får litt uren og irritert hud etterhvert, så da gidder jeg å dusje. Vasker hender og pusser tenner. Og vasker vekk søvn fra øynene for å få på linser (har mistet brillene mine). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Sokk skrev (13 minutter siden):

Ikke jeg, men jeg synes ikke at jeg lukter. Og når jeg ikke orker å dusje, så orker jeg vel ikke å bry meg om å være fresh på butikken heller. Men så går det maks 1 uke da. Fordelen er at håret blir vant til å ikke bli vasket, så det blir ikke fort fett. Men merker at jeg får litt uren og irritert hud etterhvert, så da gidder jeg å dusje. Vasker hender og pusser tenner. Og vasker vekk søvn fra øynene for å få på linser (har mistet brillene mine). 

Ja mitt hår blir heller ikke like fort fett. Jeg har ikke tenkt å dusje mer enn to ganger i uken. 

Men jeg må vaske meg nedentil hver dag. Hvis ikke blir det ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Klarer meg likevel fint på f.eks. hytte uten dusj, som jeg er på i mellom.

Det er når man tar en dusj etter tre-fire dager på hytta at man merker at jo, man blir skitten om man ikke dusjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Man blir ordentlig ren av klutvask da. Blir litt sjokkert av denne tråden, skal jeg innrømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Man blir ordentlig ren av klutvask da. Blir litt sjokkert av denne tråden, skal jeg innrømme. 

Tviler på at de som ikke orker å dusje på 10 dager og mer vasker seg så rene med klut som de ville gjort i en dusj. Med mindre man vasker hele kroppen med klut så vil man begynne å lukte. Hodebunnen begynner også å lukte vondt etterhvert. 

Anonymkode: 342ca...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tviler på at de som ikke orker å dusje på 10 dager og mer vasker seg så rene med klut som de ville gjort i en dusj. Med mindre man vasker hele kroppen med klut så vil man begynne å lukte. Hodebunnen begynner også å lukte vondt etterhvert. 

Anonymkode: 342ca...eb8

Oppvasken som ikke er tatt lukter også. Søppelet man burde gått ut med. Bananfluene er irriterende. Belegget i vasken og doen er ekkelt. Sengetøyet er ekkelt. Håndkleet lukter surt. Smulene som klistrer seg under sokkene er irriterende (life hack: tøfler). Det er noe med det at når man slutter å prioritere å dusje så har man sluttet å bry seg litt generelt. Det er ikke fordi det er optimalt å ikke dusje. Ja, det er ekkelt. Man bare klarer ikke bry seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tviler på at de som ikke orker å dusje på 10 dager og mer vasker seg så rene med klut som de ville gjort i en dusj. Med mindre man vasker hele kroppen med klut så vil man begynne å lukte. Hodebunnen begynner også å lukte vondt etterhvert. 

Anonymkode: 342ca...eb8

Jeg ser først nå at det mangler et ord i svaret mitt.  Det skulle stå : Man blir IKKE ordentlig ren av klutvask. Jeg er altså helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere da om at folk som er avhengig av hjemmesykepleie får hjelp til dusj hver 14.dag og hver 3.uke i sommerferien.  Burde ikke de fått hjelp mye oftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (1 time siden):

Hva tenker dere da om at folk som er avhengig av hjemmesykepleie får hjelp til dusj hver 14.dag og hver 3.uke i sommerferien.  Burde ikke de fått hjelp mye oftere?

Eldre folk som faktisk ikke klarer å dusje burde selvfølgelig få mer hjelp. Men da er det snakk om de som er så dårlige at de ikke klarer andre ting heller. 

Anonymkode: fd72d...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (1 time siden):

Hva tenker dere da om at folk som er avhengig av hjemmesykepleie får hjelp til dusj hver 14.dag og hver 3.uke i sommerferien.  Burde ikke de fått hjelp mye oftere?

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (6 timer siden):

Hva tenker dere da om at folk som er avhengig av hjemmesykepleie får hjelp til dusj hver 14.dag og hver 3.uke i sommerferien.  Burde ikke de fått hjelp mye oftere?

Jo, helt klart. 

Anonymkode: 21271...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg dusjer ikke hver dag. Vasker meg alltid med klut hver morgen dersom jeg ikke dusjer, eller har dusjet rett før jeg la meg om kvelden. Ofte blir det klutvask selv om jeg dusjet om kvelden og 😁 Har vokst opp med klutvask, og liker det. Det er mer "stress" med dusj, synes jeg 😁

Jeg svetter og lukter mest i nakken, under armene og i underlivet  - og der blir det altså vasket hver dag (i tillegg til ansikt og hender). Men selvsagt  - hodebunn, hår, rygg, mage,  bein og føtter trenger også vask, og derfor dusjer jeg selvsagt også noen ganger i uka (helst badekar for min del da 😁😊😁)

Jeg kjenner lukt fra meg selv i løpet av én dag, og MÅ vaske meg  ellers vet jeg at jeg lukter. Det må være fælt å ha det så tungt at en ikke orker å ta vare på seg selv 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...